
A gyermektelenek adójáról szóló 8/1953. (II. 8.) Minisztertanácsi rendelet a következő felütéssel indított: „Az anyák és gyermekek védelmének fokozása, anyagi és egészségügyi helyzetének megjavítása, a többgyermekes családok támogatása érdekében az állam jelentős anyagi kötelezettségeket vállal. Méltányos, hogy e kötelezettségekben nagyobb arányban vegyenek részt a gyermektelen családok, a nőtlenek és hajadonok, akiket nem terhelnek a gyermek nevelésével kapcsolatos költségek.” Az adó alanyai főszabályként azon 20-50 éves férfiak és 20-45 éves nők voltak, akiknek volt keresete/jövedelme, de nem volt vér szerinti vagy örökbefogadott gyermeke. Az adó mértéke az adóalap 4 százalékát tette ki.
Ugorva a jelenbe, a kormány végső szándékai szerint a kettő vagy többgyermekes nőknek életük végéig, az egygyermekes nőknek pedig 30 éves koruk előtt nem kell majd szja-t fizetni. A kormányfő szerint ekkor már „nagyon közel leszünk ahhoz, hogy azt tudjuk mondani, hogy már rövid távon sem jár rosszabbul az anyagilag, aki gyermeket nevel, mint az, aki nem vállal gyermeket” (Kossuth Rádió, 2025. március 14.).
Mekkora ígéretről van szó?
KSH-adatokra támaszkodó becslésem a következő. A nők korosztályos foglalkoztatotti létszámait a 2022-es népszámlálási adatok arányában szétosztom 0, 1, 2, 3, 4+ gyermekes foglalkoztatotti létszámokra. A 2024-es korosztályos uniszex átlagkeresetekből és a korosztályos férfi és női foglalkoztatotti létszámokból úgy származtatok férfi és női korosztályos átlagkereseteket, hogy azok a férfi és női nemzetgazdasági átlagkeresetek arányát tükrözzék. Megjegyzendő, hogy míg a foglalkoztatotti statisztika teljes körű, addig a kereseti statisztika csak a teljes munkaidőben foglalkoztatottak körén nyugszik. Ennek jelentősége azonban marginális, hiszen 2024-ben a foglalkoztatottak csupán 5 százaléka dolgozott részmunkaidőben. A kapott foglalkoztatotti létszámok és átlagkeresetek alapján tehát kiszámítom a keresettömegeket, ebből pedig az SZJA-tömegeket. A konkrét számokat az 1. táblázat mutatja (kékkel jelöltem a KSH-adatokat).

A kedvezményezettek majdani teljes körét illetően a zöld és narancs számok mutatják meg a havi bevételkiesést (2024-es értéken). A 30 év alatti gyermekes anyáknál becsült (pirossal jelölt) számok esetében némiképp nagyobb a bizonytalanság, mégpedig három okból. Egyrészt, 2023-tól született gyermekkel már eddig is volt adóelengedés, igaz, az érintett kör a vizsgált kategóriának csupán egy szűk szeletét adja (következmény: némi felülbecslés). Másrészt, az elengedés csupán a nemzetgazdasági átlagkereset erejéig szólt, igaz, 30 éves kor alatt inkább átlag alatt, mint felett keresnek a munkavállalók, vagyis ez is kevéssé tűnik releváns szempontnak (következmény: némi alulbecslés). Harmadrészt, a rendelkezésre álló kereseti adat a 20-29 éves, és nem a 25-29 éves korosztályra vonatkozik, azaz a valóságosnál jó eséllyel alacsonyabb kereseti adattal történt a kalkuláció (eredmény: némi alulbecslés). Összességében tehát egy tényező felülbecslést, két tényező pedig alulbecslést implikál, mindazonáltal látni kell, hogy ezek az összegek messze eltörpülnek a többi kategóriánál látottaknál, vagyis a végkövetkeztetésekre vajmi csekély hatással bírnak.
A kormány elsőként a háromgyermekeseket szja-mentesíti, mégpedig idén októbertől. A 30 év alatti egygyermekeseknél 2026. januártól szűnnek meg a keresethez és a gyermek életkorához kapcsolódó korlátozások. A kétgyermekeseknél az elengedés lépcsőzetes: 2026. januártól a 40 év alattiaknak nem kell már fizetni, majd évente 10 évvel növelve korhatárt eljutunk 2029-ig, amikor is megszűnik a korhatár. Ezek és az 1. táblázatban kapott eredmények ismeretében felírhatjuk a kieső bevételek pályáját. Általánosságban is, de főleg ilyen inflációs időkben ezt nem nominális értékekkel, hanem a költségvetés bevételének arányában célszerű megtenni (amivel persze feltételezzük a keresettömegek költségvetési bevételhez viszonyított arányának változatlanságát). Tekintettel arra, hogy a kieső bevételeket 2024-es foglalkoztatási és kereseti adatokból származtattam, a 2024-es költségvetés bevételi főösszegéhez, azaz 38240 milliárd forinthoz viszonyítok (1. ábra).

