Ingatlan

Kipusztíthatja a plázákat a netes vásárlás?

Portfolio
Míg az összesített kiskereskedelmi forgalom Magyarországon az elmúlt években leginkább stagnált vagy csökkent, addig az e-kereskedelem volumene pár év alatt megduplázódott. Kérdés, hogy az online eladások térhódítása milyen hatással lesz a hagyományos kiskereskedelemre? Fölöslegesek lesznek a plázák vagy csak új funkciók, új szolgáltatások veszik át a régiek helyét? Vesztesei biztosan lesznek az online forradalomnak, de kik lehetnek a nyertesek? Kiskereskedelmi cikksorozatunk harmadik részében az e-kereskedelemmel, a hagyományos plázákra leselkedő veszélyekkel foglalkozunk.

2013.01.23 08:16 Jönnek a megaplázák - Mi készül a négyes metró két végén?
2013.01.17 14:44 Hol szórja a pénzét a magyar milliomos? - Luxusboltok titkai
A kiskereskedelmi forgalom Magyarországon az utóbbi néhány évben legjobb esetben is csak stagnált, ami csökkenő kiskereskedelmi bérleti díjakhoz, összezsugorodó vagy csődbe ment kiskereskedőkhöz vezetett. Mindeközben az e-kereskedelem jellemzően kétszámjegyű növekedést produkál évről-évre. Vagyis látszólag elindult egy átrendeződés a kisker piacon, ami leegyszerűsítve valahogy úgy néz ki, hogy az egyre kisebb tortából egyre nagyobb szeletet hasít ki az e-kereskedelem a konvencionális kiskereskedelem rovására.

Kipusztíthatja a plázákat a netes vásárlás?
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mindez milyen hatással van a konvencionális kiskereskedelem alapvető piacterére, a bevásárlóközpontokra? A rövid válasz az, hogy Magyarországon vélhetően felelőtlenség lenne határozott trendeket felrajzolni az elmúlt évek eseményeiből. Egyrészt ugyanis az idő rövidsége sem teszi lehetővé messzemenő következtetések levonását, másrészt pedig a hazai gazdaság évek óta tartó recessziója túlságosan torzítja a képet.

Jeleket, jelenségeket persze össze lehet gyűjteni: ilyen pl. a hagyományos "offline" elektronikai áruházláncok látványos szenvedése és visszaszorulása (Electro World csődje, Saturn márka kivezetése a magyar piacról). A másik, hogy nagy hagyományos kiskereskedők is az online irányába nyitnak: példa erre a Tesco 2013-ban induló webshopja.

Mi folyik Amerikában?

A piac mérete és fejlettsége miatt mindenképpen érdemes megnézni, hogy milyen folyamatok zajlanak az Egyesült Államokban. Az alaptendencia természetesen itt is az, hogy a tortából egyre nagyobb szeletet hasít ki az online kereskedelem. Bár vannak olyan vélemények, melyek már temetik a hagyományos bevásárlóközpontokat, amit többek között a kihasználatlansági aránnyal és a bérleti díjak alakulásával támasztanak alá. Az jól látható, hogy a válság után, 2008-ban jelentősen megugrott az üres üzlethelyiségek aránya és ennek megfelelően a bérleti díjak is csökkentek és az azóta eltelt időszakban sem korrigált vissza a piac.

Kipusztíthatja a plázákat a netes vásárlás?
Nem szabad azonban elfelejtenünk, hogy a válság előtti magas bérleti díj szintek (és alacsony kihasználatlanság) lehettek részben a fogyasztási lufi következményei, vagyis a korrekció azokról a szintekről mindenképpen bekövetkezett volna. Másrészt pedig az amerikai reálgazdaság sem tért olyan mértékben magához, ami indokolná a bérleti díjak válság előtti szintekre való visszaugrását. Mindenesetre az adatokból csak nagy bátorsággal lehet kiolvasni a hagyományos, kőből épült bevásárlóközpontok nyilvánvaló hanyatlását.

