Alaposan felfordult a nyomtató iparág, a gyártók a kiutat keresik
Gazdaság

Alaposan felfordult a nyomtató iparág, a gyártók a kiutat keresik

A fenntarthatóság, a költségcsökkentés és a digitalizáció szerepe a vállalati gondolkodásban folyamatosan nő, ennek egyenes következménye például az, hogy a cégek egyre kevesebbet nyomtatnak. Egyre több adminisztrációs folyamat és dokumentum válik a digitális kommunikáció részévé, azonban bizonyos folyamatoknak továbbra is papír alapon kell maradniuk. A kevesebb és okosabb nyomtatás időszakához a gyártóknak is alkalmazkodniuk kell, akik az elmúlt években jelentős szemléletváltáson mentek át. A nyomtató iparág átalakulásáról, a modern dokumentum menedzsment folyamatokról és az elérhetővé vált új technológiák jelentőségéről a Kyocera hazai forgalmazójával, a Global-Union Kft. ügyvezető-igazgatójával, Juhász Lászlóval beszélgettünk.

A nyomtatás rövid időre szinte megszűnt 2020. tavaszán, hiszen világszerte rengeteg vállalkozás bezárt, vagy a teljes munkaerő-állománnyal home office-ba vonult, nem használták az irodai eszközöket. A nyomtató gyártók hogyan reagáltak a Covid-helyzetre?

A többi iparághoz hasonlóan a gyártók drasztikusan csökkentették termékeik volumenét a második negyed év végére, a beszerzéseket pedig ehhez mérten korrigálták, amelyek hatása a mai napig érezhető. A piac változását jelentős gyártói átrendeződés követte.

Az utóbbi két évben az egyik legmeghatározóbb különbséget az jelentette, hogy ki tud szállítani és ki nem; bizonyos gyártóknál alapvető alkatrész- és alapanyaghiány alakult ki, ők nagyon megsínylették ezt az időszakot.

A nagyvállalatoknál igyekeznek csökkenteni a nyomtatás mennyiségét, ezzel növelve a papírmentes  munkaterületek számát. Egyre több vállalatvezető gondolja úgy, hogy a digitális eszközök használata jelentősen növeli a munkavégzés hatékonyságát és nem utolsó sorban a “karbonlábnyom” csökkentésével a környezettudatosság is hangsúlyt kap. Azt gondolom, hogy komoly átrendeződés várható az office piacon. Az irodák mérete csökkeni fog, a munkafolyamatok és szokások átalakulnak, a hibrid munkavégzés még inkább előtérbe kerül. A gyors reagálás, a személyre szabottság és az elérhetőség jelenthet versenyelőnyt.

Ebben a kiszámíthatatlan időszakban a forgalmazóknak is újra kellett gondolniuk a működésüket. A rendelések mennyire voltak kezelhetőek?

Az egész szektorban érezhetően csökkent a kereslet, amely a napi bejövő hívások számán, a szerviz igények mennyiségén és az aktív tendereken is lekövethető volt. A mi helyzetünk kedvezőbben alakult, mivel a gyártó erős termék portfólióval rendelkezik. A nyomtató szegmens nagyjából a negyede, a többi elektronikai, energetikai és kerámia termék.

Global-Union-4

Hazai viszonylatban cégünk utóbbi két éve pozitívan alakult, folyamatosan követtük a világgazdasági változásokat és trendeket. A rendeléseket előre tervezetten adtuk le a gyártó cégnek, számolva az esetlegesen jelentkező készlethiánnyal. Előrejelzéseket adtunk várható rendeléseink mennyiségéről is, és ezt az intenzív rendelés “forecast-olást” a mai napig folytatjuk. Erre a metódusra építve gyakorlatilag áruhiány nélkül éltük meg az utóbbi időszakot.

Az ellátási nehézségek kezelése mellett hatékonyan végig tudtuk vinni a digitális transzformációt és a szervezeti fejlesztéseket is. Összességében hatalmas siker, hogy az eredményeink így alakultak, hiszen az előre mutató változások értékállóbbá teszik a vállalkozást, ami végső soron a piaci pozíció erősödésében is megnyilvánul.

Mit jelentett a mélypont számokban kifejezve? Azóta stabilizálódott valamelyest a piac?

2020. második negyedévében az irodai munkavégzést felváltotta a home office.

A csökkenés az előző évhez viszonyítva 80 százalékot mutatott, gyakorlatilag megtorpant a piac.

A piaci és munkakörnyezeti változásokra másképp reagáltunk, mint a versenytársak. Jellemzően együtt maradtunk és folyamatosan kommunikáltunk csapaton belül, és a gyártóval is. Alkalmazkodtunk a hibrid munkavégzéssel kapcsolatos elvárásokhoz, ami a beszállító és szolgáltató cégek számára az egyik legnagyobb kihívás. A visszaesést követően 2020 végére behoztuk a lemaradást és elértük az előző évek számait. A növekedés ütemét sikerült megtartanunk, sőt a tervek szerint a 2020-as 2 milliárd forintos forgalmunk idén megkétszereződik.

Jellemzően hogyan változtak a felhasználói szokások, és mennyiben igényel ez más megközelítést a gyártók részéről?