Az intézkedéssorozat végső állapotában a becsült szja-kiesés mértéke megdöbbentően magas, a költségvetés bevételének 2,83 százaléka! Ez egyébként az adott feltételrendszerben, 2024-es értéken 1080 milliárd forint.
Ennek 70 százaléka a kétgyermekesekhez, negyede pedig a háromgyermekesekhez köthető, vagyis az egygyermekesek része elenyésző.
És mégis miből?
Az államnak nincsen pénze, az adófizetőkét költi, legyen szó magánszemélyről vagy vállalatról. Tehát ha az állam valakinek adni akar, akkor valakitől el is kell vennie. Más szavakkal, egy kétcsoportos zárt rendszerben közgazdaságilag azonos tartalmú mondat az, hogy „A-csoportnak SZJA-kedvezményt adok” és „B-csoportra többletadót vetek ki”. A különbség tehát pusztán szemantikai. A rákosista megközelítés a korszellemnek megfelelően a neki nem tetsző csoportot állította célkeresztbe (direkt adóztatás), míg a jelenlegi megközelítés – szintén a korszellemmel összhangban – a „pozitív diszkrimináció” oximoronjával, a kedvezményezetti csoport reflektorfénybe állításával operál (indirekt adóztatás).
Egy nyitott rendszerben persze szóba jöhet a külföldi jövedelemtulajdonosoktól történő forrásbevonás, de ez értelemszerűen csak átmeneti megoldás, az adósságot ugyanis vissza kell fizetni. Tehát kiadáscsökkentés híján a rezidens magánszemélyeknek és vállalatoknak kell az szja-elengedést állni. Amennyiben a vállalatok kapnák nyakukba a terhet, lesznek eszközeik ennek továbbhárítására:
- (i) általánosságban nem fognak olyan ütemben keresetet emelni, mint egy ilyen teher nélkül tették volna,
- (ii) specifikusan kisebb bruttó keresetet kínálnak majd a kedvezményezett nőknek, hiszen a munkavállaló a nettó keresetet nézi (megjegyzés: ezzel egyúttal a férfi és női bruttó keresetek közötti eltérés mint egyébként is ellentmondásos szociális indikátor teljesen értelmét veszti).
A kedvezményezett magánszemély persze a többletvásárláson keresztül több áfát és jövedéki adót fog fizetni, tehát a pénzeső egy része visszaáramlik az államkasszába (már ha idehaza költik el a többletpénzt).
Az előbbiekből, illetve a kormányzati kommunikációból – amely azt üzeni, hogy a gyerekes nők valódi előnyöket kapnak – logikailag az adódik, hogy a végső számlát alapvetően a kedvezményből nem részesülő magánszemélyeknek kell majd állni. A számszerűsítés érdekében tételezzük fel, hogy a pluszterhet teljes egészében a kedvezményből kimaradók kapják a nyakukba. Az 1. táblázat piros és zöld számainak összegeként adódó (havi) 90 milliárd forintos szja-elengedést a továbbra is szja-alanyi státuszban maradó csoport 2270 milliárd forintos keresettömegére vetítve 4 százalékos értéket kapunk. E többletteher mértéke tehát konkrétan megegyezik a Rákosi-féle gyermektelenségi adó 4 százalékos mértékével.
Az egyes paraméterekben fennálló eltérések figyelembevételével persze tovább finomítható az összemérés. Egyrészt, az 1953-as rendelet 20 éves korig adott felmentést a gyermektelenségi adó fizetése alól, míg a jelen elképzelés a fiatalok szja-mentességének köszönhetően 25 éves korig ad felmentést (igaz, nem teljesen, hanem csak az átlagkeresetig). Másrészt, a korábbi esetben az adóalanyiságnak volt felső életkori határa (45, illetve 50 év), míg a készülő rendszerben nincsen ilyen. Vagyis, az előbbi körülmény tekintetében enyhébb, míg az utóbbi tekintetében szigorúbb a készülő adószabály a rákosistához képest. Ehhez hozzátehetjük azt is, hogy a mostani különbséget tesz az apa és az anya között, tehát itt valójában nem is egy gyermektelenségi, hanem egy nemszülési adóról van szó.
