Az idei év jelentős kihívást jelentett a mezőgazdasági vállalkozások számára. A koronavírus megjelenése mellett a növénytermesztőknek a tavaszi aszály és az azt követő tetemes nyári esőzés, az állattenyésztőknek pedig a madárinfluenza és a sertéspestis elleni védekezés okozott idén többletkiadást és árbevétel csökkenést.
A pandémia negatív hatásainak enyhítésére viszont az év első felében több gazdaságélénkítő program is megjelent, melyek a piaci konstrukcióknál is kedvezőbb hitellehetőséget teremtettek a vállalkozások számára. A jegybank által indított NHP Hajrára, vagy a megújult Széchenyi Kártya Programra épülő, OTP Banknál elérhető konstrukciók jelentős segítséget jelenthetnek, és hozzájárulhatnak az átmeneti nehézségek áthidalásához, vagy a korábban tervezett, de a bizonytalan helyzet miatt elhalasztott beruházások megvalósításához is.
Harnóczi György, az OTP Agrár főosztályvezetője a Portfolio-nak úgy fogalmazott, érdemes fontolóra venni a rendelkezésre álló lehetőségeket és tanácsadó segítségével megtalálni az adott vállalkozás számára lehető legmegfelelőbb konstrukciót.
Egy-egy elhalasztott beruházás ugyanis sok esetben nagyobb gazdasági hátrányt okozhat, mint az elindításával kapcsolatos kockázat.
A szakember kitért arra is, hogy a járványhelyzet rávilágított egy másik fontos kérdésre, a generációváltás ügyére. A magyar mezőgazdasági és élelmiszeripari vállalkozások között jelentős azon cégek aránya, ahol egyre esedékesebb a generációváltás, a szakember szerint célszerű ezt a folyamatot minél inkább tervezett és rendezett módon megvalósítani, amihez érdemes tudatosan felkészülni rá.
Harnóczy György kitárt arra is, hogy a vírus okozta gazdasági helyzet a piac átrendeződését is eredményezheti, a nagyobb, tőkeerősebb gazdaságok eleve jobb helyzetben vannak a kisebb szereplőkhöz képest. Fenn áll a veszélye, hogy a kisgazdaságok egy része esetleg csődbe megy, hiszen ha csökken a bevételük és nincs elég tartalékuk, nem feltétlenül tudják finanszírozni az új helyzetben felmerülő, szükséges kiadásokat.
Azok a feldolgozók, akik eddig a közintézmények vagy éttermek kiszolgálására építették piac-stratégiájukat, szintén sokkal nehezebb helyzetben vannak, mint akik az áruházláncok számára szállítottak, vagy egyéb (lakossági) piacokon értékesítették termékeiket. A jelenleg nagyon olcsó finanszírozást lehetővé tévő, államilag támogatott konstrukciók azonban ezeknek a cégeknek is segítséget nyújthatnak fizetőképességük fenntartásában.
A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.
Címlapkép: Getty Images