A környezet és a munkafolyamatok is változtak, ez egy olyan transzformációs folyamat, amihez minden iparágnak alkalmazkodnia kell, így a nyomtatásnak is. Ahogy az elektronikus dokumentumok használata kerül fókuszba, a fizikai nyomtatás úgy lesz egyre inkább a múlté. A gyártók hosszú távon a szoftver- és a szolgáltatás-központúságra helyezik majd a hangsúlyt.

Mindezt követve mi is keressük a különböző lehetőségeket. Az iparágban egyre több az akvizíció, a gyártó cégünk is viszonylag gyorsan reagált és jó néhány nagy volumenű akvizíciót hajtott végre. Olyan cégekkel bővült a portfolió, amelyek a dokumentum menedzsment rendszerek (DMS) fejlesztésében piacvezető szerepet töltöttek be Európában és az USA-ban. Most ezeknek a rendszereknek a további fejlesztése zajlik, tömeges szerződéskezeléssel, és a szerződések adatainak analizálásával összefüggő funkciók kerülnek majd a szoftverbe.

A nyomtatóiparban az újabb szoftveres megoldások milyen hozzáadott értékkel bírhatnak? Miben tudnak ezek segíteni az ügyfélnek?

Egyes szoftveres megoldások fő funkciója, hogy PDF, Word, Excel, stb. formátumú dokumentumokat valamilyen, a vállalat folyamataihoz illeszkedő közös térben lehessen tárolni, szerkeszteni, a dokumentumokkal kapcsolatos feladatokat a kollégákhoz kapcsolni.

Global-Union-18

A Kyocera az elmúlt pár évben a az on-premise megoldásai mellett felhő alapú, de továbbra is vállalati felhasználásra szánt rendszerekben is gondolkodik. A felhő alapú központi nyomtatási és szkennelési management azokat a vállalkozásokat segíti, amelyek elszórt telephellyel rendelkeznek vagy egyéb okból fontos számukra, hogy könnyen hozzáférhetővé tegyék ezeket a szolgáltatásokat a munkavállalóik, vagy harmadik felek számára és ezért előny, hogy az eszközök és szolgáltatások nem egyetlen hálózaton, hanem felhő alapon érhetőek el.

A nyomtatók műszaki fejlődése egyre összetettebb szoftveres megoldások alkalmazását teszik lehetővé, milyen új képességekkel bírnak a modern nyomtatók?

Az eszközök ma már olyan szoftverekkel bővíthetők, amelyek mesterséges intelligenciát használva lehetővé teszik a kézírás felismerését, sőt, a szerkesztését is. Ez kifejezett előny azokon a területeken, ahol nagy mennyiségben keletkeznek kézzel írt dokumentumok, mint például az oktatásban.

Az IT biztonságnak is egyre fontosabb szerep jut, hiszen a hibrid munkavégzéssel eddig nem tapasztalt kockázatok jelentek meg.

A felhasználó-azonosítás nagy kihívás, főleg otthoni munkavégzés esetén a vállalati eszközön történő szkennelés, nyomtatás folyamatában, de rengeteget fejlődtek a személyi igazolvány-másolási funkciók is.

A hazai vállalkozások mennyire keresik ezeket a megoldásokat? Mennyire nyitottak a modern technológiákat kiaknázó eszközök használatára?

Nagyon nagy szélsőségeket látunk. Viszonylag nagy számú olyan ügyfelünk van, akik a multinacionális cégek biztonsági IT előírásait követve, zárt folyamatban dolgoznak Magyarországon is. Ezzel szemben a hazai kkv szektor általában a viszonylag elégséges szintet próbálja csak megugrani, továbbra is alacsony a hatékonyság, kicsi az elektronikus dokumentumok használatának szerepe. A két évvel ezelőtti állapothoz képest persze javult a helyzet, a Covid alapvetően kimozdította ebből a tradicionális pozícióból a magyar kkv szektort is, sokan kezdenek nyitottá válni olyan, már több éve elérhető megoldások használatára, mint például a távfelügyelet.

Céges szinten hogyan kezelik a megnövekedett energiaárakat, az energiafelhasználás optimalizálása hogyan valósul meg?

Házon belül fontos szemlélet, hogy az energiával takarékoskodni kell. Az épület energiamenedzsmentjét okos szoftverek felügyelik, két éve pedig teljesen megszűnt a gázfogyasztásunk, mindent árammal üzemeltetünk.

A világnézetünket az 1,2 megawattos, Szobon létrehozott különálló solar farmunk is tükrözi, a telephelyünk épületének tetejére pedig egy 50 kW-os rendszert telepítettünk. Ez egy óriási biztonság energetikai és gazdasági értelemben is.

Tervezünk továbbá egy olyan beruházást, amely során az objektumon belül egy nagy kapacitású tárolót installálunk, ami biztosítja a megtermelt energia hosszú távú tárolását és hozzáférhetőségét. Ezeket a folyamatokat nagyban segítette, hogy az utóbbi öt évben új üzletággal bővültünk, a nyomtató- és multifunkciós készülékek, valamint a szoftveres megoldások mellett már solar projektekkel is foglalkozunk.

fotó: Mónus Márton/Portfolio

A cikk megjelenését a Global-Union Kft. támogatta.

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Kiszámoló

Bankkártya helyett fizess gyűrűvel

Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankkártyán és mobiltelefonon kívül számos egyéb fizetési lehetőségre is. Amikor megjelent a Pa

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Mérgező víz folyik a csapból? Itt a térkép, több százezer magyart érinthet

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
oroszorszag