Inkább öreg autóba ül a magyar, csak saját legyen
Befektetés

Inkább öreg autóba ül a magyar, csak saját legyen

Portfolio
A magyarokban kifejezetten erős a tulajdonjoghoz való ragaszkodás, elég csak az ingatlanpiacra gondolni, ahol a nyugati országokban jellemzően sokkal magasabb a bérlemények száma, amíg idehaza a többség bérleti díj helyett inkább a lakáshitel törlesztőjét fizeti, csak legyen saját tulajdonban a családi fészek. Ez a mentalitás visszaköszön az autókkal kapcsolatban is: bár a döntést egyre több dilemma mentén kell meghozni – használt vagy új, elektromos vagy benzines, stb. – legtöbben saját fenntartású autóban gondolkodnak, miközben ennek egyre több alternatívája elérhető a piacon és élethelyzetektől, szituációktól függően más-más megoldás lehet előnyösebb.

A gazdasági konjunktúrának és a béremelkedéseknek köszönhetően szárnyalnak az újautó-eladások, 2019 első félévében 74 543 új autót állítottak forgalomba, ami durván 4 ezerrel több, mint 2018 hasonló időszakában. A hazai gépjármű-értékesítések több mint felét azonban a vállalati gépjármű-beszerzések adják, ami mellett kisebb, körülbelül 40 százalékos részt tesznek ki a magáncélú újautó-vásárlások. A vállalati autóbeszerzéseknél többnyire a beszerzési árat, a minőséget és a megfelelő szervizhátteret veszik alapul és jellemzően vásárlásban gondolkodnak – főleg a kkv-szektorban –, majd nyolc-tíz évvel később a leamortizálódott gépjárműveket egy csomagban adják el, sokszor jelentős veszteséggel.

Azonban az elektromos autózás terjedésével, az új információtechnológiai és bérleti megoldásoknak köszönhetően, könnyen a múlté lehet ez a modell. Amíg ma elsősorban gépkocsikban gondolkoznak az emberek, a jövőben inkább megoldásokat keresnek majd arra, hogy az áruik, a munkatársaik vagy ők maguk biztonságosan, kényelmesen és költséghatékonyan eljussunk A-ból B-be. A legmaghatározóbb szempont ugyanakkor nem változik majd, vagyis, hogy milyen gyorsan és milyen költségek mellett utazunk vagy szállítunk.

A biciklit is megosztjuk

A saját tulajdonú autónak ma már több kihívója is létezik, amelyek adott szükségletek mellett gyorsabbak és olcsóbbak is lehetnek, például az autómegosztó-szolgáltatások, mint a Mol Limo vagy GreenGo. De a rollertől a biciklin át a robogóig ma már szinte bármilyen közlekedési eszközt bérelhetünk néhány órára, amelyek alkalmasak a dugó elkerülésére, vagy – ha maradunk az autónál – az egész napos parkolási díjaktól, de még inkább a fenntartási költségektől is megszabadulhatunk a carsharing segítségével.

A tartós bérletet pedig kifejezetten a saját autó alternatívájának szánták. A Skoda és Porsche Lízing olyan hosszútávú bérleti modellt dolgozott ki, amelynek keretében 3-4 éves időtartamra adnak bérbe egy vadonatúj Fabiát, akár 0 forint kezdő befizetéssel, amit sajátként használhat a bérlő, a tulajdonviszonnyal járó minden kötelesség és költség nélkül, havi 69 990 forintos díjtól. A Relax Plusz Bérlet Program keretében pedig egy új Scala modellt lehet elvinni 36 vagy 48 hónapos futamidőre 99 715 forinttért havonta. Ebben a díjban benne van a:

  • a szerviz csomag (kötelező szervizek, kopó-forgó alkatrészek cseréje)
  • a kötelező biztosítás
  • a forgalomba helyezés díja
  • teljes körű CASCO
  • 4 évszakos gumiabroncsok, vagy az abroncsok cseréje és tárolása is

Ugyanakkor a felhasználásnak korlátai is vannak: a 36 hónapos futamidő mellé 10 ezer vagy 15 ezer kilométeres éves futásteljesítmény választható, a 48 hónapos mellé 10 ezer kilométeres. A választott csomagban előírt futásteljesítmény felett többletköltséget kell fizetni.

