
Hogy néz ki 2024-ben az európai táplálékkiegészítők piaca? Milyen trendek határozzák meg a piacot, és látszik-e már, hogy milyen irányok jöhetnek a következő években?
A piac hasonló mintákat mutat, mint a kiskereskedelem más termékei: erőteljes az átrendeződés a digitális marketing és az online értékesítés mentén. Sok vállalat, ami a klasszikus működési modellekre rendezkedett be, piacot veszít, míg azok, akik rugalmasabbak, digitálisabb a működésük, új pozíciókat tudnak szerezni. Utóbbi csoportba sorolom a BioTechUSA-cégcsoportot is.
Maga az értékesítési csatorna az, amihez igazodik minden más tevékenység: a legfőbb kérdés, hogy hogyan érjük el a fogyasztót. Míg korábban ez alacsonyabb büdzsével, jó lokációval működött, és nagy jelentősége volt a viszonteladóknak, addig napjainkban a márkák közvetlenül is kapcsolatba tudnak lépni a fogyasztóval, és sokkal nagyobb erőforrás is áll a rendelkezésükre. Mivel közvetlenül nagyon sok emberhez érünk el, jelentősen nagyobb árbevételünk is származik az online csatornából, ezáltal sokkal nagyobb erőforrást tudunk arra fordítani, hogy fenntartsuk a közvetlen kapcsolatot a vevőinkkel.
A folyamat másik oldala, hogy az intenzív márkakommunikációra építjük a többi csatornát, így az offline értékesítést is. Számunkra a boltnyitás – amiből idén is több tucat lesz szerte Európában – egy lehetőség, ami egy újabb marketingcsatornát tud aktivizálni a személyes jelenléttel, a szakértő eladókkal, a gyakorlati, személyes tanácsadással. Erre viszont a legtöbb, kizárólag online elérhető szereplő nem képes.
Azt is látjuk, hogy a vevők egyre mélyebben érdeklődnek a táplálékkiegészítők iránt, legyen szó összetételről vagy hatóanyagról.
Ezért komoly szaktudást igényel a termékeink értékesítése: nagy hangsúlyt helyezünk a szaktanácsadóink képzésére - ahogy itthon úgy az exportpiacokon is - akik rendszeresen vizsgáznak is ebből a tudásból.
Mennyire működik hatékonyan ez az értékesítési modell nemzetközi környezetben? Hol várhatók üzletnyitások, mi alapján választják ki az új piacokat? Milyen modellben működnek a külföldi üzletek?
A modell hatékonynak bizonyul, nemrég nyitottuk meg például 40. boltunkat Franciaországban, Németországban pedig már 30 szaküzletnél járunk.
Olyan kulcsfontosságú célországokban sikerült növelnünk a részesedésünket tavaly, mint Franciaország, Németország vagy Lengyelország. A régiós piacokon túl Dél-Európában, így Spanyolországban, Portugáliában és Görögországban is, északon pedig Norvégiában és Izlandon is tudtunk növekedni. Európán kívül továbbra is masszív a bővülés, például Irakban vagy Vietnámban. A nemzetközi jelenlétünk különböző konstrukciókban valósul meg, országonként változik, hogy milyen modellben dolgozunk együtt az üzemeltetőkkel. Franciaországban például az eladók egyben vállalkozók is.

A célországok kiválasztásában elsődleges szempont a márkaismertség: minél szélesebb körben ismertek a termékeink, annál kedvezőbb a piacra lépés költsége. Az e-kereskedelemben pedig a saját webshopok mellett egyre meghatározóbb lábat jelentenek a nagy online piacterek, például az Amazon és a Facebook Marketplace. Az online értékesítési felületeinken most az a következő lépés, hogy nemzetközi szinten is olyan hatékonyan és magas minőségben tudjuk működtetni ezeket a platformokat, mint itthon.
Jelenleg teljes mértékben Magyarországon történik a termékek gyártása: mik a vállalat hosszú távú tervei ezzel kapcsolatban? Továbbra is cél, hogy itthon maradjon az összes gyártási folyamat, vagy várhatóan lesznek olyan elemei, amelyek külföldre kerülnek?
Nem tervezzük külföldre kiszervezni a gyártást, hosszú távon is itthon szeretnénk tartani a teljes folyamatot, mert hatékony gyártóüzemeink vannak itt, Magyarországon, és a kutatásfejlesztési részlegünk is itt működik.
A Covid után érezhető volt a szektorban az alapanyaghiány, ez mostanra már nem tapasztalható. Viszont egyes alapanyagok beszerzési ára időről időre jelentősen megnövekszik: a piaci szereplők ilyenkor jellemzően kivárnak, mindenki tanult a járvány utáni időszakból. Ez viszont létrehoz egy olyan helyzetet, hogy a beszállítók is óvatosabbak, magasan tartják az árakat, megvárják, amíg a gyártók kifogynak a készleteikből, és a kereslet megmutatkozik.
Mennyire tud gyorsan, hatékonyan alkalmazkodni az itthoni fejlesztés és gyártás a nemzetközi trendekhez? Van lehetőség kapacitásokat allokálni egy, a globális piacon hirtelen népszerűvé váló termékre?
