A fenntartható versenyképesség feltételei Magyarországon
Gazdaság

A fenntartható versenyképesség feltételei Magyarországon

A Covid-19 járvány ráirányította a figyelmet olyan területekre melyek döntő szerepet fognak játszani a versenyképesség növelésében. Két fontos területet emel ki ez a cikk: az oktatás fontosságát a digitalizációs fejlettségre nézve, valamint az egészségügyet. Mindkét esetben egyszerű statisztikai összefüggések is képesek rámutatni a megoldandó kihívásokra.

1. Digitalizáció

A járvány a digitális világot fokozottan a mindennapi életünk részévé tette az otthoni munka elterjedésével, valamint a megannyi online alkalmazás bevezetésével, például az alsó és közoktatásban, üzleti megbeszélésekben, konferenciák megtartásában, orvosi konzultációkban és számtalan más területen, ahol a korlátozások miatt az emberek nem tudtak, vagy óvatosságból nem akartak egy szűkösebb térben együtt lenni, dolgozni. Ez az új, intenzívebb digitális világ velünk fog maradni, sőt látjuk már mely más dimenziók irányába fejlődik, például a pénzügyi közvetítésben, a kommunikációban, az orvostudományban vagy a közlekedésben, hogy csak a legjelentősebb és legismertebb területeket említsük. A digitális gazdaság a fejlődés alapja, amihez az innovációs készség és az új technológiák gyors adoptálása, befogadása elengedhetetlen. Ez viszont szorosan összefügg az adott ország oktatási rendszerének eredményességével. A cikk erre szeretné felhívni a figyelmet az OECD PISA tesztek segítségével.                      

A PISA (Programme for International Student Assessment) teszt a 15. életévüket betöltött tanulók kompetenciáját méri fel, három különböző területen: matematika, természettudományok és szövegértés. A felmérés – ami három évente zajlik az OECD- és partnerországokban[1]– összehasonlíthatóvá teszi az országok oktatási rendszerének hatékonyságát. Itt az első két kategóriát vesszük figyelembe, mert ezek kapcsolódnak leginkább az innovációs képességhez, a digitalizáció elsajátításához. A legfrissebb, 2018-as eredményeket mutatjuk be.

Az európai országok digitalizációs fejlettségét a Digitális Gazdaság és Társadalom Indexe (DESI) mutatja (1.sz. ábra). Ahogy az ábrán látható, az európai országok digitalizáltsága jelentősen eltér. A legfejlettebb ország, Dánia és a legkevésbé fejlett ország, Bulgária között több, mint 37 százalékpont a különbség. A közép-kelet-európai országok digitális fejlettsége elmarad a fejlett nyugati országokétól. Ennek több oka van. Többek között az, hogy ezekben az országokban az egy főre jutó GDP is alacsonyabb, ami befolyásolja a kutatásra, innovációra és digitalizációra szánt összegeket.

Viszont összefüggés látszik a digitális fejlettség és a PISA eredmények között a fent említett kategóriákban. A közép-kelet-európai országok zöme az OECD országok átlaga alatt, Csehország és Lengyelország azonban felette vannak (2.sz. és 3.sz. ábrák). Kiemelendő Észtország, amely a digitalizáció ranglistájának a 7. helyén áll, és egyben kiválóan teljesít a PISA teszteken is: matematikában a 8. és a természettudományokban a 4. helyet foglalja el. A digitalizációs ranglistán az első helyet elfoglaló Dánia is viszonylag jól teljesít a PISA méréseken: 24. a természettudományok és 13. a matematika teszteken. Nem nehéz levonni a következtetést, hogy

a matematikában és természettudományokban jó tanulmányi eredményeket felmutató európai országok digitális fejlettsége magas és a kevésbé jó teljesítményt elérő közép-kelet-európai országok digitális fejlettsége alacsony.

Érdemes kiemelni, hogy a matematikában és természettudományokban elért eredmények listáján az első tíz ország között mindkét kategóriában hét ázsiai ország szerepel, főként kínaiak által lakott országok, illetve területek. Ismert, hogy Kína, Szingapúr, Tajvan mennyire előrehaladottak az innovációban és a digitalizációban. Kiemelendő Szingapúr, mely 2014-ben indított okosváros projektjének következtében folyamatos, jelentős összeget költ digitalizációra mind a közlekedés, egészségügy, közigazgatás és mesterséges intelligencia terén is. Ennek köszönhetően ma már az egyik legfejlettebb városállammá nőtte ki magát. Mindkét vizsgált területen Szingapúr a második helyen áll a PISA tesztekben.  