Zárszó
Fontos megemlíteni, hogy e rövid írás kifejezetten az szja-elengedésből levezethető többletteherre fókuszált, tehát a gyermekvállalással összefüggő falusi csok, vidéki otthonfelújítási program, csok plusz elengedés, munkáshitel-elengedés, jelzáloghitel-elengedés, diákhitel-elengedés, családi adókedvezmény, anyasági támogatás, étkezési támogatás, csed, gyed, gyes, gyet, nők40 (40 év jogosultsági idő szerezhető 32 év keresőtevékenységgel) stb. tételek finanszírozási terheit nem vette figyelembe. Mindazonáltal mindebből nem nehéz belátni, hogy a kormányfő szerint a kereset 4 százalékát messze meghaladó átcsoportosításra van szükség ahhoz, hogy a gyermeket vállalók és nem vállalók helyzete kiegyenlítődjön. Már csak egy költői kérdés maradt: megoldódik-e a probléma azzal, ha a nélkülözők jövedelme a hónapról-hónapra élőkével félúton találkozik?
(1957. január 1-én a Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány a gyermektelenek adóját eltörölte.)
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Megszólalt Donald Trump - Szó sincs semmiféle vámkönnyítésről
Az amerikai elnök leszögezte, senkit sem enged el büntetés nélkül.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?- díjmentes, interaktív előadás
Hasznos, gyakorlati, érthető.
Merz kimondta: Trump vámintézkedései pénzügyi válság kirobbanásával fenyegetnek
Még mindig tárgyalna a leendő német kancellár.
Top 10 osztalék részvény - 2025. április
Április elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, a Google pedig megtréfált, és berakta az értesítő levelet a spam mappába, ezért csak most csináltam meg a listá
Új lakáshitel konstrukció: akár havi 22 500 Ft kedvezmény a családoknak
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Új lakáshitel konstrukció: akár havi 22 500 Ft kedvezmény a családoknak Áprilistól több millió forint maradhat a kasszában Április elsejétől új
Fából készült felhőkarcolók jelenthetik az építészet jövőjét
A modern építészetről a legtöbbeknek a beton, az acél vagy a tégla juthat eszébe alapanyagként, valójában azonban a fa is tökéletesen megfelel erre a célra. Számos vo
Geotermikus energia: a második Trump-ciklus nagy nyertese?
Donald Trump energiaügyi reformjaninak az olajvállalatok mellett a geotermikus energiával foglalkozó cégek lehetnek a legnagyobb nyertesei.
Mit keres Deadpool egy kisvárosban? Hollywoodi sztori Ryan Reynoldsszal
Aki ismeri a walesi csoda alaptörténetét, annak a válasz már részint ismerős lehet. Azonban számos részlet bújik meg a Wrexham AFC hihetetlen felemelkedése mögött. És...
The post Mit keres De
NAV késedelmi pótlék változások 2025-től - havonta kell megfizetni a pótlékot
A NAV 2025-től új rendszert vezet be a késedelmi pótlék kiszabására: az éves egyszeri előírás helyett havi rendszerességgel kerülnek előírásra a késedelmi pótlékok az adószámlán. Ez a
Meg lehet úszni befektetés nélkül? Esnek a piacok!
Mielőtt belekezdünk, előrebocsátom, hogy nem, nem kell kivenned a pénzed a befektetéseidből. Hacsak nem vagy aktív kereskedő, akkor még az éppen aktuális amerikai (vagy kínai/orosz) elnök agy
Itt a 4,75%-os kamatú lakáshitel
Hitelügyintézős Gáborunk írt egy új cikket, a CIB 4,75%-os lakáshiteléről. Ez nem olyan kamu, mint a fiatalok 5%-os lakáshitele, ehhez tényleg hozzá lehet jutni, igaz, CSOK hitelt is kell vele


- Szép csendben egy másik ország lehet EU-tag hamarosan, amíg a világ Ukrajnáról beszél
- Formálódik Donald Trump nagy terve – Ravasz húzással kényszerítené térdre Oroszországot
- Trump meghátrál! Tépik a piacokat
- Itt a Telekom bejelentése: változik az inflációkövető díjkorrekció
- Bod Péter Ákos: Az egész világ megfizeti Trump tévedését
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Trump miatt rángatóznak a tőzsdék – Mi jelent most menedéket?
Gyorsan változnak az események Amerikában.
Kockázat vagy lehetőség a génmódosított élelmiszer?
A génmódosítás és a génszerkesztés fontos lehet az élelmezési válság és a klímaváltozás elleni küzdelemben, de sokan félnek tőle.
Nagy hibát vétett Donald Trump, és hol lehet még a szakadék vége?
Folytatódik a vámháború.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.