Irán áll a jemeni húszi lázadók Vörös-tengeren elkövetett támadásai mögött – jelentette ki hétfőn az Egyesült Államok haditengerészetének közel-keleti parancsnoka.
Globális szállítási fennakadásokra figyelmeztetett csütörtökön a Moller-Maersk dániai szállítmányozási és logisztikai óriásvállalat.
A jemeni húszi lázadók támadásai és az arra adott amerikai és brit válaszlépések miatt feszült a helyzet a Vörös-tengeren, ezért komoly fennakadások alakultak ki a globális kereskedelem nyolcadát lebonyolító Szuezi-csatornán keresztül történő áruszállításban, a hajók jellemzően a jóval hosszabb, így költségesebb útvonalat választják Dél-Afrika felé, emiatt egyes nyersanyagok, áruk átmenetileg nem érhetők el. A kialakult helyzet fennakadásokat okoz több európai gyár működésében, de hatással lehet az inflációra, és még a károsanyag-kibocsátásra is.
A világ egyik legnagyobb szállítmányozási vállalata, a dán Maersk bejelentette, néhány hajója helyett vonatokat fog bevetni, hogy elkerülje a szárazság sújtotta Panama-csatornát – írja a Reuters.
Kevés olyan termék van a világon, aminek drágulása hatással van gyakorlatilag minden embernek a hétköznapjára, az olaj azonban pontosan egy ilyen termék: nem elég, hogy a benzinkutak totemoszlopain megjelenő új árakon hüledezhetnek az autósok, de a drágább szállítmányozás beépülhet a termékek árába, jelentős drágulást eredményezve a boltokban. Éppen ezért nagyon nem mindegy, hogy hogyan alakulhat az előttünk álló hónapokban az olaj ára, márpedig most nagyon nagy a bizonytalanság, számos okot fel lehet sorakoztatni az áremelkedés és az áresés mögött is. Elemzésünkben megnézzük, hogy milyen körülmények formálják most a piacot.
A dán Maersk hajózási vállalat pénteken közölte, hogy az egyre növekvő biztonsági aggályok miatt a "belátható jövőben" továbbra sem irányítja konténerszállító hajóit a Vörös-tenger irányába, így a Szuezi-csatorna használata helyett kénytelen a társaság Afrikát megkerülve szállítani áruját Európa és Ázsia között.
Meredek esésbe kapcsolt nemrég az olajár, ezzel szinte teljesen visszafordítva a tegnapi felpattanást, miután meglepően kedvező adatokat közölt az amerikai energiahatóság a felhalmozott készletekről - írja a Reuters.
A dán Maersk szerdán közölte, hogy a következő hetekben több tucat konténerszállító hajót indít útjára a Szuezi-csatornán és a Vörös-tengeren keresztül, ami újabb jele annak, hogy a nemzetközi szállítmányozási cégek kezdenek visszatérni erre az útvonalra.
Pilóta nélküli légi jármű talált el egy izraeli kötődésű kereskedelmi hajót az Arab-tengeren, India nyugati partjainál, a támadás tüzet okozott - közölte szombaton az Ambrey nevű, hajózási biztonsággal foglalkozó brit magáncég szombaton.
A Vörös-tenger hajózási szabadságát célzó, az Egyesült Államok vezette munkacsoport megalakítását jelentette be hétfőn Lloyd Austin amerikai védelmi miniszter. A nemzetközi kezdeményezés célja, hogy véget vessen a jemeni húszi lázadók támadásainak a térségen áthaladó hajók ellen.
Az egyik legjelentősebb olajipari nagyvállalat, a BP is szünetelteti a Szuezi-csatornán keresztül történő közlekedést a jemeni húszi lázadók által elkövetett támadássorozatot követően.
A globális ellátási láncokat kettős veszély fenyegeti, mivel a Panama- és a Szuezi-csatornát – a nemzetközi kereskedelem kulcsfontosságú ütőereit – egyszerre bekövetkező zavarok béníthatják meg. Közép-Amerikában a klímaváltozás, az Afrika és a Közel-Kelet közötti szoroson egy fegyveres konfliktus jelent súlyos kockázatokat.
Törökország egy 25 milliárd dolláros közlekedési folyosót tervez, amely az országot elkerülő, India által javasolt útvonallal riválisa lenne. Az Iraki Fejlesztési Út, más néven "szárazföldi csatorna" 1200 kilométernyi vasúton és közúton keresztül fogja összekötni Irak Grand Faw kikötőjét Törökország északi határával. Abdulkadir Uraloglu török közlekedési és infrastrukturális miniszter szerint a projekt "komoly alternatívája" lenne az India - Közel-Kelet - Európa gazdasági folyosónak - tudósított az Asia Nikkei.
Egyiptom január 15-től jelentősen megemeli a Szuezi-csatorna használati díját az üzemeltető hatóság keddi közleménye szerint.
Az ukrajnai háború következtében Oroszország nemzetközi elszigeteltsége megnőtt és a nagy nyugati cégek is csökkentették az országban a tevékenységüket. Ez azt is jelentette, hogy a stratégiai fontosságú északi-sarkköri beruházásokhoz új tőkeerős partnerre lett szüksége Moszkvának. Ebben Kínára talált szövetséges, aki már régóta szeretett volna a térségbe benyomulni - írja a Wall Street Journal.
Kőolajszármazékot és cseppfolyósított földgázt szállító tartályhajók ütköztek össze a Szuezi-csatornában, megakasztva ezzel a globális jelentőségű vízi útvonal forgalmát - közölték az egyiptomi hatóságok szerdán.
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború aktualitásaival.
De nem kell félteni őket, és Magyarország is erős e téren.
Nem lélegezhet fel egy percre sem.
Érdekes reakció jött Oroszországból.
Ez az első alkalom, hogy még élő emberekről nevezik el a hordozókat.
Amit a tőzsdéről mindeknek tudnia kell.
Ijesztően gyorsan melegszik a klíma.
Nem úgy sikerült a bankok extraprofitadó csökkentése, ahogyan azzal Nagy Mártonék számoltak.
Milyen politikus lesz a Tesla első embere?