Az autóhasználat szempontjából érdemes az intenzitás oldaláról megközelíteni a kérdést: minél kevesebb kilométert fut egy autó az adott évben, annál kevésbé éri meg fenntartani. Hogy mikortól éri meg jobban bérelni, az nagyban függ a működtetési költségektől és a jármű beszerzési árától, de Ádám István, a wigo értékesítési igazgatója szerint
általánosságban évi 14-16 ezer futott km alatt nem éri meg saját autót tartani.
A cég által végzett kutatások azt mutatják, hogy alacsony azok aránya, akik ismerik az autómegosztás költségcsökkentő hatásait a saját autó fenntartásához képest. A válaszadók azzal többnyire tisztában vannak, hogy az üzemanyag- és a budapesti parkolási költségek részei az árnak, de sokan megfeledkeznek
- a szezonális gumicseréről,
- a biztosításról,
- a szervízdíjakról,
- az autópálya matrica áráról,
- ahogyan a kocsi beszerzési áráról is.
Jellemzően a 25-35 éves korosztály használja legaktívabban az autómegosztó szolgáltatásokat, a fiatalabb generációk sokkal aktívabban keresik a fenntartható megoldásokat, illetve digitális bennszülöttként otthonosan kezelik az applikációt is. Ugyanakkor a környezeti hatások és a szolgáltatás által nyújtott lehetőségeknek köszönhetően folyamatosan szélesedik ez a felhasználói kör: túlzsúfoltak a városok, egyre nehezebb saját tulajdonú autóhoz jutni, miközben a mobilitási igény továbbra is fennáll. Egyre fontosabb szempont az is, hogy carsharinget sokkal egyszerűbb integrálni a városi közlekedés infrastruktúrájába, mint a saját tulajdonú autókat.
Nyugat-európai példák bizonyítják, hogy rugalmassága miatt az autómegosztás kézenfekvő módon összehangolható a közösségi közlekedés egyéb eszközeivel. Egyetlen megosztott jármű akár 7-12 saját vagy vállalati gépkocsit képes kiváltani a közlekedésben, a környezetre gyakorolt hatás is lényegesen visszafogottabb, hiszen a carsharing szolgáltatással ritkul az autós közlekedés intenzitása, amellett, hogy a wigo carsharing autói 1,2 éves átlagéletkorukkal jócskán a hazai átlagautó életkor alatt vannak.
Egy autó átlagosan a nap 98 százalékában egyhelyben áll, vagyis elképesztően nagy mértékben kihasználatlanul tartjuk ezeket az eszközöket. Erre a problémára hozott megoldást a carsharing, hiszen az autók legalább 10-20-szorosan kihasználtak, van olyan wigo autó, amelyik egy nap 18 alkalommal is használatban van. Ehhez kapcsolódóan, a nemzetközi adatok alapján készült kutatások szerint egy carsharing autó akár 7-12 magánautót is kiválthat
– tette hozzá Ádám István.
A carsharing szolgáltató egyik felhasználóbarát fejlesztése a közelmúltból, hogy – a korábbi gyakorlattal szemben – nem a felhasználónak kell előre választani a perc-, óra- vagy napalapú díjcsomagok között, hanem az út lezárásakor a rendszer automatikusan a számára legkedvezőbb csomagot választja ki időalapon. További extra lehetőség, hogy az autót házhoz lehet rendelni akár pár perces úthoz is, amit igény szerint az előre megadott helyre és időpontra szállítják a szolgáltatási zónán belül.
Dolgozói juttatásként adómentesen adható
„Azt tapasztaljuk, hogy egyre jellemzőbb igény a cégeknél, hogy munkavállalói megtartás miatt emeljék be az autómegosztást a választható cafeteria elemek közé. Ez egy mobilitási juttatás, ami sok juttatással szembeni adómentessége miatt többet kínálhat a kollégák számára" - mondta a cég értékesítési igazgatója. Ráadásul ha saját autó fenntartása helyett választjuk az autómegosztást akkor az állandó költségeknek is búcsút lehet inteni.
Cégenként eltérő, hogy mikor és mennyi időre igényelnek cafeteria elemet a munkavállalók, van, ahol egy évre előre, valahol negyedévente történik a munkavállalók nyilatkoztatása, illetve a jóváírásban is vannak eltérések.
Ádám István szerint a munkavállalók számára azonban nem csak az adómentesség vonzó, hiszen számos más előnnyel is jár:
nincs fix költség, ráadásul demokratikusabb a rendszer, hiszen nem csupán a kulcspozíciókat betöltőkre korlátozódik, mint a céges autó használata, hanem szélesebb munkavállalói rétegre is kiterjeszthető. Azoknál a cégeknél, ahol beemelték ezt a lehetőséget a juttatási rendszerbe, ott a kollégák aktívan használják a szolgáltatást
– tette hozzá. A visszajelzések alapján pedig azt látják, hogy egyre több az olyan cég, amely a carsharing kisebb környezeti lábnyoma miatt érdeklődik a szolgáltatás iránt. Az elmúlt egy évben az üzleti felhasználók száma 33 százalékkal nőtt a cégnél, az általuk megtett kilométerekben pedig közel 10 százalékos bővülést mértek.
A cikk megjelenését a wigo támogatta.
Címlapkép forrása: wigo