
A koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet drámai következményekkel járt a turisztikai iparág valamennyi szereplőjére nézve. Ez alól a szállodaszektor sem kivétel, amely továbbra is súlyos válsághelyzetben van. Ugyan a szállodák nagy része már a járvány első hullámát követően számos olyan intézkedést vezetett be (maszkviselés, plexifalak, közösségi távolságtartás, hőmérséklet-ellenőrzések, járványbiztos takarítás), amelytől a vendégek biztonságban érezhetik magukat, az utazással járó bizonytalanság, a karanténkorlátozások, valamint a világszerte emelkedő fertőzöttségi adatok továbbra is lehetetlenné teszik a fenntartható működéshez szükséges foglaltsági szint elérését.
A járványbiztos higiéniai intézkedések kidolgozása mellett a szállodák érintkezésmentes megoldásokkal kívánják visszanyerni a vendégek bizalmát.
Az érintésmentes fizetés, az érintkezésmentes (online) be- és kijelentkezés, az okostelefonnal nyitható szállodai szobák természetesen már a járvány előtt is több szállodában elérhetőek voltak, noha sok esetben még kezdetleges formában. Ezeknek a megoldásoknak a magas szintre fejlesztése, a szállodákban elérhető érintkezésmentes szolgáltatások kibővítése, valamint a megoldások egyre szélesebb körben történő elterjedése azonban egyértelműen a koronavírus-járvány pozitív hozadékának tekinthető.

