A Budapest Brand az elmúlt évben számos rangos díjat nyert, köztük a Városháza pop-up parkért és a főváros 150. születésnapi arculatáért. Ebből kitűnik, hogy a vállalat fókusza nem csak a turistákra irányul, sőt.
Ha választani kell, akkor mi elsősorban az itt élőknek szervezünk programokat. Budapest elsősorban az itt élők otthona, nem pedig csak egy turisztikai látványosság.
Túlturizmus
Faix szerint – bár szerinte ezzel nem mindenki ért vele egyet – a Barcelonában és Velencében tüntetetéseket kiváltó túlturizmus problémája egyelőre nincs jelen Budapesten, és egyik fő feladatuk, hogy megelőzzék ezt a problémát. Stratégiájuk, hogy a turisztikai attrakciókat térben és időben is széthúzzák.
Ha sikerül bemutatni Budapest kevésbé ismert részeit, a vendégéjszakák száma növekedhet anélkül, hogy túlzott terhelést okoznánk.
Emellett a téli hónapok látogatottságának növelésére is stratégiai programokat terveznek, hiszen ezidáig a januártól márciusig tartó időszak egy kiaknázatlan negyedév volt a turizmus szempontjából.
A beszélgetésben szó esik a fapados járatok és az ideérkező turisták mennyiségének és összetételének összefüggéseiről. Amint jelentősen megnőtt az elmúlt időszakban az Olaszországba és Spanyolországba indított járatok száma, úgy azonnal megnőtt az ideérkező vendégek száma is ezekből a térségekből.
Airbnb szabályozás és big data
Faix a friss rendelettel szemben inkább a kiadható napok számával korlátozná a nemzetközi nagyvállalatot, de budapestiként egyértelműen károsnak tartja az Airbnb-t. Egyrészt lakhatási válságot okoz, másrészt a turistaélményt is rontja, hiszen az olyan városrészek, mint a bulinegyed, elveszítik az autentikusságukat.
Faix azt is elmondta, hogy Magyarország kifejezetten az élen jár az adatvezérelt marketing és az adatvezérelt turisztikai kampányok vezetésében. Bár ez elsősorban a Magyar Turisztikai Ügynökség feladata, ők is tapasztalják, mennyire pontosan lehet követni az ideérkező turisták viselkedési szokásait, akár aszerint, hogy honnan érkeznek Budapestre. Például az Izraelből érkező vendégek egyáltalán nem érdeklődnek a fürdők iránt, tehát a rájuk célzott hirdetésekben nem csak nem érdemes, hanem kifejezetten ellenjavallt elhelyezni a főváros egyik legnagyobb attrakcióját.
A Budapest Brand új kihívásokkal néz szembe a klímaváltozás hatására is, elsősorban a nyári hőhullámok idején. Az olyan projektek, mint a Városháza pop-up park, fontos szerepet játszanak az árnyékos, élhető városi terek kialakításában. Ugyanakkor azt sem szabad letagadni, hogy a melegebb időjárás lehetőségeket is teremt a turizmusban: bővülnek azok az időszakok az évben, amikor az idelátogatók számára vonzóbb az időjárás a megszokottnál.
A teljes interjú meghallgatható a Portfolio Business podcast adásában a Spotify-on, az Apple Podcasten, a többi nagy podcast platformon, és itt, a cikkbe ágyazott lejátszóban is:
Címlapkép forrása: Dilara Irem Sancar/Anadolu via Getty Images