Gazdaság

Veszélyezteti-e a gyors magyar bérnövekedés a versenyképességet?

2015-ben 4 százalékkal, 2016-ban 6 százalékkel, tavaly pedig 13 százalékkal emelkedtek a bruttó bérek Magyarországon. Az idei év 8 százalékos minimálbér és 12 százalékos garantált bérminimum emeléssel kezdődött. A gyors hazai bérnövekedést látva jogosan merül fel a kérdés: milyen hatással van ez a folyamat a termelékenységre, veszélyezteti-e a gyors bérnövekedés a magyar gazdaság versenyképességét, és egyáltalán meddig lehet fenntartani az "erőltetett" ütemű béremelések időszakát?
Bár a közgazdaságtannak vannak a sztenderd tankönyvi válaszai a bér és a versenyképesség kapcsolatára, azzal a problémával rögtön az elején szembesülhetünk, hogy mind a termelékenység, mind pedig a versenyképesség nemzetgazdasági szinten történő mérése és összehasonlítása problematikus, sőt ellentmondásos.

A tankönyvi válasz szerint a munkabér fontos tényező a versenyképesség szempontjából mind mikrogazdasági mind pedig a makrogazdasági szinten. A neoklasszikus közgazdaságtan szerint a béremelés a foglalkoztatás csökkenésével, az infláció emelkedésével jár - a minimálbér emelése pedig az előzőeken túl a közkiadások emelkedésével is jár (feltételezve, hogy az állam által foglalkoztatottak között sokan kapnak minimálbért, illetve számos állami kifizetés van hozzákötve a minimálbérhez). Az a tétel is könnyen belátható, miszerint hosszabb távon a bérnövekedés nem szakadhat el a munkatermelékenység növekedésétől. Mindazonáltal a fenti kérdésekre korántsem egyértelmű a válasz, hiszen a valóság jóval bonyolultabb a közgazdasági modellek leegyszerűsített világánál.

A termelékenység mérésére bevett közgazdasági gyakorlat az egy egységre jutó munkaerőköltség (unit labour cost, rövidítve ULC, illetve a nominális ULC-t) mutatót használja, illetve annak időbeni változását vizsgálja. Magasabb ULC-változás a végső produktum "drágább" előállítását jelenti. Azonban, míg vállalati szinten történő alkalmazása (leginkább a feldolgozóiparban) indokolt és hasznos, nemzetgazdasági szintű aggregálása félrevezető lehet, hiszen nem veszi figyelembe a gazdaság szerkezetének változásait, a technológia fejlődését, vagy azt, hogy miképpen változik a munka-tényező tartalma. Éppen ezért a közgazdaságtan igyekszik a termelékenységet jobban megragadó, szélesebb szempontrendszert magában foglaló mutatókat előállítani. Ezekben a mutatókban azonban természetük miatt a munka (és annak a költsége) mellett a tőke, és egyéb tényezők (energia, vásárolt szolgáltatások, nyersanyagok) is megjelennek. Így ebbe az irányba haladva éppen, hogy eltávolodunk attól, hogy a címben megfogalmazott kérdésre megkapjuk a választ.

Mindazonáltal az EU és az OECD is foglalkozik az ULC-alapú adatgyűjtéssel és statisztikakészítéssel. Az Európai Bizottság annyira fontosnak tartja az ULC alakulását, hogy a makrogazdasági egyensúlytalanságokat figyelemmel követő indikátorai közé is bevette (három év átlagában vizsgálva azt). Az eurózónán kívüli tagországok esetében 12% (az eurót használó tagországok esetén 9%) fölötti nominális ULC esetén kongatja meg a vészharangot a Bizottság. A friss (2018 január 24-i) táblázatban a legutóbbi vonatkozó adat (2016-os) Magyarország esetében 3,3%. Ez hasonló a többi V4-es országhoz, de elmarad például a német vagy az osztrák értékektől. Ebből azonban a termelékenység és a versenyképesség változására nem lehet következtetni. Számunkra ebből az lehet fontos, hogy egyrészt a termelékenységet érdemesebb hosszabb időtávban vizsgálni (jelen esetben három év távlatában), másrészt pedig a béremelkedés miatti termelékenységromlás a közelmúltban nem volt forrása makrogazdasági egyensúlytalanságnak, és ahhoz, hogy ez bekövetkezzék, a Magyarországon tapasztaltnál valószínűleg még gyorsabb béremelések kellenének.