Inkább átalakulás, nem eltűnés

Kíváncsiak voltunk, hogy mit gondolnak a kiskereskedelmi ingatlanok tulajdonosai. Megkérdeztük Hermán Róbertet, a Közép- és Kelet-Európában jelentős kiskereskedelmi portfóliót kezelő Portico Investment befektetési igazgatóját. A szakértő szerint "az e-kereskedelem részaránya a tökéletesen sztenderdizált termékek esetében jelentősen fog nőni. Ezek azok a termékek, amelyek könnyen összehasonlíthatók, ilyenek például klasszikusan az elektronikai cikkek. Ezzel párhuzamosan pedig a boltok funkciója is sok esetben változni fog, sokkal inkább bemutató-elosztó központokká alakulnak át" Hermán szerint "azoknál a termékeknél, amelyeknél sokkal nagyobb szerepe van a szubjektív szempontoknak, illetve ahol kell szakértői szolgáltatás is a termék mellé, ott ez a változás jóval lassabb lesz. A fejlett piacokon, mint pl. az Egyesült Államok, ennek a trendnek az előretörése már tapasztalható."

A Portico Investment befektetési igazgatója azt viszont kevéssé tartja valószínűnek, hogy pl. klasszikus plázában lévő üzlethelyiségekből szolgálják ki majd az online értékesítéseket, hiszen ahhoz ott a terület túl drága, és a logisztika lebonyolítása is sokkal körülményesebb. Bár arra van már példa, hogy a bolt kettős funkciót tölt be, de ezeknél a boltoknál a fő profil továbbra is a bolti értékesítés, amit támogat egy B2C platform. Hermán véleménye szerint azonban az online értékesítések térhódításának biztosan lesz kihatása a plázákban lévő területekre is, azonban azt nem gondolja, hogy kizárólag az online értékesítések miatt mennének tönkre bevásárlóközpontok. Főként azért nem, mert a plázák nem csak vásárlást hanem egy élményt is adnak. Hozzátette ugyanakkor, hogy azok a plázák, amelyeknek nem sikerült ezt a közösségi tér-szórakoztatás funkciót betölteniük, biztosan érzékenyebbek lesznek a változásokra. Vagyis Hermán Róbert szerint tovább nyílik majd az olló a legjobb és a gyengébb adottságú bevásárlóközpontok között.

Nálunk még csak most jön a java

Az online kereskedelem az Egyesült Államokban tart legelőrébb, az ottani piacon évek óta természetes, hogy a kiskereskedelmi láncok (divat, elektronika, stb.) online csatornákon is értékesítenek. Európába az online hullám csak késéssel érkezett meg, Magyarország pedig továbbra is viszonylag érintetlen e-kereskedelem szempontjából, ami részben magyarázat arra, hogy miért nem érzékelni még az ingatlanpiaci hatásokat. A legnagyobb európai ruhamárkák - H&M, Inditex különböző márkái, C&A, stb. - a nagyobb nyugat-európai piacokon, így pl. Németországban mind üzemeltetnek webshopokat. Ezzel szemben Magyarországon ezek közül a márkák közül - egyelőre - egyiknél sem lehet online vásárolni. Kérdés, hogy ez meddig marad így, hiszen pl. Lengyelországban már a Zara és a C&A is indított webshopot.

A küszöbön van az e-kereskedelem mamutjának, az amerikai Amazonnak is a magyarorzági megjelenése. A cég már létrehozta Pozsony mellett az első kelet-közép-európai lerakatot, ahonnan jelenleg a szlovákon kívül a cseh és a lengyel piacokat is ellátják. A Pénzcentrum.hu korábbi információi szerint a társaság 2013-ban belép a magyar piacra, és ezzel párhuzamosan Horvátországban illetve Romániában is megjelenik. Az Amazon megjelenése főként az elektronikai piac, illetve a könyvkereskedelem képviselőit érintheti érzékenyen Magyarországon.

A logisztikai szektor jár jól?

Az online kereskedelem térhódításának - hosszú távon - két alapvető következménye lehet: az egyik a hagyományos eladóterek (kiskereskedelmi ingatlanok) csökkenése vagy legalábbis átalakulása, a másik pedig a logisztikai igények emelkedése, vagyis a logisztikai ingatlanok iránti kereslet emelkedése. Az előbbi egyértelmű, az utóbbit a megnövekedett házhozszállítási igényekkel magyarázhatjuk.

