Pár év alatt a semmiből épült fel - Exkluzív képeken Afrika legnagyobb kikötője
A kezdetek
Nagyjából másfél évtizeddel ezelőtt, 2003-ban merült fel először a marokkói Tanger városában egy nemzetközi kereskedelmi kikötő építésének az ötlete. Az ötletet tervek, majd építkezés követte, így készült el 2007-re a Tanger Med kikötő, melynek akkori kapacitása 3,5 millió konténer volt évente. A nemzetközi kereskedelem bővülésének köszönhetően 11 évvel később azonban ez már kevésnek bizonyult, 2018-ban a konténerek száma alapján a Tanger Med hivatalosan is Afrika legforgalmasabb kikötőjévé vált, megelőzve az egyiptomi Port Said és a dél-afrikai Durban kikötőjének forgalmát. Így született meg a döntés a Tanger Med bővítéséről, melynek során további 6 millió konténerrel, 9 millió fölé nőtt az évente kezelhető konténerek száma. Tavaly egyébként 3,4 millió konténer haladt itt át, a 9 milliós számot a tervek szerint 2025-2028 között érhetik majd el. A kikötő vezetősége a számokat illetően optimista, véleményük szerint akár 17-18 millió konténerig lehetne bővíteni a mostani kapacitást.A kikötők konténerkapacitását az úgynevezett TEU egyenértékben mérik, ami a "Twenty-foot equivalent unit" rövidítése. Ez egy 20 láb (6,1 méter) hosszú általános, hajóval, vonattal és kamionnal is szállítható konténert jelent. Összehasonlításként jelenleg a világ legforgalmasabb kikötője Sanghajban található, ott 2017-ben 40 millió TEU konténer fordult meg.

Tanger Med II projekt
A Tanger Med II egy olyan, három részből álló fejlesztés, melynek része:- a kikötő bővítése,
- a mellette álló ipari és logisztikai létesítmények fejlesztése,
- a kikötőből induló közlekedési útvonalak kiépítése
A Marokkói Királyság által elindított 88 milliárd dirham-os (8 milliárd euró / 2600 milliárd forint) beruházás PPP konstrukcióban valósult meg, a kimondottan erre a célra létrehozott TMSA (Tanger Med Special Agency) irányítása mellett. A teljes költségvetésből 53 milliárd dirham magánbefektetőktől érkezett, míg a maradékot az állam - részben hitelből, például EIB (Európai Beruházási Bank) - finanszírozta.
A fejlesztés során a kikötő alapterülete 10 négyzetkilométerre, a mellette lévő ipari terület mérete pedig 50 négyzetkilométerre nőtt, 70 ezer új munkahelyet teremtve ezzel a közel másfél millió lakosú Tanger számára, ami egyébként 40 kilométerre található.
Mit és hogyan szállítanak?
Az itt szállított konténerek 90 százalékának nem Marokkó a célállomása, vagyis úgynevezett "transshipment" (átrakodott) konténer, míg a szállított mennyiség 10 százaléka köthető az ország export-importjához. A kikötő 77 országgal áll kapcsolatban és több mint 150 világcég szállít innen termékeket, többek között a Renault-Nissan, a PSA, a Bosch, a Decathlon, az Adidas vagy a Huawei. A konténereken túl tehát járművek is indulnak innen, évente nagyjából 1 millió járművet exportálnak olyan hajókon, amelyekbe egyszerre 7000 autó fér be.A magas fokú automatizáltság mellett a konténerek hajókba történő ki- és berakodását emberek irányítják, akik egy központi toronyban monitorok előtt ülve, a videojátékokhoz hasonlóan, két joystick segítségével illesztik a megfelelő helyre az egyes konténereket.

