Az iparági és kormányzati ösztönzők ellenére megrekedt a hazai kkv-szektor digitalizációs szintje, felzárkózás helyett továbbra is stagnál: a 600 céget felmérő Digiméter kutatás eredményei alapján a főindex értéke százas skálán 40 lett – ugyanez az érték 2020-ban és 2021-ben is 40 volt, 2022-ben pedig 41. Magyarország ráadásul még mindig a sereghajtók között szerepel a digitális fejlettség terén, ahogy arra az Európai Unió által készített DESI index is rámutat, főként a humán tőke és a digitális technológiák integrációja terén.
Azt látjuk, hogy a digitalizáció Magyarországon elmaradottabb az európai uniós átlagtól, aminek egyik oka, hogy csak akkor hasznos igazán, ha azt felhasználói szinten is megtanulják alkalmazni. Érteni kell a különböző rendszerekhez
– mondta a Portfolio-nak Besztró Szabolcs, a Billingo Operatív és Stratégiai Igazgatója, aki szerint a digitalizáció egy cég életében két irányból jöhet, vagy kényszer hatására, ami Magyarországon például a kötelező online adatszolgáltatással jött, vagy, ha a vállalkozói közösség felismeri, hogy egy rendszer mekkora hatékonysági előnyt, költésmegtakarítást tud nyújtani.
A szabályozással jött a lehetőség, de a növekedéshez tőke is kellett
A kötelező online számlázás bevezetésével a Billingo nagyot ugrott előre: 2014-ben még körülbelül 65 számlázó volt a piacon, négy-öt év alatt ezek nagy része megszűnt, a Billingo pedig a második helyre küzdötte fel magát.
„Az ilyen dinamikus növekedéshez korlátozott mértékben állt rendelkezésünkre tőke, ezért szükségünk volt egy olyan partnerre, aki tőkeerős és osztozik a víziónkban, ezt pedig a Széchenyi Alapokban találtuk meg” – mondta Sárospataki Albert, a cég vezérigazgatója, aki hozzátette, hogy a szabályozási változásnak köszönhetően vált az online számlázás az egyik legmeghatározóbb digitális eszközzé a magyar gazdaságban, és erre tudtak további szolgáltatásokat és további növekedést építeni, amihez azonban több tőkére volt szükségük. A Széchenyi Alapok 900 millió forintos tőkekihelyezéssel segítette a cég a fejlesztési terveit.
Befektetéseinknél azokat a cégeket célozzuk, ahol már van piaci elfogadottság, visszatérő vásárlók, tehát van egy bázisunk, de még rengeteg fejlődési lehetőséget látunk, amelyek anyagi erőforrásokat igényelnek, ami által a cég számára nagyobb ugrás válik lehetővé
– mondta a Deme Géza, az alapkezelő elnök-vezérigazgatója, és hozzátette, hogy az ilyen jellegű, hosszú távon megtérülő célokat, a cég üzemméretéhez képest relatíve nagy befektetéseket egy bank nem képes biztosítani, ez a kockázati tőke terepe. „Nem csupán az a célunk, hogy a Billingo elérjen egy szintet, és stabilan működő profitábilis cég legyen, ami elkezd osztalékot fizetni, hanem ezeken túl az, hogy a portfóliócégünk működése során partnerei felé folyamatosan értéket teremtsen és ezáltal maga is értékesebbé váljon. Ezen keresztül pedig nőjön a tulajdonosok üzletrészének értéke is” – tette hozzá.
A következő növekedési ugrást az AI hozhatja
„Digitális érettség szempontjából azt látjuk a régióban, hogy Románia például még elmaradottabb online számlázás terén, de Szlovákia és Csehország jóformán Magyarország színvonalán van, úgy, hogy ott nincs ilyen fokú kötelező adatszolgáltatás, mégis hétköznapi rutinná vált az online számlázás, tehát nem csak az állami szabályozás tudja serkenteni a piacot” – mutatott rá Besztró Szabolcs, aki szerint arra kell felépíteni a szolgáltatást, hogy a vállalkozói közösség felismerje, hogy ez érték számára.
