A nyomtatás rövid időre szinte megszűnt 2020. tavaszán, hiszen világszerte rengeteg vállalkozás bezárt, vagy a teljes munkaerő-állománnyal home office-ba vonult, nem használták az irodai eszközöket. A nyomtató gyártók hogyan reagáltak a Covid-helyzetre?
A többi iparághoz hasonlóan a gyártók drasztikusan csökkentették termékeik volumenét a második negyed év végére, a beszerzéseket pedig ehhez mérten korrigálták, amelyek hatása a mai napig érezhető. A piac változását jelentős gyártói átrendeződés követte.
Az utóbbi két évben az egyik legmeghatározóbb különbséget az jelentette, hogy ki tud szállítani és ki nem; bizonyos gyártóknál alapvető alkatrész- és alapanyaghiány alakult ki, ők nagyon megsínylették ezt az időszakot.
A nagyvállalatoknál igyekeznek csökkenteni a nyomtatás mennyiségét, ezzel növelve a papírmentes munkaterületek számát. Egyre több vállalatvezető gondolja úgy, hogy a digitális eszközök használata jelentősen növeli a munkavégzés hatékonyságát és nem utolsó sorban a “karbonlábnyom” csökkentésével a környezettudatosság is hangsúlyt kap. Azt gondolom, hogy komoly átrendeződés várható az office piacon. Az irodák mérete csökkeni fog, a munkafolyamatok és szokások átalakulnak, a hibrid munkavégzés még inkább előtérbe kerül. A gyors reagálás, a személyre szabottság és az elérhetőség jelenthet versenyelőnyt.
Ebben a kiszámíthatatlan időszakban a forgalmazóknak is újra kellett gondolniuk a működésüket. A rendelések mennyire voltak kezelhetőek?
Az egész szektorban érezhetően csökkent a kereslet, amely a napi bejövő hívások számán, a szerviz igények mennyiségén és az aktív tendereken is lekövethető volt. A mi helyzetünk kedvezőbben alakult, mivel a gyártó erős termék portfólióval rendelkezik. A nyomtató szegmens nagyjából a negyede, a többi elektronikai, energetikai és kerámia termék.
Hazai viszonylatban cégünk utóbbi két éve pozitívan alakult, folyamatosan követtük a világgazdasági változásokat és trendeket. A rendeléseket előre tervezetten adtuk le a gyártó cégnek, számolva az esetlegesen jelentkező készlethiánnyal. Előrejelzéseket adtunk várható rendeléseink mennyiségéről is, és ezt az intenzív rendelés “forecast-olást” a mai napig folytatjuk. Erre a metódusra építve gyakorlatilag áruhiány nélkül éltük meg az utóbbi időszakot.
Az ellátási nehézségek kezelése mellett hatékonyan végig tudtuk vinni a digitális transzformációt és a szervezeti fejlesztéseket is. Összességében hatalmas siker, hogy az eredményeink így alakultak, hiszen az előre mutató változások értékállóbbá teszik a vállalkozást, ami végső soron a piaci pozíció erősödésében is megnyilvánul.
Mit jelentett a mélypont számokban kifejezve? Azóta stabilizálódott valamelyest a piac?
2020. második negyedévében az irodai munkavégzést felváltotta a home office.
A csökkenés az előző évhez viszonyítva 80 százalékot mutatott, gyakorlatilag megtorpant a piac.
A piaci és munkakörnyezeti változásokra másképp reagáltunk, mint a versenytársak. Jellemzően együtt maradtunk és folyamatosan kommunikáltunk csapaton belül, és a gyártóval is. Alkalmazkodtunk a hibrid munkavégzéssel kapcsolatos elvárásokhoz, ami a beszállító és szolgáltató cégek számára az egyik legnagyobb kihívás. A visszaesést követően 2020 végére behoztuk a lemaradást és elértük az előző évek számait. A növekedés ütemét sikerült megtartanunk, sőt a tervek szerint a 2020-as 2 milliárd forintos forgalmunk idén megkétszereződik.
Jellemzően hogyan változtak a felhasználói szokások, és mennyiben igényel ez más megközelítést a gyártók részéről?
A környezet és a munkafolyamatok is változtak, ez egy olyan transzformációs folyamat, amihez minden iparágnak alkalmazkodnia kell, így a nyomtatásnak is. Ahogy az elektronikus dokumentumok használata kerül fókuszba, a fizikai nyomtatás úgy lesz egyre inkább a múlté. A gyártók hosszú távon a szoftver- és a szolgáltatás-központúságra helyezik majd a hangsúlyt.
