Az új megállapodás 11 szezonra terjed ki a közvetítési jogok tekintetében, és több mint háromszorosa a jelenlegi szerződés értékének. A sport iránti növekvő érdeklődés és a prémium nézettséget bővíteni próbáló média-streaming vállalatok versenye közepette ez nem meglepő lépés.
A 76 milliárd dollár mai árfolyamon számolva 27 664 milliárd forintnak felel meg. Csak hogy ezt az elképesztő összeget el tudjuk helyezni: a magyar GDP összértéke 81 ezer milliárd forint körül lehet 2024-ben.
Vagyis ez az NBA-deal a magyar gazdaság bruttó hazai termék összegének harmadára rúg.
A Reuters hírügynökség emlékeztet arra, hogy a Disney ESPN és az ABC, valamint a Warner Bros Discovery TNT sportcsatornája már régóta, 2002-től illetve 1984-től szolgálják ki az NBA rajongóit.
Az NBA célja egyértelmű: maximalizálni a megtérülést és növelni a liga üzleti értékét. Az új partnerek bevonása ebben kulcsszerepet játszik. Az NBC és az Amazon Prime Video csatlakozása nemcsak friss vért hoz a médiapiacra, hanem új lehetőségeket is megnyit mindkét fél számára.
Így osztoznak
A megállapodásokat jól ismerő források szerint az alapszakaszban a hét közel mind hét napján országos közvetítések lennének. Mint ismeretes, az NBA 30 csapata minden szezonban 1230 mérkőzést játszik az alapszakaszban, ehhez jöhet még hozzá legfeljebb 105 meccs a rájátszásban (ha minden egyes párharc 7 mérkőzésig eljut). Leegyszerűsítve tehát minden egyes meccs a ligát 20,7 milliárd forint bevételhez juttatja, csak a tévéközvetítési jogokból.
A bevételből részesülnek a csapatok, a játékosok, és maga a liga is. Természetesen a közvetítési díjbevételeken felül vannak még további bevételi források, így például a jegybevételek, a szponzori szerződések, a mechandising bevételek (csapatruházat és más licencelt termékek értékesítése), előfizetésekből származó bevételek.
Mindhárom platformon lesznek playoff-meccsek, míg az Amazon Prime Video az In-Season Tournament otthona lesz. Az Amazon és az NBC felváltva mutatja majd a konferencia-döntőket. Az ESPN minden szezonban egy konferencia-döntőt és az NBA-döntőt közvetíti.
Az ESPN és az NBA közötti megállapodást nem volt könnyű tető alá hozni a lap értesülései szerint. Az ESPN nem volt hajlandó engedni abból a feltételből, hogy kizárólagosan ott lehessen nézni a nagydöntőket minden évben.
Aztán amikor az ABC/ESPN 2,6 milliárd dollárt ajánlott éves szinten ezért, akkor az NBA elfogadta az ESPN kizárólagosságát
(minimálisan alacsonyabb ez a díj az NFL-ben látott 2,7 milliárd dolláros éves díjnál). Az NBC várhatóan 2,5 milliárd dollárt fizet szezononként, míg az Amazon 1,8 milliárd dollárt fizet a ligának a jogokért évente.
NEWS: The NBA has finalized contracts with NBC, Amazon and ESPN as its TV partners, The Athletic has learned.* TNT's next move, what new NBA sked will look like and how ESPN kept hold of The Finals.Details: https://t.co/oGHh0Ygp5L
— Andrew (Marchand) July 10, 2024
Miért éri meg a médiacégeknek ennyit fizetni?
Az NBA profi kosárlabdaliga a világ egyik legnépszerűbb sportbajnoksága, és népszerűsége egyre csak növekszik. Egy márciusban publikált felmérés szerint az online elérhető amerikaiak 23%-a követte a bajnokságot, míg ugyanez az arány Európában 10%. A döntők nézettsége egyébként az elmúlt években inkább stagnált meccsenként, de így is megnéznek 6 millióan egy NBA-döntő mérkőzést a világon. Népszerűsége abból is táplálkozik, hogy vannak nagy múlttal rendelkező franchise-ok, amelyeknek van egy hagyományosan nagy törzsközönsége, de emellett hatalmas sztárokra is építhetnek, akik rendkívül népszerűek, és hatalmas rajongótáborral rendelkeznek. Emellett az elmúlt évek fontos trendje, hogy az amerikai hírességek mellett egyre több a nemzetközi sztár (Európából rövid időn belül emelkedett fel több tehetség is a legeslegjobbak közé), így maga a játék is egyre nemzetköziesebb.
Hogyan tovább?
Érdekes módon sem az NBC, sem az ESPN, sem pedig az Amazon nem reagáltak azonnal a Reuters megkeresésére. Ez azonban nem szokatlan egy ilyen nagyszabású üzlet esetében, ahol minden részletet alaposan át kell gondolni és egyeztetni kell.
A következő lépés, hogy a liga kormányzói jóváhagyják az ESPN-nel, az NBC-vel és az Amazonnal kötött megállapodásokat, ami várhatóan csak formalitás lesz. A kormányzótanács kedden ülésezik Las Vegasban. A portál azt írja, hogy várhatóan még a július 26-án kezdődő olimpia előtt hivatalos bejelentést tesz a liga.
Az Athletic felidézi azt is, hogy a mostani megállapodásból kiszoruló TNT Sports anyavállalata, a Warner Bros. nem akarja annyiban hagyni a közvetítési jogokért folyó versengést. David Zaslav, a Warner Bros. elnök-vezérigazgatója korábban már nyilvánosan kijelentette, hogy megpróbálhatja felhasználni a jelenlegi szerződésben szereplő kitételt, hogy továbbra is kapcsolatban maradjon a ligával. Ha Zaslav ezt véghezviszi, akkor várhatóan az Amazon csomagját veszi célba.
Ha a TNT Sports kiesik, akkor a következő szezon lesz az utolsó szezon, amit közvetítenek négy évtizedig tartó kapcsolat után.
Egy kis válogatás a 2023/24-es NBA-szezon legjobb pillanataiból, akik kedvet kaptak volna a fenti hír elolvasása után:
Címlapkép: Konfettiesõ, miután a Boston Celtics 4-1-es összesítéssel legyõzte a Dallas Mavericks együttesét az észak-amerikai kosárlabda-bajnokság (NBA) nagydöntõjében Bostonban 2024. június 17-én. A Celtics 106-88-ra gyõzött a finálé ötödik mérkõzésén, és rekordot jelentõ 18. alkalommal nyerte meg a bajnokságot. Forrása: MTI Fotó/Amanda Sabga