A most véget ért klímacsúcs ugyanolyan képmutató és eredménytelen volt, mint az összes korábbi, a világ politikai vezetőinek többsége még csak meg sem jelent a találkozón. Így is 50 ezer ember érkezett repülővel a csúcsra a világ minden tájáról, miközben lényegében azt hangoztatják, hogy nem szabad repülőre ülni. A szegény országok politikusai tüntetőleg kivonultak az egyeztetésekről, a gazdag országok pedig végül évi 300 milliárd dolláros klímaalapra tettek ígéretet.
Konkrét megoldásokra, iránymutató példákra, a szakma egésze számára hasznos folyamatokra, és kiváló szakipari együttműködésekre van szükség az építőiparban. A tudásmegosztás és élenjárás nem versenyhátrány, hanem a következő nagy lépés kapujához vezető út - erről, valamint gyakorlati jó példákról szól a Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation konferencia második szekciója.
Az ország egyik legnagyobb, ipari létesítményt közvetlenül ellátó naperőművét építi fel a Mol a tiszaújvárosi telephelyén. A tervek szerint 2026 második negyedévére elkészülő 48 MW-os létesítménnyel a vállalat hazai napelempark-portfoliójának együttes kapacitása a jelenlegi 30 MW körüli szintről közel 80 MW-ra, vagyis több mint két és félszeresére nő. A beruházás részleteiről, illetve a Mol 2030-ig szóló hosszú távú stratégiájának a zöld átállással, a megújulóenergia-termeléssel kapcsolatos célkitűzéseiről a vállalat Csoportszintű Megújuló Energiák vezetőjét, Farkas Csabát kérdeztük.
Az elektromos autók térnyerése kulcsfontosságú az EU szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére és a fenntartható közlekedés megvalósítására irányuló terveiben. Bár számos akadály nehezíti az áttörést, Franciaországban egy új autómegosztó program sikere mutatja, hogy a kezdeti szkepticizmus leküzdhető, miközben a déli régiók infrastrukturális hiányosságai és az elektromos járművek magas ára továbbra is kihívást jelentenek.
A Thyssenkrupp német ipari konglomerátum újabb jelentős értékvesztést számolt el acélipari üzletágára, miközben tárgyalásokat folytat a cseh milliárdos Daniel Kretinskyvel az üzletág részleges értékesítéséről.
Egy friss jelentés szerint a klímafordulópontok, például a Grönlandi-jég olvadása és az Atlanti-óceáni áramlat (AMOC) esetleges összeomlása sokkal valószínűbbek, mint azt korábban hitték. A kutatók arra figyelmeztetnek, hogy ezek a folyamatok drasztikus időjárási változásokat és komoly globális következményeket hozhatnak – írja az NBC News.
A dengue-láz terjedése és az éghajlatváltozás közötti összefüggést vizsgálta egy új tanulmány, amely szerint a betegség előfordulásának közel ötöde a globális felmelegedésnek tulajdonítható. A kutatók figyelmeztetnek: ha nem teszünk lépéseket a klímaváltozás mérséklésére, ez az arány 2050-re akár 60%-ra is emelkedhet - számolt be a Live Science.
A jelenleg is zajló ENSZ éghajlatváltozási konferenciája (COP29) egyik jelmondatának a szén-dioxid kibocsátás csökkentést választotta. Ezen célok elérésében segít a Schneider Electric fenntarthatósági programja (SSI), amivel a cég már több mint 600 millió tonna CO2-kibocsátás elkerülésében segítette ügyfeleit. A munka jutalmaként nemrégiben a világ legfenntarthatóbb vállalataként ismerték el a céget.
Már 2027-től betiltja a gázfűtés alkalmazását az új építésű otthonokban, ezzel ösztönözve az elektromos hőszivattyúk vagy egyéb alternatív fűtési rendszerek alkalmazását a brit kormány. A világ több országában, valamint az Európai Unióban is hasonló lépéseket terveznek, a brit szabályozás pedig megnyithatja az utat a további betiltások előtt.
