
A gazdasági konjunktúrának és a béremelkedéseknek köszönhetően szárnyalnak az újautó-eladások, 2019 első félévében 74 543 új autót állítottak forgalomba, ami durván 4 ezerrel több, mint 2018 hasonló időszakában. A hazai gépjármű-értékesítések több mint felét azonban a vállalati gépjármű-beszerzések adják, ami mellett kisebb, körülbelül 40 százalékos részt tesznek ki a magáncélú újautó-vásárlások. A vállalati autóbeszerzéseknél többnyire a beszerzési árat, a minőséget és a megfelelő szervizhátteret veszik alapul és jellemzően vásárlásban gondolkodnak – főleg a kkv-szektorban –, majd nyolc-tíz évvel később a leamortizálódott gépjárműveket egy csomagban adják el, sokszor jelentős veszteséggel.
Azonban az elektromos autózás terjedésével, az új információtechnológiai és bérleti megoldásoknak köszönhetően, könnyen a múlté lehet ez a modell. Amíg ma elsősorban gépkocsikban gondolkoznak az emberek, a jövőben inkább megoldásokat keresnek majd arra, hogy az áruik, a munkatársaik vagy ők maguk biztonságosan, kényelmesen és költséghatékonyan eljussunk A-ból B-be. A legmaghatározóbb szempont ugyanakkor nem változik majd, vagyis, hogy milyen gyorsan és milyen költségek mellett utazunk vagy szállítunk.
A biciklit is megosztjuk
A saját tulajdonú autónak ma már több kihívója is létezik, amelyek adott szükségletek mellett gyorsabbak és olcsóbbak is lehetnek, például az autómegosztó-szolgáltatások, mint a Mol Limo vagy GreenGo. De a rollertől a biciklin át a robogóig ma már szinte bármilyen közlekedési eszközt bérelhetünk néhány órára, amelyek alkalmasak a dugó elkerülésére, vagy – ha maradunk az autónál – az egész napos parkolási díjaktól, de még inkább a fenntartási költségektől is megszabadulhatunk a carsharing segítségével.
A tartós bérletet pedig kifejezetten a saját autó alternatívájának szánták. A Skoda és Porsche Lízing olyan hosszútávú bérleti modellt dolgozott ki, amelynek keretében 3-4 éves időtartamra adnak bérbe egy vadonatúj Fabiát, akár 0 forint kezdő befizetéssel, amit sajátként használhat a bérlő, a tulajdonviszonnyal járó minden kötelesség és költség nélkül, havi 69 990 forintos díjtól. A Relax Plusz Bérlet Program keretében pedig egy új Scala modellt lehet elvinni 36 vagy 48 hónapos futamidőre 99 715 forinttért havonta. Ebben a díjban benne van a:
- a szerviz csomag (kötelező szervizek, kopó-forgó alkatrészek cseréje)
- a kötelező biztosítás
- a forgalomba helyezés díja
- teljes körű CASCO
- 4 évszakos gumiabroncsok, vagy az abroncsok cseréje és tárolása is
Ugyanakkor a felhasználásnak korlátai is vannak: a 36 hónapos futamidő mellé 10 ezer vagy 15 ezer kilométeres éves futásteljesítmény választható, a 48 hónapos mellé 10 ezer kilométeres. A választott csomagban előírt futásteljesítmény felett többletköltséget kell fizetni.

Saját autó vs. tartós bérlet
Bár egyre több az alternatíva, a magyar lakosság jellemzően saját autóban gondolkodik, azonban sokan a vételár megfizetése után hajlamosak elbagatellizálni a fenntartással járó költségeket, pedig ezek komoly összegeket jelenthetnek, főleg egy használtautó esetében. Ha össze akarjuk hasonlítani a fenntartás költségeit a tartós bérlet havi díjával célszerű ezeket visszaosztani havi szintre. Azonban nehéz átlagolni a kiadásokat, hiszen más-más költségei vannak egy új autónak és egy használtnak, nem beszélve egy elektromos autóról, amely egészen más megközelítést igényel.
A bérlésben az a csábító, hogy az üzemanyagon és az autópálya matricán kívül egyetlen havidíjba teszik bele az autózással kapcsolatos összes költséget. Havonta csak egyetlen, fix összegű számla van, nincs váratlan vagy változó kiadás.
Egy Skoda Fabia, ha megvásárolnánk, jelenleg 3,8 millió forintba kerül, és 3 éves korában körülbelül 2,5 millió forintért adható el, így durván 1,3 millió forintos értékvesztéssel lehet számolni, jelenértéken. Ehhez hozzá jön a gépjárműadó, amely 3 évre összesen 60 ezer körül jön ki, két olajcsere, illetve műszaki átvizsgálás, ami szintén 60 ezer forint körül lehet, és egy téligumi szett (60 ezerért), valamint ezek évenként kétszeri szerelési díja (35 ezer).