Az egyértelmű, hogy a növekvő e-kereskedelemhez növekvő raktározási igényre van szükség. Ráadásul az internetes kereskedelem sajátos igénye, hogy optimálisan a raktárnak közel kell lennie a kiszállítási helyszínhez. Vagyis az e-kereskedőknek, e-boltoknak jellemzően a városhoz közeli vagy a városban található, viszonylag kis méretű raktárakra van szükségük. Ez az igény, főleg ha tömegesen jelentkezik, mindenképpen új kihívások elé állítja a logisztikai ingatlan szegmenst is.

Megkérdeztük a világ egyik legnagyobb logisztikai ingatlanokat fejlesztő és tulajdonló cég, a ProLogis magyarországi vezetőjét, hogy érzékelnek -e valamit ebből a trendből. Kemenes László, a Prologis magyarországi alelnöke elmondta, hogy a 2012 novemberében készült európai felmérésük kimutatta, hogy az e-kereskedelem növekedése arra kényszeríti a kiskereskedőket, hogy újraértékeljék disztribúciós csatornáikat a kereslet és a várható növekedés kiszolgálása miatt. A kutatás szerint az elmúlt öt év során minden egymilliárd eurós növekedés az e-kereskedelmi értékesítésekben újabb körülbelül 72 000 négyzetméter raktárterület iránti keresletet eredményezett az Egyesült Királyságban, Németországban és Franciaországban - tette hozzá a szakember. "Ez a növekvő trend magyar viszonylatban is érzékelhető, de itthon még korai lenne az ehhez szükséges raktárterületekről statisztikát készíteni - foglalta össze a hazai helyzetet Kemenes.

Ki vállal itt kockázatot?

Bár természetesen a hagyományos kiskereskedőket nagyon érzékenyen érinti, érintheti az online kereskedelem térhódítása, azonban a legtöbbet a kiskereskedelmi ingatlanokat fejlesztő, tulajdonló cégek kockáztatják. A bevásárlóközpontok tulajdonosai sokkal kevésbé tudnak rugalmasak lenni, hiszen az ingatlanok átalakítása vagy átpozícionálása nagyon költséges és nehéz feladat.

A kiskereskedők már készen állnak A CBRE globális felmérése szerint az online vásárlás Észak- és Nyugat-Európában sokkal népszerűbb és elterjedtebb, mint Dél-Európában vagy Közép-Európában. Az európai átlag is viszonylag magas egyébként: a 16-65 év közötti európaiak 40 százaléka szokott online vásárolni és 47 százalékuk keresgél, nézeget termékeket az interneten. A felmérés szerint a nemzetközi kiskereskedők átlagosan arra számítanak, hogy a következő két évben a jelenlegi átlag 5 százalékról 10 százalékra emelkedik az online értékesítések aránya a teljes bevételeiken belül. A CBRE által megkérdezett kiskereskedők 63 százaléka számít arra, hogy a következő két éven belül teljesen integrált többcsatornás kiskereskedőkké válnak és 77 százalékuk indít okostelefonra optimalizált webshopot. Ami még ennél is árulkodóbb az az, hogy a kiskereskedők 85 százaléka mondta azt, hogy a jövőben teljesen ingyenesen fog házhoz szállítani az ügyfeleinek.

Kiszámoló

Próbálj meg lazítani

A legtöbb ember fiatalkorában elkezdi a nagybetűs életet, tele mindenféle kívánsággal és vággyal, hogy minél több mindent megvehessen. Gyorsan rájön, hogy ha hitelből vásárol, nem kell vá

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

Egy szendvics hatása (?) a tőkepiacokra

Ne keressünk ott mintázatot, ahol nincs! Alakokat látunk a felhőkben, jelentést a csillagokban, emberi arcokat a Mars felszínén, de az elvetemültebbek még sátánista szövegeket is... The post Eg

Holdblog

New Yorkban nyafogunk

Óceánon innen és túl, podcastünk így is dúl. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podca

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megvan a nagy bérmegállapodás! Itt van, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
Ézsiás Miklósjav