Az éghajlatváltozás jelentős szerepet játszott a 2022-es európai hőhullám halálos áldozatainak számában - derül ki egy új tanulmányból. A kutatás szerint az akkori forró nyár során bekövetkezett 68 000 hőség okozta halál több mint fele az ember okozta klímaváltozásnak tulajdonítható - jelentette a The Guardian.
Az Európai Unió energiaátállási törekvéseiben a hőszivattyúk központi szerepet játszanak az épületszektor szén-dioxid-mentesítéséhez, de elterjedésüket számos akadály hátráltatja, például a munkaerőhiány és az eltérő nemzeti szabályozások. Az Eurofound három kulcsfontosságú megoldást javasol az elterjedésük ösztönzésére: növelni kell az állami támogatásokat, módosítani az áram- és gázárak szabályozását a megtérülés javítása érdekében, valamint fel kell gyorsítani az olaj- és gázkazánok betiltását vagy fokozatos kivonását.
Az üvegházhatású gázok kibocsátásával kapcsolatban általában szinte kizárólag az hangzik el, hogy mekkora terhet jelentenek a bolygóra nézve, milyen közvetlen hatással vannak a földi hőmérsékletre. Arról azonban ritkán beszélünk, hogy a földi ökoszisztémák természetes adottságaikból fakadóan képesek lehetnek ezen gázok, különösen a legnagyobb környezeti terhet jelentő szén-dioxid semlegesítésére. Kutatások alapján ez az évezredek óta harmonikusan működő rendszer hatékonyan tartotta körforgásban a földi élőlények által kibocsátott szén-dioxidot. Viszont a friss tanulmányok arról árulkodnak, hogy az elmúlt évek kiugróan magas hőmérséklete veszélybe sodorta a Föld ezen természetes védekező mechanizmusait.
Az európai acélipar súlyos válságban van, és sürgős intézkedésekre van szükség a megmentéséhez. Az Európai Unió tagállamainak állam- és kormányfőihez intézett nyílt levélben az Európai Acélszövetség (EUFER) vezetői figyelmeztetnek, hogy a globális túlkapacitás, a tisztességtelen kereskedelem és az alacsony kereslet veszélyezteti az ágazat jövőjét és a munkahelyeket. A levél konkrét javaslatokat fogalmaz meg a helyzet kezelésére.
Az európai törzsutasokra kivetett adó jelentősen csökkenthetné a repülés környezeti hatásait, miközben évente több tízmilliárd eurós bevételt generálna - derül ki egy új jelentésből. A javasolt intézkedés a legtöbb utas számára nem jelentene többletköltséget, viszont hatékonyan korlátozná a leggazdagabbak "túlzott" repülését - jelentette a The Guardian.
A Google hat SMR (kisméretű moduláris nukleáris reaktor) telepítésére kötött megállapodást a Kairos Powerrel, ezzel az első techcég lett, amely nukleáris erőműveket rendel adatközpontjainak energiaellátására.
Az Európai Unió úgy döntött, büntetővámokat vet ki a Kínából importált elektromos autókra, válaszul a versenytorzító kínai állami támogatásokra, amelyekkel a távol-keleti ország saját autóiparát erősítette az elmúlt években. Ez a lépés nem minden európai szereplőre hat egyformán, és fennáll annak a lehetősége, hogy megegyezés helyett kereskedelmi háború robban ki az EU és Kína között. Ez pedig egy még súlyosabb döntéshez vezethet, a kibocsátáscsökkentési célok módosításához.
Cikkünket folyamatosan frissítjük.
Nem volt semmiféle előjele a mostani kitörésnek.
Gyorgyevics Benedekkel, a Városliget Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.
Miért csökken a közvetlen külföldi tőkebefektetések volumene?
Meddig nőhet még?