A vásárlók már nem a sokezer kilométert megtett élelmiszereket keresik
Gazdaság

A vásárlók már nem a sokezer kilométert megtett élelmiszereket keresik

Portfolio
A sajátmárkás termékek mára a diszkontláncok stratégiai elemévé, egyben az alacsony árú és minőségi szolgáltatás szinonimája váltak. A mostani gazdasági környezetben a vásárlók számára a szokásosnál is jóval értékesebbé válik a termékek származási helye és a megbízhatóság, ami a magyar termékek iránti kereslet emelkedésén is meglátszik. A Portfolio a termékkategóriák alakulásáról, a hazai beszállítókkal való munkáról és a magyar termékek védelméről Kazatsay Esztert, a Penny magyarországi kommunikációs vezetőjét és Benedek Esztert, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetőjét kérdezte.

Jelenleg milyen tényezők befolyásolják leginkább a vásárlási döntések meghozatalát, továbbra is érezhető a megfontoltabb attitűd? Milyen változások láthatóak, a termékek ára mellett mennyire kezd erőteljes szemponttá válni például azok származási helye?

Kazatsay Eszter: Az elmúlt időszak gazdasági kihívásai jelentős átrendeződést eredményeztek a kereskedelemben. A fogyasztói kosarak az utóbbi fél évben szemmel láthatóan átalakultak, ami részben az áremelkedések hatására történt. Ennek folyományaként a hangsúly érzékelhetően eltolódott a sajátmárkás és olcsóbb termékek irányába, nagyobb az akciók iránti igény, valamint érezhető bizonyos „luxuscikké” vált termékkategóriák keresletének visszaesése. A magyar termékek iránti kereslet ezzel párhuzamosan jelentősen megnőtt, egyre fontosabb a származási hely, amelyet a Magyar Termék év végi felmérése is megerősít. E szerint a vásárlók 96%-a kifejezetten keresi a hazai termékeket az üzletek polcain.

Benedek Eszter: A hazai fogyasztók mindig is árérzékenyek voltak, az utóbbi hónapokban pedig különösen, hosszú évek munkájával azonban sikerült elérni, hogy a döntést befolyásoló tényezők TOP 3-as körébe „megérkezett” a magyar eredet. Mindez azt mutatja, hogy ebben a rendkívül árérzékennyé vált környezetben is értékes a vásárlók számára, hogy a termékek hazánkból származnak. Olyannyira, hogy az online, 16 ezer fős kutatásunk eredményei alapján a vásárlók több mint fele picivel többet is hajlandó fizetni a magyar termékekért az import árukhoz képest. Ezt nagyon komoly eredménynek tartom.

Benedek_Eszter_&_Kazatsay_Eszter_portrek-websize-0608_v2
Benedek Eszter és Kazatsay Eszter

A beszerzés során melyek a legfontosabb szempontok, a választék mekkora része származik magyar beszállítóktól? A Penny hány sajátmárkás terméket forgalmaz és ezek közül mennyi viseli a Magyar Termék jelölést?

K.E.: Évek óta azon dolgozunk, hogy még tovább tudjuk növelni a magyar termékek számát az üzleteinkben. A kiváló minőségű termékek biztosítása mellett a minél kedvezőbb árazás is kiemelten fontos számunkra, ennek érdekében folyamatosan tárgyalunk a beszállítóinkkal, hogy a vásárlók a lehető legjobb ár-érték arányú termékeket találják meg a polcainkon. Mivel erős és kiváló, nagyrészt hazai termelőkből álló beszállítói körrel rendelkezünk, ezért a Sissy sajátmárkás termékportfóliónkat 100%-ban magyar gazdaságokból származó árucikkek alkotják. A megújuló termékcsaládunk kizárólag Magyar Termék védjegyes árucikkeket ölel fel, ez több mint 100 tejtermék. Emellett a „Kedvenc Hentese” friss hús sajátmárkás termékcsaládunk szintén csak védjegyes termékeket tartalmaz, ami 35 árucikket jelent.

A jelenlegi árversenyben milyen előnyt jelent, ha egy terméken megtalálható a Magyar Termék jelölés? A védjegyhasználatnak milyen közvetlen hatása van a vásárlókra és a hazai vállalkozások számára?

B.E.: Az elmúlt évek viszontagságai között minden vállalat arra törekedett, hogy a beszállítói láncait a lehető leginkább lerövidítse, és csökkentse a lehetséges kockázati pontok számát. Ezzel a folyamatátalakítással olyan biztonság teremthető, amely egyszerre előnyös a vállalat és a fogyasztói számára, ráadásul erősíti a piaci jelenlétet.

