Miként lehet egy vidéki magyar városból multinacionális Big Pharma céget építeni?
– kezdte a projektzárást megünneplő eseményen mondott beszédét Jójárt Ferenc, a Goodwill Pharma Nyrt. alapító-tulajdonos elnök-vezérigazgatója. Ennek eléréséhez 10 lépést vázolt fel, amelynek egyikeként nevezte meg a nagy növekedési potenciállal bíró, innovatív és exportképes termékeket, illetve szolgáltatásokat előállító hazai kkv-k megerősítését célzó Magyar Multi Program keretében megvalósított mostani komplex vállalatfejlesztést.
Az 1997-ben magyar tulajdonú családi vállalkozásként alapított, 2022 végén tőzsdére (a BÉT Xtend piacára) lépett, és jelentős külpiaci sikereket elérő, 12 országban jelenlévő vállalat 2022 júniusában vágott bele a tavaly november végén befejeződött projektbe.
Ennek keretében a vállalat infrastrukturális fejlesztéseket, eszközbeszerzést, létszámbővítést, valamint a termékfejlesztést támogató beruházásokat valósított meg három szegedi telephelyen.
Jójárt Ferenc kiemelte: a projekt három nagy beruházást hajtott végre:
- egyrészt egy új székház épült fel egy meglévő, négyszintes épület átalakításával, amely a közép- és kelet-európai térség számos országában jelenlévő vállalat regionális központjaként funkcionál mostantól.
- Másrészt a cég korábbi központi épületének átalakításával egy multifunkciós épületet is átadtak, amelyben egy minőségbiztosító labor mellett egy új gyártócsarnok is helyet kapott. A gyártási kapacitás bővítésével a cég jobban ki tudja majd szolgálni a növekvő külpiaci megrendeléseket. „Az első gépek már megérkeztek, terveink szerint az év során, illetve a jövő év elején már az első szegedi gyártású gyógyszerek ki fognak futni az új üzemünkből” – jegyezte meg.
- Harmadrészt bővítették a cég logisztikai központját a legújabb szűkfolyosós raktártechnológia alkalmazásával. A nagykereskedelmi raktár kapacitása közel háromszorosára bővült, amely szintén a nemzetközi piaci terjeszkedés miatt szükséges. A kapacitás növelésével mintegy 4-5 ezer raklapnyi gyógyszer tárolható a raktárban.
![jojart_ferenc_goodwill_pharma](https://cdn.portfolio.hu/articles/images-xs/j/o/j/jojart-ferenc-goodwill-pharma-732769.jpg)
Az új létesítményeknél az energiafelhasználást megújuló energiával biztosítják, amihez napelemes és hőszivattyús rendszerek épültek ki. Emellett a projekt része volt a vállalatirányítási rendszer bevezetése is.
A cég jövőbeni terveiről szólva a cégvezető kitért a vállalat tőzsdei jelenlétével kapcsolatos kérdésre is, amit szintén a multivá válás egyik lépésének nevezett meg. A Goodwill Pharma az első Csongrád-Csanád megyei cégnek számít, amely tőzsdére lépett. 2022 végén váltottak nyilvánosan működő részvénytársasági formára, és léptek a BÉT Xtend piacára. A cég 2023 végén 1,3 milliárd forint értékben zártkörű tőkeemelést hajtott végre, a forrást elsősorban hazai intézményi befektetőktől vonták be. A vállalat részvényei jelenleg is a BÉT Xtend piacán érhetők el intézményi befektetők számára.
Ezzel kapcsolatban most azt közölte Jójárt Ferenc, hogy a tervek szerint egy hónapon belül átlépnek a BÉT Standard kategóriájába, és további zártkörű tőkeemelést hajtanak majd végre.
Emellett azt is elmondta: ha a nemzetközi gazdasági helyzet lehetővé teszi, akkor
azt tervezik, hogy 2025 második felében nyilvános kibocsátás (IPO) keretében a lakossági kisbefektetők számára is lehetővé teszik a részvényeik megvásárlását.
Céljaink közé tartozik, hogy pár éven belül elérjük az egymilliárd dolláros kapitalizációt
– jegyezte meg a cégvezető.
![goodwill_pharma_szalagatvagas](https://cdn.portfolio.hu/articles/images-xs/g/o/o/goodwill-pharma-szalagatvagas-732773.jpg)
Ami pedig a cég külpiaci terjeszkedését (a multivá válás másik fontos eszközét) illeti, a cégvezér elmondta jelenleg 12 országban van jelen a cég. A kelet- és közép-európai térségen belül különösen Lengyelországban és Szerbiában erős a piaci jelenlétük, e két országban leányvállalattal is rendelkeznek, illetve a cégnek Magyarországon kívül a szerbiai Szabadkán van még gyártóüzeme. Friss fejleményként közölte, hogy 2024 végén Ausztriában és Csehországban is leányvállalatot hoztak létre.
De értékesítettünk Grúziába is, illetve a cég első saját gyártású terméke kijutott az Egyesült Államokba is, miután átmentünk a rendkívül szigorú helyi jóváhagyási eljáráson
– sorolta az az utóbbi időszak külpiaci fejleményeit.
További céljaikról szólva azt is közölte: tervezik egy gyógynövény-feldolgozó üzem építését, illetve az ehhez kapcsolódó gyártási struktúrának a kiépítését is. Távlati tervként azt is közölte, hogy el szeretnék érni, hogy a munkavállalói létszámuk a teljes (külföldi leányvállalatokat is lefedő) cégcsoporton belül ezres nagyságrendűvé váljon.
Kedvenc mondásom, hogy nem elég kapirgálni, kukorékolni is kell. Most itt vagyunk, egy kicsit kukorékolunk, és büszkék vagyunk arra, hogy eljutottunk idáig
- mondta azzal kapcsolatban, hogy hova jutott el az 1997-ben feleségével, Kardos Máriával alapított családi cég.
A vállalat tavalyi első féléves konszolidált tőzsdei jelentése szerint 2024 első hat hónapjában a cég nettó árbevétele éves alapon 21%-kal, 8,6 milliárd forintra nőtt, a bővülést az exportértékesítés növekedése is elősegítette. A belföldi értékesítés nettó árbevétele 5,3 milliárdot, míg az export értékesítés nettó árbevétele 3,3 milliárdot tett ki 2024 első felében.
A cikk megjelenését a Goodwill Pharma Nyrt. támogatta.
Címlapkép forrása: Németh Norbert / Goodwill Pharma
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