Mindezt követve mi is keressük a különböző lehetőségeket. Az iparágban egyre több az akvizíció, a gyártó cégünk is viszonylag gyorsan reagált és jó néhány nagy volumenű akvizíciót hajtott végre. Olyan cégekkel bővült a portfolió, amelyek a dokumentum menedzsment rendszerek (DMS) fejlesztésében piacvezető szerepet töltöttek be Európában és az USA-ban. Most ezeknek a rendszereknek a további fejlesztése zajlik, tömeges szerződéskezeléssel, és a szerződések adatainak analizálásával összefüggő funkciók kerülnek majd a szoftverbe.
A nyomtatóiparban az újabb szoftveres megoldások milyen hozzáadott értékkel bírhatnak? Miben tudnak ezek segíteni az ügyfélnek?
Egyes szoftveres megoldások fő funkciója, hogy PDF, Word, Excel, stb. formátumú dokumentumokat valamilyen, a vállalat folyamataihoz illeszkedő közös térben lehessen tárolni, szerkeszteni, a dokumentumokkal kapcsolatos feladatokat a kollégákhoz kapcsolni.
A Kyocera az elmúlt pár évben a az on-premise megoldásai mellett felhő alapú, de továbbra is vállalati felhasználásra szánt rendszerekben is gondolkodik. A felhő alapú központi nyomtatási és szkennelési management azokat a vállalkozásokat segíti, amelyek elszórt telephellyel rendelkeznek vagy egyéb okból fontos számukra, hogy könnyen hozzáférhetővé tegyék ezeket a szolgáltatásokat a munkavállalóik, vagy harmadik felek számára és ezért előny, hogy az eszközök és szolgáltatások nem egyetlen hálózaton, hanem felhő alapon érhetőek el.
A nyomtatók műszaki fejlődése egyre összetettebb szoftveres megoldások alkalmazását teszik lehetővé, milyen új képességekkel bírnak a modern nyomtatók?
Az eszközök ma már olyan szoftverekkel bővíthetők, amelyek mesterséges intelligenciát használva lehetővé teszik a kézírás felismerését, sőt, a szerkesztését is. Ez kifejezett előny azokon a területeken, ahol nagy mennyiségben keletkeznek kézzel írt dokumentumok, mint például az oktatásban.
Az IT biztonságnak is egyre fontosabb szerep jut, hiszen a hibrid munkavégzéssel eddig nem tapasztalt kockázatok jelentek meg.
A felhasználó-azonosítás nagy kihívás, főleg otthoni munkavégzés esetén a vállalati eszközön történő szkennelés, nyomtatás folyamatában, de rengeteget fejlődtek a személyi igazolvány-másolási funkciók is.
A hazai vállalkozások mennyire keresik ezeket a megoldásokat? Mennyire nyitottak a modern technológiákat kiaknázó eszközök használatára?
Nagyon nagy szélsőségeket látunk. Viszonylag nagy számú olyan ügyfelünk van, akik a multinacionális cégek biztonsági IT előírásait követve, zárt folyamatban dolgoznak Magyarországon is. Ezzel szemben a hazai kkv szektor általában a viszonylag elégséges szintet próbálja csak megugrani, továbbra is alacsony a hatékonyság, kicsi az elektronikus dokumentumok használatának szerepe. A két évvel ezelőtti állapothoz képest persze javult a helyzet, a Covid alapvetően kimozdította ebből a tradicionális pozícióból a magyar kkv szektort is, sokan kezdenek nyitottá válni olyan, már több éve elérhető megoldások használatára, mint például a távfelügyelet.
Céges szinten hogyan kezelik a megnövekedett energiaárakat, az energiafelhasználás optimalizálása hogyan valósul meg?
Házon belül fontos szemlélet, hogy az energiával takarékoskodni kell. Az épület energiamenedzsmentjét okos szoftverek felügyelik, két éve pedig teljesen megszűnt a gázfogyasztásunk, mindent árammal üzemeltetünk.
A világnézetünket az 1,2 megawattos, Szobon létrehozott különálló solar farmunk is tükrözi, a telephelyünk épületének tetejére pedig egy 50 kW-os rendszert telepítettünk. Ez egy óriási biztonság energetikai és gazdasági értelemben is.
Tervezünk továbbá egy olyan beruházást, amely során az objektumon belül egy nagy kapacitású tárolót installálunk, ami biztosítja a megtermelt energia hosszú távú tárolását és hozzáférhetőségét. Ezeket a folyamatokat nagyban segítette, hogy az utóbbi öt évben új üzletággal bővültünk, a nyomtató- és multifunkciós készülékek, valamint a szoftveres megoldások mellett már solar projektekkel is foglalkozunk.
fotó: Mónus Márton/Portfolio
A cikk megjelenését a Global-Union Kft. támogatta.