Noha az érintkezésmentes megoldások széles körű alkalmazását a szükség hívta életre, néhány megoldás várhatóan a járványt követően is megmarad. A biztonság mellett ugyanis egyre nagyobb igény mutatkozik a személyre szabott, egyedi élmények iránt, amelyek a digitális megoldások segítségével könnyebben megvalósíthatók.
A digitális innovációk hatékony beépítése a fogyasztói élményláncba komoly versenyelőnyt jelenthet azon szállodák számára, akik képesek ebben a nehéz időszakban szabad forrást allokálni ilyenfajta rendszerek kidolgozására. A zökkenőmentesen működő digitális megoldások jelentősen növelhetik az ügyfélélményt, melyet a vendégek egyre inkább elvárnak a szállodáktól. Ugyanakkor az utazók továbbra is igénylik a személyes élményeket is, így várhatóan azok a megoldások maradhatnak fent hosszútávon, amelyek a személyesség elvesztése nélkül teszik kényelmessé a szállodai tartózkodást.
A Skift által készített tanulmány szerint 2021 a digitalizáció éve lesz a szállodaszektorban. Az elemzés szerint egyre több szállodában lesznek elérhetőek olyan szoftverek (pl.: chatfunkció a szállodai applikációban, egyéb chatalkalmazások használata), amelyek lehetővé teszik a vendég és a személyzet közötti folyamatos kommunikációt az érkezés előtt, valamint a tartózkodás ideje alatt is. A vendég például sorban állás nélkül jelezheti igényeit, problémáit – amelyeket személyesen nem feltétlen közölne - így a személyzet gyorsabban reagálhat. Továbbá a vendégek véleményüket, értékeléseiket már a tartózkodás alatt is jelezhetik (pl.: rövid kérdőív kitöltésével), így a szállodának van lehetősége, hogy egy esetleges negatív élményt helyrehozzon, ellentétben a megszokott tartózkodás utáni értékelésekkel.
A vendégek és a szálloda közötti kommunikációs csatornák egységesítése megkönnyíti a vendégek egyedi kéréseinek teljesítését, valamint személyesebbé teszi a kiszolgálást az érintkezésmentes megoldások ellenére is. Az üzenetküldő szoftvereken keresztül, a tartózkodás során küldött valós idejű, személyre szabott ajánlatok (pl.: spa és wellness kezelések) pedig növelhetik a vendégek költését is a szállodában.
Várhatóan a technológia fejlődésével a mesterséges intelligencia is egyre nagyobb szerepet kaphat a hotelek életében.
Fontos azonban kijelenteni, hogy a vendéglátás fő eleme továbbra is a személyes élmény marad, az innovatív digitális megoldások főként a személyzet egyes feladatait igyekeznek megkönnyíteni, hogy nagyobb figyelmet tudjanak fordítani a fontosabb, személyes jelenlétet és tapasztalatot igénylő feladatok ellátására. Intelligens chatbotok alkalmazása az üzenetküldő szoftverekben egyszerűbb kérdések/kérésekre választ tud nyújtani, míg a komplikáltabbakat továbbítja a személyzet megfelelő tagjainak. A mesterséges intelligencia által gyűjtött adatok pedig rávilágíthatnak bizonyos problémákra, valamint a vendégekről gyűjtött adatok alapján könnyebben azonosíthatók a hotelbe látogató fogyasztói szegmensek is, akik számára lehetőség nyílhat személyre szabott szolgáltatások kidolgozására is.
A szerző a KPMG igazgatója.
Címlapkép: Getty Images
Ingatag a hangulat a tőzsdéken, Trump bejelentéseire vár a piac
Előtte azonban több fontos makroadat is érkezik.
Kiderült: kevesen hagyták el eddig az állampapírpiacot, de sokan tértek át a PMÁP-ról egy másik állampapírra
Kis mértékben átalakítja idei kibocsátási szerkezetét az ÁKK.
A helyzet kritikus: újabb szarvasmarha-állományok fertőződhettek meg
A gócpontok közel vannak Szlovákiához.
Az osztalék portfólióm - 2025. március
Megcsináltam azt az optimalizálást, amit a legutóbbi posztomban leírtam. A vásárlásokkal lehettem volna kicsit türelmesebb...
Uniós zöld szabályok: komoly kihívás előtt a MENA-régió földgázexportőrei
A szigorodó uniós szabályozások hamarosan komoly nehézségek elé állíthatják a MENA-régió földgázexportőreit....
Keressük Magyarország legdrágább befektetési alapját
Az elmúlt években nagyon elszálltak a magyar befektetési alapok költségei. (Bár mindig drágák voltak, ennyire azért...
Cégfelvásárlás - az ár és az érzelmek játéka
A cégfelvásárlások középpontjában mindig az ár áll, de a tranzakciók nem csupán racionális pénzügyi döntéseken...
Felzárkózni Amerikához: komoly ára lesz, de szükséges
"A háborúhoz három dolog kell: pénz, pénz, és pénz!" Az év eleje óta az európai stratégiai függetlenedés...
Vagyontervezés új környezetben - gyere el a debreceni szakmai reggelinkre!
Hogyan tervezz okosan a gyorsan változó pénzügyi és adózási környezetben? Gyere el április 15-én Debrecenbe a HOLD...
Pár válság után már nem pánikolsz
"Ez egy igazi HOLD-sztori: találtunk egy kicsi, gyenge céget egy apró szigeten, amire senki sem figyelt, és megláttuk...
Mennyit bukhatnak a két- vagy háromgyermekes családok az SZJA kedvezménnyel kapcsolatban, ha nem gondolják végig?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Mennyit bukhatnak a két- vagy háromgyermekes családok az SZJA kedvezménnyel...
Nálatok laknak-e állatok?
Denevérek és mosómedvék - egészen meglepő fajok lesznek egyre gyakoribb vendégek a városokban és külvárosokban....

AACSB akkreditált a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kara (x)
Az anyavállalat támogatásával újul meg a magyar Audax stratégiája (x)

- Drámai jóslat érkezett a nyári időjárásról: nagyon fájdalmasan érintheti Magyarországot
- Óraátállítás 2025: kezdődik a nyári időszámítás
- Már csak egyetlen hatalom áll Donald Trump útjában – Meg fogják állítani?
- Itt van Orbán Viktor bejelentése: minden kistelepülésen élőt érint
- Figyelmeztet a Bizottság: Magyarország olyan adóssághegyen ül, amit nehéz lesz legyűrni
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez
Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.
Új tervei vannak a kormánynak – De mennyire reálisak a számok?
Ezt elemeztük a Checklist keddi adásában.
Az amerikaiak is beszállnak a paksi projektbe?
Jöhetnek a kis moduláris reaktorok?
Hullámvasútra kerülhet a tej ára Magyarországon, ha fokozódik a vírushelyzet
Nagy baj lehet, ha nem sikerül lokalizálni a száj- és körömfájás betegséget.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.