A BÁV Zálog elmúlt másfél évét két nagyon meghatározó tényező befolyásolta: az egyik a pandémia, a másik pedig a fizetési moratórium.
Arra számítottunk, hogy a pandémia következtében jelentős mértékben növekedni fog az ügyfélforgalmunk, de ez nem következett be
– mondta a Portfolio-nak Dandé Imre, a BÁV zálogüzletágának igazgatója. A záloghitelezésben a rövid futamidejű hitelek miatt a moratórium a futamidő radikális kitolódását jelentette, melynek következtében a kamatfizetési kötelezettség akár hatszorosára is növekedhetett.
"Nagy hangsúlyt fektettünk az ügyfelek edukálására, sokan voltak, akik épp ezért nem is éltek a moratórium lehetőségével. A forgalmunk nem csökkent, viszont a bevételeinkre ugyanúgy negatív hatással volt a moratórium, mint bármely pénzintézetnek" – mondta Dandé Imre, aki szerint az utóbbi időben egyre tudatosabbak az ügyfelek, figyelnek a határidőkre, sok esetben nem várták meg a futamidő végét, hanem korábban teljesítették a fizetési kötelezettségüket, és az is jellemző volt, hogy az ügyfelek jelentős része nem feltétlenül használta ki a maximálisan adható hitelösszeget sem. Az átlagos hitelösszeg 60 ezer forint, a záloghitelt jellemzően gyors és azonnali igények kielégítésére használják: egy elromlott háztartási gép cseréjére például, vagy egy viharkár orvosolására.
Erősödött a vállalkozói kör megjelenése is, akik jellemzően 1 millió forint feletti rövid távú kölcsönöket vesznek fel a munkabérek és alapanyagok előfinanszírozására
– jegyezte meg a szakember, aki elmondta, tavaly a zálogkölcsön felhasználásának új módjaival is találkoztak, például a lakásfelújítási támogatás előfinanszírozásával. Sokan voltak, akik áthidaló megoldásként használták ezt a pénzügyi konstrukciót például előleg fizetésekor, a támogatás előfinanszírozása vagy anyagbeszerzés esetén.
A BÁV Zálog a jövőben terjeszkedni szeretne, a tervek szerint két éven belül 4-5 fiókot nyitnak majd. Mint mondta, az ügyfélkör 60-70 százaléka visszatérő, 30 százalék körüli azok aránya, akik ritkábban, időszakos jelleggel veszik igénybe szolgáltatásaikat.
A szakembertől megtudtuk, hogy augusztus 1-je óta a Budapest Bankkal kötött stratégiai együttműködés keretében
10 zálogfiókban az ügyfelek már személyi kölcsönt, babaváró hitelt, valamint hitelkártyát is igényelhetnek,
és a cél, hogy a jövő év folyamán a szolgáltatások körét jelzálog alapú hitelekkel bővítsék.
Haladnak a korral, hamarosan jön az applikáció
Jelenleg is zajlik az ügyfelek gyorsabb és jobb minőségű kiszolgálását biztosító új zálogszoftver bevezetése. A következő lépés pedig egy olyan applikáció fejlesztése, amely lehetővé teszi majd, hogy az ügyfelek az alkalmazáson keresztül tudják rendezni a tartozásaikat, vagy ha a fedezetigény megengedi, további hitelt is igényelhetnek majd, anélkül, hogy személyesen meg kellene jelenniük bármelyik zálogfiókban. A cél a gyors és kényelmes ügyintézés és a környezettudatos, papírmentes működés elérése.
Új típusú zálogtárgyak
Jelenleg a zálogba vett tárgyak 95 százalékát az aranyfedezet adja, ezek elsősorban aranyékszerek, de szeretnék növelni a nem aranyfedezetű zálogtárgyak arányát a fiókokban, legyenek azok műtárgyak, akár nagyobb értékű festmények, karórák vagy olyan régiségek, amelyek fedezetként elfogadhatók.
"Gyakori, hogy ha az ügyfelek hosszabb-rövidebb időre elutaznak, beadják a zálogba az értékeiket. Nem a záloghitel az elsődleges cél, hanem a megőrzés, hogy biztonságban tudhassák a számukra fontos tárgyakat, és miután hazaérnek, ki is váltják ezeket. Ezt felismerve indítottuk el a széfszolgáltatásunkat is” – mondta Dandé Imre, hozzátéve, jelenleg egy exkluzív budapesti fiókban érhető el ez a szolgáltatás.
A zálogüzletágának igazgatója kitért arra is, hogy míg korábban jellemzően a kisebb, eldugottabb fiókokat keresték az emberek, ez változóban van: a szolgáltatások bővítése mellett a régebbi fiókokban is új, banki színvonalú ügyféltereket alakítanak ki, új, központi elhelyezkedésű, modern fiókokat nyitnak, hogy az ügyfélélménnyel együtt növelni tudják a zálogfiókok ügyfeleinek számát is.
A cikk megjelenését a BÁV Zálog támogatta.