2. ábra: 2018-as PISA eredmény matematikából   3.  ábra: 2018-as PISA eredmény természettudományból
  ORSZÁG PONT     ORSZÁG PONT
1. Kína * 591   1. Kína * 590
2. Szingapúr 569   2. Szingapúr 559
3. Makaó 558   3. Makaó 544
4. Hong Kong (Kína) 551   4. Észtország 530
5. Tajvan 531   5. Japán 529
6. Japán 527   6. Finnország 522
7. Dél-Korea 526   7. Dél-Korea 519
8. Észtország 523   8. Kanada 518
9. Hollandia 519   9. Hong Kong (Kína) 517
10. Lengyelország 516   10. Tajvan 516
11. Svájc 515   11. Lengyelország 511
12. Kanada 512   12. Új-Zéland 508
13. Dánia 509   13. Szlovénia 507
14. Szlovénia 509   14. Egyesült Királyság 505
15. Belgium 508   15. Ausztrália 503
16. Finnország 507   16. Németország 503
17. Svédország 502   17. Hollandia 503
18. Egyesült Királyság 502   18. USA 502
19. Norvégia 501   19. Belgium 499
20. Németország 500   20. Svédország 499
21. Írország 500   21. Csehország 497
22. Ausztria 499   22. Írország 496
23. Csehország 499   23. Svájc 495
24. Lettorszáfg 496   24. Dánia 493
25. Franciaország 495   25. Franciaország 493
  OECD átlag 489   26. Portugália 492
31. Olaszország 487   27. Ausztria 490
32. Szlovákia 486   28. Norvégia 490
33. Luxemburg 483     OECD átlag 489
34. Magyarország 481   29. Lettország 487
35. Litvánia 481   30. Spanyolország 483
36. Spanyolország 481   31. Litvánia 482
37. USA 478   32. Magyarország 481
40. Horvátország 464   36. Horvátország 472
45. Görögország 451   41. Szlovákia 464
46. Szerbia 448   43. Málta 457
49. Bulgária 436   44. Görögország 452
70. Brazília 384   65. Brazília 404
Forrás: OECD, PISA Results 2018   * Beijing, Shanghai, Jiangsu, Zheijang

Ez az egyszerű összehasonlítás is rámutat a tanulmányi eredmények jelentős javításának szükségességére, főleg a közép-kelet-európai országokban. Az oktatási rendszerek fejlesztése elengedhetetlen. A teendő országonként változik, az OECD részletesen elemzi az elmaradás okait. Ezekre ennek a cikknek a keretein belül nem térünk ki, de

Magyarország esetében annyi elmondható, hogy a kis és közepes településeken is az oktatás színvonalát erősíteni kell,

hogy minél több embert be lehessen vonni a ránk váró egyre jobban digitalizált termelésbe, szolgáltatásokba.  

2. Egészségügy

A járvány felszínre hozott egészségügyi problémákat is. A koronavírus lehetőséget ad arra, hogy országok között összehasonlíthassuk az egészségügyi rendszerek működését és az emberek állóképességét, azaz egészségi állapotukat. Egyszerű összehasonlítható statisztikákra hivatkozunk, nem tudományosan megalapozott eredményekre. A cél, hogy kihasználva a járványra vonatkozó új statisztikai adatokat, felhívjuk a figyelmet egyes összefüggésekre.

A 4.sz. ábra a százezer főre jutó Covid betegségben elhunytak számát és a többlethalálozást mutatja be. A többlethalálozást abból a szempontból érdemes vizsgálni, hogy ahol az alacsony, de a teljes Covid halálozás magas, ott az adott ország lakosságának gyenge egészségügyi állapotára enged következtetni. A többlethalálozás definiálására a koronavírus megjelenése óta számított halálozást hasonlítják össze, a járvány előtti 4 év halálozási átlagával azonos időtávon számítva. Bár a különböző országok különböző módon definiálják a koronavírusban elhunyt egyéneket, – pl. Covidban vagy Coviddal (az elhunyt egyén hordozta a Covid vírust, de a halált már egy más létező betegség okozta) – a nagy számok törvényére hagyatkozva mégiscsak le lehet vonni pár következtetést.