A kiskereskedelemben pedig aligha lenne ennek jobb megoldása, mint a termékportfólión belül a belföldi, hazai eredetű áruk és ezzel párhuzamosan a hazai beszállítók minél nagyobb aránya.

Ez a törekvés a fogyasztói igényekkel is egybeesik. A változás egyik egyértelmű mozgatórugója, hogy a magyar vásárlók az említett árérzékenység mellett egyre tudatosabbá válnak, és nem csak a minőség terén. Tudják, hogy a belföldi termékekben bízhatnak, de immár egyre nagyobb jelentősége van annak is, hogy ha belföldi árut emelnek le a polcokról, azzal a fenntarthatóság irányába is tesznek egy lépést. Fontos kiemelni továbbá, hogy minden egyes magyar termék mögött hazai munkahelyek állnak. A hazai termékek választásával a hazai gazdaságot támogatjuk.

Mára a Penny rendelkezik a legtöbb sajátmárkás védjegyes termékkel a hazai diszkontok közül, hogyan kezdődött az együttműködés? Miben rejlik a Magyar Termék védjegy ereje?

K.E.: 2012 óta dolgozunk együtt, kezdetben csak a védjegyeket tüntettük fel a sajátmárkás termékeinken, idővel pedig a kiváló magyar termékek iránti elkötelezettségünk az áruházi kommunikációban is megjelent. A következő mérföldkövet 2019-es év jelentette, ugyanis ekkor ismerték el erőfeszítéseinket első ízben „A legtöbb védjegyes sajátmárkás terméket forgalmazó üzletlánc” kereskedelmi nívódíj különdíjával. Az azóta eltelt időszakban számos promócióval erősítettük a kötelékünket, amely megkoronázásaként 2022-ben elnyerhettük a Magyar Termékekért Kereskedelmi Nívódíjat. Több mint 500 termékünk viseli már a védjegyet, úgy gondoljuk, hogy ezek és valamennyi magyar termék folyamatos kiemelése jelentősen hozzájárul a fogyasztói tudatosság növeléséhez.

girbegurba
Magyar gazdáktól érkező, nem szabványos formájú, de teljes beltartalmi értékkel rendelkező zöldségek

B.E.: Az egészen nyilvánvaló, hogy a kialakult gazdasági helyzet hatalmas kihívás elé állítja a gyártókat, ilyenkor természetes reakció, hogy a cégek próbálják csökkenteni a költségeiket, ami elsőként általában a marketingbüdzsét érinti. Ez nem mindig bizonyul megfelelő döntésnek, a gazdasági depresszió hatásai még inkább felerősödhetnek, ami újabb problémák kialakulásához vezet. Ilyenkor nyújthat kézzelfogható segítséget a „Vedd a hazait! Védd a hazait!” kampány és a Magyar Terméknél lévő tudás, illetve a védjegyhasználók által felépített közösség ereje.

A tagok révén a Magyar Termék mára a hazai piac megkerülhetetlen együttműködő szervezetévé vált, ahol a marketing terén rendkívül hatékonyan lehet dolgozni.

A partnereink olyan kampányokban vehetnek részt és olyan fókuszt kaphatnak ezáltal, amelyet máshol csak sokkal nagyobb költségráfordítással érhetnének el. Ez egyértelműen versenyelőnyt biztosít a védjegyhasználóink számára. Az évek során az egyik legjobb viszonyt sikerült kialakítani a Pennyvel, ma már igazán széleskörű az együttműködésünk. Rendszeresen tudunk közös kampányokat szervezni, amelyre az éppen futó nyereményjátékunk is nagyszerű példa. "A hazai mindig nyerő!" egy olyan egyedülálló projekt, amely során április 12. - május 4. között a heti nyertesek 15 percig pakolhatják tele a kosarukat védjegyes termékekkel és mindezt ajándékba kapják.

Milyen termékekkel és milyen mértékben bővült a jelölt termékek listája? Hány védjegyhasználó és hány védjegyes termék van ma forgalomban? Mekkora ezek ismertsége és jelentősége a hazai gazdaságra nézve?