A biztosítás költsége esetenként változó, amit olyan személyes tételek befolyásolnak, mint a jogosítvány megszerzésének éve, illetve bonus-malus rendszer: a biztosító a kármentes vezetést jutalmazza, míg a hibákat a kedvezmény megvonásával, illetve pótdíjakkal bünteti. Az új autókra kötött casco szerződések átlagos díja évi 60 ezer forint körül van, a kgfb biztosítások átlagos értéke pedig évi 20 ezer forint. A két biztosításra tehát három év alatt 240 ezer forinttal lehet számolni.
Ez havi 48 750 forint kiadás összesen egy autó fenntartására, ami ugyan elmarad a tartós bérlet havidíjától, de sokkal jellemzőbb, hogy az új autót a vásárlók hitelre veszik meg. Talán nem tévedünk nagyot, ha körülbelül azzal számolunk, hogy a közel négymillió forintra félmilliós kamatot kér a bank, ezzel együtt pedig már 62 600-ra nő az autó fenntartási díja. Ez pedig már nem olyan markáns különbség, tekintve, hogy ez esetben mindent a tulajdonos intéz, hitelt vesz fel, amíg a tartós bérelt esetében ezt, egy szolgáltatás keretében mind átvállalja a bérletet nyújtó cég.
A cikk megjelenését a Skoda támogatta.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Találd meg a neked való befektetési alapot!
Tovább ütik a forintot a részvénypiaci vérengzés mellett
Durva további hangulatromlás látszik külföldön.
Felbolydult a világ, sorra jönnek a bejelentések – Hétfői híreink a vámháborúról
Mi történik Trump vámjainak bejelentését követően?
Vámháború: sokkoló kijelentést tett a bankvezér
Infláció lesz és nem csak az importált áruknál.
Tűzszünet Ukrajnában: kerek perec elmagyarázta a Kreml, mit gondol most Vlagyimir Putyin
Ez van most az orosz elnök fejében.
Zsiday Viktor: Arcátlan követelések, amikből lehet engedni
Donald Trump tárgyalási stratégiáját könyveiből ismerhetjük: arcátlan és lehetetlen követelésekkel kell föllépni, amiből bőven lehet engedni, hogy utána a másik oldal egy számára kedvez
Változások jönnek az ingatlanpiacon - korlátozások és áremelkedés egyszerre?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Változások jönnek az ingatlanpiacon - korlátozások és áremelkedés egyszerre? Mi történik az ingatlanpiacon 2025 nyarán? További brutális áremelke
Hibás adatszolgáltatás gyors korrekciója: Egy NAV-ellenőrzés tanulsága
Az adóellenőrzések során a NAV gyakran tár fel olyan adminisztratív hibákat, amelyek kijavítása kulcsfontosságú a szankciók elkerülése és a megfelelés biztosítása érdekében. Az alábbia
A pénzügyi szorongásról
Vámok, várható infláció, közelgő recesszió - röviden ez várhat az amerikaiakra Donald Trump elnöksége miatt. Több kutatás is megállapította, hogy a pénzügyi bizonytalanság szorongást ok
Balásy Zsolt: Árolcsósítók
Hadd kezdjem egy szovjetkori városi legendával, amit biztos sokan ismernek, de úgy tűnik, sokan el is felejtettek. A már enyhülő kommunista párt bizottságot küldött Londonba,...
The post Balásy
"Felszabadulás" helyett Pánik Napja? Így fektess most be!
Trump új vámtarifái megrázták a tőzsdéket, növelve a gazdasági bizonytalanságot. Sokan pánikolnak, de valószínűleg erre neked semmi okod nincsen. Elemezzük a kockázatokat és megmutatjuk, m
Csendes gyilkosok: a környezetszennyezés kevésbé látványos formái
Ha környezetszennyezésről beszélünk, alighanem elsőre égig érő szeméthalmokra, vagy széntüzelésű erőművek kéményeiből gomolygó füstre gondolunk. Pedig a környe
Ez egy kemény adás (HOLD After Hours)
E héten eltemetjük és megmentjük a dollárt, valamint életviteli tanácsokat is osztunk Szabó Dáviddal. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours...
The post E


- Megtörténhet az elképzelhetetlen Amerikával Trump miatt – aggódnak a hitelminősítők
- Amiről senki sem beszél: még az állampapírokon is bukhatsz nagyot – mutatjuk, hogyan kerüld el
- Amerika nagy háborúja árnyékában emelkedhet ki egy új globális szuperhatalom
- Trump bontókalapáccsal esett a világrendnek, a legnagyobb árat az USA fizetheti
- Százezreket hagynak veszni a magyarok minden évben: heteken belül igényelned kell, ha nem akarsz lecsúszni az ingyenpénzről
Bod Péter Ákos: az eddig ismert kereskedelmi rendszernek vége
Az egyetemi tanár, ex-jegybankár a Checklistben értékelte Trump legújabb vámjait.
Bőven van még tartalék a magyar agráriumban, a számok viszont nem ezt tükrözik
Hogy tudunk-e még versenyezni a lengyel vagy a nyugat-európai agrártermékekkel, az is kiderül az Alapvetés podcast új műsorából.
Harmadik ciklusára készül Donald Trump? Ez lehetséges?
Beindult a jogi csűrés csavarás.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?