Azokban az országokban, ahol mind a százezer főre vetített Covid halálozás, mind a többlethalálozás magas, ott egyértelműen az egészségügyi rendszernek és az egyének egészségügyi állapotának gyengeségére lehet következtetni. Az egészségtelen életvitel és a preventív szemlélet hiánya (az emberek nem járnak rendszeres szűrésre) a pandémiával szembeni ellenállást gyengíti.  

4. ábra: Covid halálozások, 2022. március 31.
Ország Többlethalálozás (%) * Elhunytak száma 100 ezer főre
Finnország 5,6 55,3
Dánia 5,6 96,8
Svédország 7,2 176,1
Németország 8,1 153,4
Luxemburg 9,8 164,8
Belgium 10,5 266,2
Franciaország 11,7 212,9
Ausztria 12 176,5
Portugália 12,3 209,3
Lettország 12,4 292,3
Hollandia 12,9 129,4
Észtország 14,3 183,9
Görögország 14,9 255,3
Spanyolország 15,2 216,3
Olaszország 15,7 263,7
Málta 15,8 122,6
Magyarország 15,8 464,1
Litvánia 15,8 317,0
Ciprus 16,2 105,3
Horvátország 17,4 382,8
Szlovénia 17,5 309,1
Csehország 22,9 370,4
Románia 22,9 336,0
Szlovákia 24,7 353,5
Lengyelország 25,8 302,5
Bulgária 30,2 524,8
* A többlethalálozás a következő definíció alapján került kiszámításra: a járvány alatti többlethalálozás az első EU-ban bekövetkező Covid-19 haláleset (2020.02.14., Franciaország) óta, nem csak Covid, hanem az összes haláleset száma osztva az azóta eltelt időszakra jutó átlagos (2016-19 közötti) halálozások számával heti halálozási tényadatok alapján, minden ország esetében a legfrissebb elérhető adat alapján. Forrás: MNB számítás. A többlethalálozás az Eurostat, és a CDC (Central of Disease Control) adatai alapján, az elhunytak száma 100 ezer lakosra a Johns Hopkins Egyetem és az Eurostat adatai alapján kerültek kiszámításra.

Ott, ahol a Covid halálozás magas, de a többlethalálozás alacsony, az emberek rosszabb egészségügyi állapotára lehet következtetni, de az egészségügyi rendszer hiányosságai is szerepet játszhatnak abban, hogy az egyének egészségi állapota nem megfelelő.  A kelet-közép-európai országokban a többlet halálozás általában a magasabb ranglistán helyezkedik el.

Érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy Finnországban és Dániában mind a többlethalálozás, mind a százezer főre jutó halálozás alacsony, vagyis az egészségügyi rendszer és az emberek egyéni életformája is megfelelőbb, míg az oktatás színvonala is magas és a digitalizációs fejlettség is előrehaladott. Az állam oktatásra fordított összege tehát az egészségügyi rendszerben is megtérül. A magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők tudatosabb, egészségesebb életformát követnek, így az egészségügyi rendszert kevéssé terhelik.

Az egészségügyi tudatosság nem csak pandémia esetén számottevő, hanem a várható élettartamot is meghatározza. Az 5. sz. ábra jól illusztrálja, hogy a közép-kelet-európai országokban a várható élettartam alacsonyabb, mint a nyugat európai országokban. Ez köszönhető az imént említett tényezőknek.

A 6.sz. és 7. sz. ábrákon látható a várható élettartam és a koronavírus okozta halálozás és többlethalálozás. Elsőre azt gondolhatná az ember, hogy ahol a várható élettartam magas, ott természetesen nagyobb az idős emberek aránya, akik kitettebbek a járvány okozta halálozásnak, vagyis ezekben az országokban mind a Covid halálozásnak százezer főre tekintve, mind a többlethalálozásnak magasabbnak kéne lennie. Az adatok azonban ennek az ellenkezőjét mutatják. Az ábrákon megfigyelhető, hogy ott alacsonyabb a koronavírus halálozás és többlethalálozás, ahol magas a várható élettartam. Ez érthető, mert ahol a várt élettartam magas ott az egészségügyi rendszer hatékonyabb és az emberek egészségügyi állapota és életmódja is megfelelőbb, tehát ellenállóbbak a vírussal szemben és jobb ellátásban is részesülnek.     