A cégnél úgy látják, hogy a technológia már demokratizálódott, az AI pedig most proaktív módon segítheti a felhasználókat a különböző rendszerek alkalmazásában, ami nagy áttörést fog hozni:
A kkv-k digitalizációja azért sem tudott jelentősebben begyorsulni, mert még mindig van egyfajta idegenkedés, korlát a digitális megoldások használatával kapcsolatban, de az AI ebben jelentős szintlépést fog tudni elhozni, ahol még inkább az ügyfelek igényeinek magasabb szintű kiszolgálása lesz fókuszban, ami jobb használhatóságot, gyorsabb terjedést és nagyobb élményt fog tudni nyújtani a digitális megoldások terén
– mondta Sárospataki Albert. Ez véleménye szerint már ma is látszik, számos cégnél például megjelent a robotchat, mint ügyfélszolgálati megoldás és egyre inkább abba az irányba megyünk, hogy ezek a megoldások az ember technológiához való kapcsolódását elősegítsék.
A ChatGPT nyelvi moduljának az áttörése éppen az, hogy demokratizálta a hozzáférést ehhez az eszközhöz, semmilyen előképzettséget nem igényel a használata, ez pedig a kulcs a minél szélesebb felhasználóréteg elérésében.
A cégnél számos K+F projekt fut a technológia alkalmazására, folyamatosan keresik azokat a pontokat, ahol agilisen tudják fejleszteni a szolgáltatást, hogy még nagyobb piaci részesedét érjenek el akár belföldön, akár külföldön. „Kacérkodunk a nemzetközi piacra lépés gondolatával, ez a növekedésnek egy nagyon fontos iránya lehet, de meg kell néznünk, hogy mik az alternatív költségei ennek. Meg kell vizsgálnunk, hogy mi hozza a cégnek a legnagyobb növekedést: a hazai piacon maradva kezdünk olyan lehetőségeket kihasználni, amelyek még kiaknázatlanok vagy külföldön terjeszkedünk. Utóbbi nyilván egy jelentős beruházási tétel lenne, amihez további tőkebevonásra lenne szükség, de ezért is jó egy olyan erős partnerrel együttműködni, mint a Széchenyi Alapok. Ezeket a lehetőségeket rendre meg tudjuk beszélni, és együtt tudunk gondolkodni” – tette hozzá Besztró Szabolcs.
Az alapkezelővel a jelentősebb stratégiai döntéseket egy előre lefektetett keretrendszerben együtt hozzák meg, de a Széchenyi Alapok ezentúl igyekszik megosztani azokat a szakmai tapasztalatokat is, amelyek a portfoliójában szereplő cégektől csapódnak le.
A Billingo életében ez lehet az első külföldi piacra lépés, de mi a partnereinknél több ilyen helyzetet láttunk már, ezért vissza tudunk csatolni, fel tudunk ismerni veszélyeket, fel tudunk mutatni megoldásokat és ezeket együtt ki tudjuk elemezni
– tette hozzá Deme Géza.
A cégnél az ügyfélszám bővítésén túl – hazai vagy akár külföldi piacon – a kosárérték növelése van a fókuszban, vagyis, hogy az egy ügyfélre eső árbevétel minél nagyobb tudjon lenni. Ehhez egy freemium modellben működő cégnél minél több ügyféllel kell megismertetni a különböző fizetős funkciók nyújtotta előnyöket, hiszen ezeket az előfizetői csomagokat olyan funkciókkal bővítik folyamatosan, amelyekkel nagyobb versenyképességet, átláthatóságot, adminisztrációs tehercsökkentést tudnak elérni a felhasználók. Ilyen addicionális szolgáltatások a pályázatfigyelés, céginformációs vagy bankszinkron szolgáltatás, de folyamatos a fejlesztés, és a közeljövőben is új megoldások bejelentése várható.
Sok minden van az asztalon, amely a Billingo növekedését jelentősen befolyásolhatja. Ezzel kapcsolatban vizsgáljuk a lehetőségeinket, akvizíciók, összeolvadások és a már említett nemzetközi piacra lépés kapcsán is
– árulta el Besztró Szabolcs.
A cikk megjelenését a Széchenyi Alapok támogatta.
Címlapkép forrása: Portfolio