Naprakészebb az OECD statisztikája, mely azt mutatja, hogy a 2017-es évi gyors hazai béremelkedési ütem az ULC-mutatót is számottevően feljebb húzta (mint ahogy az a grafikonon is látható).

Veszélyezteti-e a gyors magyar bérnövekedés a versenyképességet?

A felgyorsuló hazai bérdinamika valóban figyelemre méltó. Bár ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy párhuzamosan romlott volna a magyar gazdaság versenyképessége is, ugyanis a versenyképesség változása számos tényező együttes eredője.

Az országok versenyképességének mérésére számos különböző kísérlet történt (Világbank Doing Business, World Economic Forum, MNB Versenyképességi Jelentés stb). A közös bennük az, hogy a gazdasági és társadalmi ismérvek valamint intézményi sajátosságok rendkívül széles körének a felhasználására törekednek. A versenyképességgel foglalkozó munkáknak jelen írás szempontjából leginkább releváns felismerése az, hogy a versenyképességet annak gazdasági és társadalmi komplexitásában szükséges vizsgálni.

Tehát nem csak a munkabérek változását, hanem minden egyéb releváns körülmény változását meg kell vizsgálni, ha a versenyképesség változására szeretnénk választ kapni. A versenyképességre közvetve és közvetlenül rengeteg dolog van hatással - azt is mondhatnánk, hogy minden (és akkor csak egy kicsit túloznánk). Vannak közöttük jobban, és kevésbé jól mérhető, gyorsan és lassan változó tényezők is. Ez megnehezíti a válaszadást. Amit jól meg lehet mérni, az például a béremelést vállalatonként eltérő mértékben kompenzáló adócsökkentés 2017-ben és 2018-ban. Statisztikailag szintén jól megragadható a beruházások változása, a beruházási ráta emelkedése. Amennyiben ez a modern technológiákba történő invesztíciót jelenti, akkor az javítja a termelékenységet és a versenyképességet (erre leginkább anekdotikus bizonyítékok vannak). Az üzleti és jogi ügyintézések időigényére, az oktatás minőségére vagy az emberek egészségügyi állapotára szintén léteznek felmérések (vitatottak és jobban elfogadottak egyaránt), de ezek a tényezők viszonylag lassan változnak csak.

Összességében azt gondolom, hogy ha a béremelést olyan gazdaságpolitikai változások kísérik, amelyek a termelékenységet megfelelő mértékben javítják és kompenzálják az emelkedő munkaköltségeket, akkor az a versenyképességre nem jelent veszélyt. Ez 2017-ben és 2018-ban megvalósulni látszik, amiben döntő szerepe van a szociális hozzájárulási adó csökkentésének. Az adócsökkentés, mint gazdaságpolitikai eszköz, azonban nyilvánvalóan korlátos - nem folytatható mindörökké. Ahhoz, hogy a béremelkedés fenntartható maradjon, jóval szofisztikáltabb versenyképességjavító gazdaságpolitikára van szükség, hatékonyabb szabályozásra, az állam működésének korszerűsítésére, az oktatás minőségének radikális javítására. Röviden: jó kormányzásra.
A szerző Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető közgazdásza
A témában korábban megjelent cikkeink:(Címlapkép forrása: Shutterstock)
Kiszámoló

Bankkártya helyett fizess gyűrűvel

Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankkártyán és mobiltelefonon kívül számos egyéb fizetési lehetőségre is. Amikor megjelent a Pa

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Szép csendben nagy változás jön a Szép-kártyáknál!

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
orbán viktor varga mihály szijjártó péter orbán kormány