6. ábra: A Covid többlethalálozás mérsékelt, ahol a várható élettartam magas

Covid 2

7. ábra: A koronavírusban elhunytak száma 100 ezer főre vetítve alacsony a magas várható élettartamú országokban

Covid 3

Összefoglalva, ezek az egyszerű összefüggések rávilágítanak a már jól ismert, de a Covid által jóval hangsúlyosabbá vált területekre, ahol a kormányoknak nagyobb szerepet kell vállalni a jövő kihívásainak kezelésére. Előtérbe került a digitalizáció és az egészségügy minél magasabb fejlettségének fontossága, melyet a hatékony oktatási és egészségügyi rendszer segít.

A digitalizáció befogadása, elsajátítása, fejlesztése elengedhetetlen a versenyképesség növeléséhez.

Az oktatásnak már a legfiatalabb kortól, az országok minden pontján erre kell felkészíteni a társadalmakat. A pandémia leküzdéséhez elengedhetetlen az egészségügyi ellátásokhoz való hozzáférés javítása, az egészségügyi kutatásfejlesztés támogatása és a vakcinák fejlesztése, az egészségesebb életvitel és ezen a téren az egyéni felelősség hangsúlyozása. A kormányoknak erre költeniük kell. Nem csak rövidtávon, a koronavírus leküzdése érdekében, hanem hosszútávon az öregedő társadalom megóvása miatt is.

8. ábra: Államadósságok

debtmnb
Forrás: Eurostat, FED, Tradingeconomics

 A fent említett fejlesztések természetesen többlet költségvetési forrást igényelnek. Ezen a téren a legtöbb fejlett ország szembesül az államadósság hatalmas megugrásával (8.sz. ábra). Míg 2007-ben az államadósság csak 4 EU-28 országban haladta meg jelentősen a GDP 60%-át, addig az előrejelzések alapján 2021-ben már 13 országban, közülük 7 országban a 100%-ot is meg fogja haladni. A digitalizáció és az egészségügyi ellátás terén a legtöbb közép-kelet-európai ország hátrányban van az Európai Unión belül. Figyelembe véve a megnövekedett államadósságokat a kormányoknak fokozottan át kell gondolniuk, mire fordítsanak pénzt. Költsenek, de okosan!

[1] A PISA első mérésén 43 ország képviselte magát, majd a résztvevő országok száma folyamatosan bővült. 2003-ban 41, 2006-ban 57, 2009-ben 75, 2012-ben 65, 2015-ben 72 résztvevő ország volt. A legutóbbi, 2018-as felmérésen már 79 ország vett részt.

A szerzők közgazdászok.

A cikk a szerzők véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.

Kiszámoló

Próbálj meg lazítani

A legtöbb ember fiatalkorában elkezdi a nagybetűs életet, tele mindenféle kívánsággal és vággyal, hogy minél több mindent megvehessen. Gyorsan rájön, hogy ha hitelből vásárol, nem kell vá

Kasza Elliott-tal

PepsiCo Inc - kereskedés

Folyamatosan keresek olyan osztalékfizetőket, amiket nem örök tartásra, hanem pár hónapos kereskedésre vennék meg. Azért osztalékfizetőket, mert ha nem jön be az elképzelésem és nem emelked

Holdblog

Egy szendvics hatása (?) a tőkepiacokra

Ne keressünk ott mintázatot, ahol nincs! Alakokat látunk a felhőkben, jelentést a csillagokban, emberi arcokat a Mars felszínén, de az elvetemültebbek még sátánista szövegeket is... The post Eg

KonyhaKontrolling

Csináljunk jó adórendszert!

Nemrég olvastam egy jó könyvet, ami az adózásról, főként annak a történelméről szólt. Egyfelől számomra nagyon érdekes a téma, de elgondolkoztatott arról is, hogy milyen a jó adórendsze

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megvan a nagy bérmegállapodás! Itt van, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
donald turmp