shutterstock_1411673519
Egy új Skoda Scalát is hazavihetünk a tartós bérleti programmal

Saját autó vs. tartós bérlet

Bár egyre több az alternatíva, a magyar lakosság jellemzően saját autóban gondolkodik, azonban sokan a vételár megfizetése után hajlamosak elbagatellizálni a fenntartással járó költségeket, pedig ezek komoly összegeket jelenthetnek, főleg egy használtautó esetében. Ha össze akarjuk hasonlítani a fenntartás költségeit a tartós bérlet havi díjával célszerű ezeket visszaosztani havi szintre. Azonban nehéz átlagolni a kiadásokat, hiszen más-más költségei vannak egy új autónak és egy használtnak, nem beszélve egy elektromos autóról, amely egészen más megközelítést igényel.

A bérlésben az a csábító, hogy az üzemanyagon és az autópálya matricán kívül egyetlen havidíjba teszik bele az autózással kapcsolatos összes költséget. Havonta csak egyetlen, fix összegű számla van, nincs váratlan vagy változó kiadás.

Egy Skoda Fabia, ha megvásárolnánk, jelenleg 3,8 millió forintba kerül, és 3 éves korában körülbelül 2,5 millió forintért adható el, így durván 1,3 millió forintos értékvesztéssel lehet számolni, jelenértéken. Ehhez hozzá jön a gépjárműadó, amely 3 évre összesen 60 ezer körül jön ki, két olajcsere, illetve műszaki átvizsgálás, ami szintén 60 ezer forint körül lehet, és egy téligumi szett (60 ezerért), valamint ezek évenként kétszeri szerelési díja (35 ezer).

A biztosítás költsége esetenként változó, amit olyan személyes tételek befolyásolnak, mint a jogosítvány megszerzésének éve, illetve bonus-malus rendszer: a biztosító a kármentes vezetést jutalmazza, míg a hibákat a kedvezmény megvonásával, illetve pótdíjakkal bünteti. Az új autókra kötött casco szerződések átlagos díja évi 60 ezer forint körül van, a kgfb biztosítások átlagos értéke pedig évi 20 ezer forint. A két biztosításra tehát három év alatt 240 ezer forinttal lehet számolni.

Ez havi 48 750 forint kiadás összesen egy autó fenntartására, ami ugyan elmarad a tartós bérlet havidíjától, de sokkal jellemzőbb, hogy az új autót a vásárlók hitelre veszik meg. Talán nem tévedünk nagyot, ha körülbelül azzal számolunk, hogy a közel négymillió forintra félmilliós kamatot kér a bank, ezzel együtt pedig már 62 600-ra nő az autó fenntartási díja. Ez pedig már nem olyan markáns különbség, tekintve, hogy ez esetben mindent a tulajdonos intéz, hitelt vesz fel, amíg a tartós bérelt esetében ezt, egy szolgáltatás keretében mind átvállalja a bérletet nyújtó cég.

A cikk megjelenését a Skoda támogatta.

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Találd meg a neked való befektetési alapot!
Kiszámoló

Olajkrízis várható Magyarországon?

Egy múlt heti hír nem annyira bolygatta fel az ország közvéleményét, mint kellett volna. Az ukránok megtiltották a Lukoilnak, hogy Ukrajnán keresztül szállítsák a kőolajat Európába. Az ukr

Holdblog

Mi az értelmetlen befektetés?

Értelmetlen befektetés az, ami a dráguláson kívül semmire sem képes? Vagy önmagában a drágulás tényétől máris nem lehet az? Egyik olvasónk vendégcikkben elmélkedik arról, lehet-e... The

Holdblog

Egyre kevesebb emberre számítanak

Azt sem tudjuk pontosan, hány ember él a Földön, pláne nehéz megbecsülni, hányan fognak száz év múlva. Az ENSZ azért pár évente megteszi, a jelen... The post Egyre kevesebb emberre számítan

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Európa legrosszabb rémálma válhat valóra Donald Trumppal – Tényleg Kamala Harris maradt a kontinens utolsó reménysége?
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Ez is érdekelhet
ethereum bitcoin