Tanger kikötőjében a kész termékeken kívül a kuwaiti székhelyű IPG (Independent Petroleum Group) termékei is áthaladnak, amit az összesen 500 ezer köbméter kapacitású olaj és gáztározók tesznek lehetővé. A kikötő középső része pedig az évente itt megforduló 2,8 millió utast fogadja, a kapacitást azonban még itt is lehetne növelni, ugyanis akár 7 millió utast is ki tudna szolgálni a jelenlegi méret.
A kikötőből szállított konténereknek a 95 százalékát egyelőre közúton szállítják, de a cél az, hogy 2025-re a vasúti szállítás aránya 15-20 százalékra emelkedjen, amihez jelentős vasútfejlesztési tervei vannak az országnak. Hogy ezek nem csak szavak, arra bizonyítékként szolgál a Franciaországgal együttműködve megépített és tavaly átadott Al-Boraq nevet viselő gyorsvasút, ami Tanger és Kenitra között 320 km/h, Kenitra és Casablanca között 160 km/h sebességgel szállítja az utasokat.
Új kereskedelmi központ
A 36 milliós népességű Marokkó tehát kitűzte a célt, mégpedig azt, hogy a most zajló és a következő években elinduló fejlesztései által néhány éven belül a kontinens, sőt a Földközi-tenger kereskedelemi kapujává váljon. Az év eleje óta működő, de hivatalosan július 5-én átadott marokkói Tanger Med II kikötő is ezt a célt szolgálja. A kikötő vezetősége úgy véli, hogy az áruforgalom növekedése további fejlesztéseket generál, ami az ország gazdaságát erősíti.És hogy miért is érdekes mindez? Főként azért, mert a Gibraltári-szoros a világ második legforgalmasabb kereskedelmi útvonala, a Tanger Med kikötő pedig éppen ennek a déli részén épült, ami Spanyolországtól mindössze 14 kilométerre van. Emellett Afrika és Európa között egyre szorosabb a gazdasági együttműködés, az ott előállított termékek szállításához pedig elengedhetetlen egy ilyen méretű kikötő. Azt, hogy Tangernek valóban sikerül-e a 2025-re tervezett kapacitásokat elérnie egyelőre nem tudjuk, de sokat elmond az, hogy 20 éve még semmi nem volt azon a helyen, ahol ma Afrika legforgalmasabb kikötője és a hozzá tartozó ipari létesítmények üzemelnek. Marokkó esetében ráadásul a Földközi-tenger mellett, az Atlanti-óceán felőli nyitottság is hozzájárul ahhoz, hogy valóban a térség kereskedelmi központjává váljon.
Megbolondul az időjárás: anticiklon hoz hidegfrontot, majd jön a fordulat
Itt az előrejelzés.
Kínai katonák vannak az ukrán fronton, masszív támadás érte Oroszországot - Híreink az orosz-ukrán háborúról szerdán
Cikkünk folyamatosan frissül a háború eseményeivel.
Amíg mindenki Trumpra figyelt, gigantikus összeget utalt Ursula von der Leyen az ukránoknak
Az Európai Bizottság folytatja Kijev támogatását.
Visszaesett a pénzügyi visszaélésekről szóló bejelentések száma a Vatikánban
Két számlát fagyasztottak be, és három tranzakciót függesztettek fel tavaly.
Ragadós száj- és körömfájás: jó hírt közölt Nagy István
Nincs új kitörés, a kormányülésen is tárgyalták a témát.
Vámháború: Kína visszalőtt, mit lép erre Trump?
Ma életbe léptek Trump megemelt vámjai. Vámháborúval kapcsolatos híreink percről percre.
Mesterterv helyett totális káosz: Grabow lerántja a leplet Trump gazdasági stratégiájáról
Így foszlik szét Trump ígérete a megélhetési költségek csökkentéséről.
A mesterséges intelligencia szerepe a high-frequency tradingben
Az MI-alapú high-frequency trading növeli a piaci likviditást és csökkenti a vételi és eladási árak közötti különbségeket, ugyanakkor gyorsasága miatt instabilitást és visszaéléseket is
Unit linked biztosítások
Sok témáról nem írok, mert írtam már sokszor. Azonban gyakran kiderül, hogy utoljára akár hét-nyolc éve írtam, ezért újra elő kell venni egy-egy témát. Ilyen a unit linked biztosítás is,
Kijavítási kérelem az áfában: mentőöv mulasztás esetén
A kijavítási kérelem egy kevéssé ismert, de rendkívül hasznos lehetőség a NAV-hoz történő adózási bejelentések pótlására. A kijavítási kérelem használata nemcsak egyszerűsíti az adm
Globális energiaipari foglalkoztatás: trendek és kihívások
A munkahelyteremtésben egyre jelentősebb a tiszta energiával foglalkozó ágazatok szerepe, egyszersmind lassul a fosszilis energiahordozókban érdekelt szektorok növekedése.
Akár 30%-os hozamlehetőség a Twin-Win, Aerospace & Defense USD 5/2025 certifikáttal
Az SPB strukturált termék kibocsátási sorozata keretében a 23. certifikátunk indításához érkeztünk. Ennek lényege, hogy Európa hadi és védelmi ipari szektorából származó hozamból egy
Zsiday Viktor: Arcátlan követelések, amikből lehet engedni
Donald Trump tárgyalási stratégiáját könyveiből ismerhetjük: arcátlan és lehetetlen követelésekkel kell föllépni, amiből bőven lehet engedni, hogy utána a másik oldal egy számára kedvez
Változások jönnek az ingatlanpiacon - korlátozások és áremelkedés egyszerre?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Változások jönnek az ingatlanpiacon - korlátozások és áremelkedés egyszerre? Mi történik az ingatlanpiacon 2025 nyarán? További brutális áremelke
A magyar nagyravágyás természetéről
Mi magyarok mindig a pohár üres felét vesszük észre. Ha valamiben nem vagyunk az élen, kudarcként éljük meg. Mi lehet ennek az oka? Hogyan lehet hasznunkra ez az önmarcangoló hozáállás? Krit

Leépítenek a fuvarozók, nem kell az új kamion! (x)

- Nyakunkon az újabb "devizahiteles" válság? - Soha nem látott összegben adósodnak el a magyarok
- Megtörténhet az elképzelhetetlen Amerikával Trump miatt – aggódnak a hitelminősítők
- Amiről senki sem beszél: még az állampapírokon is bukhatsz nagyot – mutatjuk, hogyan kerüld el
- Amerika nagy háborúja árnyékában emelkedhet ki egy új globális szuperhatalom
- Trump bontókalapáccsal esett a világrendnek, a legnagyobb árat az USA fizetheti
A vámkáosz beárnyékolta a pozitív magyar inflációs adatot
Harmadszor meglepetés idén a havi inflációs szint, most pozitív irányba.
Folytatódik a káosz a tőzsdéken – Hova menekítsem most a pénzem?
Hosszú ideje nem látott összeomlás történik a tőkepiacokon.
Bod Péter Ákos: az eddig ismert kereskedelmi rendszernek vége
Az egyetemi tanár, ex-jegybankár a Checklistben értékelte Trump legújabb vámjait.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?