B.E.: A védjegyünk támogatott ismerete több mint 95%-os, de a Magyar Termék spontán ismertsége is nagyon erős, több mint 40%-os. A gyártók között is egyre nagyobb a népszerűségük, amire a legjobb példa, hogy 2020 óta 30%-kal nőtt a védjegyhasználók száma, ma már meghaladja a 230-at. A védjegyhasználó cégek bővülése mellett 2022. a kampányok számában is rekordév volt. Védjegyhasználóink több mint 5200 védjegyes terméket állítanak elő és összárbevételük tavaly év végén már meghaladta a 2650 milliárd forintot, összességében pedig 50 455 ezer embert foglalkoztatnak. A célunk, hogy idén újabb lépést tegyünk előre, és gyártóink összforgalma megközelítse, akár el is érje a 3000 milliárd forintot. Ez nem csak egyszerű növekedés lenne, hanem azt is jelentené, hogy a tagjaink pénzügyileg stabilabbá tudtak válni.

Milyen eszközökkel lehet felkelteni a fogyasztók érdeklődését? Hogyan tapasztalják, ezek az aktivitások mennyire működnek hatékonyan a vásárlók szemléletének alakításában?

K.E.: A visszajelzések alapján a vásárlók fontosnak tartják a hazai termékek széles választékát az üzletekben, a feladatunk ennélfogva egyértelmű, ugyanis a középpontban az edukáció és a magyar termékek iránti tudatosság növelése áll.

A Magyar Termékkel évente megrendezett közös promóció egyébként rendkívül sikeres, ami remek visszaigazolást ad arról, hogy jó úton haladunk, ezek az összefogáskampányok pedig a legszélesebb integrációban kerülnek el a fogyasztókhoz.

A visszajelzések szerint a vásárlóközönség ismeri is ezeket a kampányokat, hiszen közel 50%-uk kifejezetten az üzletlánci akciókból tájékozódik ezekről a lehetőségekről. A fogyasztók érdeklődését a hetente megjelenő akciós újságunkban a Magyar Termék védjegyek feltüntetésével, különböző kampányokkal és áruházi kihelyezéssel tudjuk felkelteni, emellett mobilalkalmazásunkban, valamint webes és közösségi média felületeinken is rendszeresen beszámolunk a Magyar Termék akciókról, hogy ezzel is formáljuk a vásárlói szemléletet. A kihívás most leginkább abban rejlik, hogyan tudjuk bővíteni a termékek körét és a kulcsüzenetek továbbítását.

Milyen olyan támogatói programokhoz kapcsolódik még a Penny, amely a szektorban érintett kisvállalkozásokat segíti?

K.E.: Szoros kapcsolatban állunk a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel, valamint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával is. Örülünk neki, hogy már a legkisebb korosztálynál is elkezdődött a szemléletformáló edukáció, és ennek mi is aktív részesei lehetünk. Emellett rendkívül büszkék vagyunk saját kezdeményezésünkre, a „Girbe-gurba” fantázianévvel ellátott termékeinkre, amelyek magyar gazdáktól érkező, nem szabványos méretű, formájú, de teljes beltartalmi értékkel rendelkező zöldségek és gyümölcsök. A márka életre hívása több szempontból is jótékony hatású, hiszen nemcsak a gazdaságos bevásárlást, hanem a hazai termelőket is támogatjuk ezzel, akik a nem első osztályú termékek átvétele révén mentesülhetnek a selejtezés alól.

Fotók: Penny

A cikk megjelenését a Penny támogatta.

MNB Intézet

A szignifikanciatesztelés logikája

Egy viselkedéses közgazdaságtan területén végzett kutatás során arra voltak kíváncsiak a kutatók, hogy a reptéri piszoárok belsejébe ragasztott legyet ábrázoló matrica növeli-e annak az e

GDPR

Nagy nyelvi modellek és adatvédelem

Az elmúlt bő másfél évben, mióta a ChatGPT széles körben elérhetővé vált, a nagy nyelvi modelleken (Large Language Model, LLM) alapuló megoldások hihetetlen tempóban váltak mind a munkahely

Kiszámoló

Olajkrízis várható Magyarországon?

Egy múlt heti hír nem annyira bolygatta fel az ország közvéleményét, mint kellett volna. Az ukránok megtiltották a Lukoilnak, hogy Ukrajnán keresztül szállítsák a kőolajat Európába. Az ukr

Holdblog

Mi az értelmetlen befektetés?

Értelmetlen befektetés az, ami a dráguláson kívül semmire sem képes? Vagy önmagában a drágulás tényétől máris nem lehet az? Egyik olvasónk vendégcikkben elmélkedik arról, lehet-e... The

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Európa legrosszabb rémálma válhat valóra Donald Trumppal – Tényleg Kamala Harris maradt a kontinens utolsó reménysége?
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
tizezer forint bankjegy