Az újítások jellemzően a termékek összetételében jelentkeznek, és nem a legyártott technológia átalakulásában. Ezekre a változásokra teljes mértékben fel vagyunk készülve. Az új proteinszelet-gyártósorunk például egy kifejezetten innovatív, drága technológia, ami csak nehezen hozzáférhető a többi piaci szereplő számára. Rajtunk kívül a piacon jelenleg egyetlen versenytársunk rendelkezik ezzel a típusú gyártósorral, a többi cég bérgyártásban végzi ezirányú tevékenységét.
Alapvetően úgy gondoljuk, hogy a trendeket a fogyasztók diktálják, nekünk az a feladatunk, hogy a fogyasztói igényeket a megfelelő időben detektáljuk.
Az elmúlt időszakban nagyon sok különböző igény jelent meg egymással párhuzamosan: törekszünk rá, hogy mindegyikre alternatívát nyújtsunk, jelenleg 50 elem szerepel a termékfejlesztési listánkon. Hosszú távon pedig majd kiderül, hogy ezek közül melyik terméktípus vagy összetevő iránti érdeklődés marad fenn.
Ezeket a piaci trendeket jellemzően a nagyobb nyugati államok fogyasztói alakítják, és a kisebb piacokra, mint amilyen a magyarországi is, az ottani fogyasztói igények szivárognak át. Értelemszerűen azok a vállalatok, amelyeknek a székhelyük, irányításuk ezekben az országokban van, könnyebben, gyorsabban értesülnek a változásokról. Hangsúlyos eleme a működésünknek, hogy minden döntés, mechanizmus, amit külföldre is exportálunk, az itthon születik meg, ezért magyar vállalkozásként az egyik legnagyobb kihívás számunkra a nemzetközi piacon az, hogy hogyan tudunk a nagyobb országokban is lépést tartani, akár vezetőként, akár munkavállalóként, akár fogyasztóként.
Milyen fejlesztések zajlanak jelenleg a vállalatnál? Mennyire váltotta be az előzetes reményeket az idén megnyitott szadai automataraktár?
A legnagyobb volumenű fejlesztésünk a korábban is említett proteinszelet-gyártósor, illetve a felújított Huszti úti irodaházunkban és Szadán található gyártó- és logisztikai központban több, a munkahelyi wellbeinget célzó fejlesztést is végrehajtottunk.
Az automataraktárunk nagyjából fél-egy éven belül érheti el a végső kapacitását, de már a jelenlegi eredményekkel is messzemenően elégedettek vagyunk: havonta 60 ezer rendelés lebonyolítására és 300 ezer termék tárolására van kapacitásunk. A teljes beruházás – beleértve például a vállalatirányítási rendszer fejlesztését, az anyagmozgató gépek és a szükséges eszközök beszerzését is – összesen 1 milliárd forintból valósult meg, amelyhez 245,4 milliós állami támogatást is kaptunk
Vannak jelenleg olyan termékek, termékcsoportok, amelyeknél kiugró keresletet lehet tapasztalni? Mi áll ezeknek a keresletnövekedéseknek a hátterében: mennyire befolyásolja a szezonalitás és a nemzetközi trendek?
Jelenleg az Arthro Forte étrendkiegészítő tabletta és a Multivitamin for Men and Women, azaz a férfi/női multivitamin termékeknél tapasztaljuk a kereslet élénkülését, de ez nem szezonális érdeklődés, sokkal inkább egy hosszabb távú folyamat. A legnépszerűbb termékeink továbbra is a fehérjeporaink (Iso Whey Zero, 100% Pure Whey), a Zero Bar fehérjeszeletünk, a BCAA Zero aminosavkészítményünk, de a lista elején megtalálhatóak a kollagén és kreatinkészítményeink is.
Ugyanakkor azt látjuk, hogy egyre több információ jut el a fogyasztókhoz, egyre jobban edukáltak azzal kapcsolatban, hogy az egészség megőrzéséhez, a biztonságos sportoláshoz milyen táplálékkiegészítőket érdemes fogyasztani.
A cikk megjelenését a BioTechUSA támogatta. A cégcsoport éves jelentése ide kattintva érhető el.
Címlapkép forrása: BioTechUSA
Fontos ígéretet tett Ukrajnának Elon Musk, törnek előre az oroszok Kurszkban – Háborús híreink hétfőn
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Nagy eséssel zárt az OTP, lefordultak az amerikai tőzsdék
Főleg a tech papírok szenvednek.
Előbukkant az Ínség-szikla: a Duna vízállása még nem volt ilyen alacsony
Márciusban, a mérések 1876-os kezdete óta.
Olaszországban 200 milliárd eurót mozgósíthatnak védelmi és űripari beruházásokba
Közpénz + magánberuházás.
Betiltják a mobiltelefonok használatát az osztrák iskolákban
Koncentrációgyilkosnak nevezte a mobiltelefonokat az oktatási miniszter.
Meglépte Kanada: 25 százalékkal megemelték az USA-ba eladott áram árát
Visszavágnak Donald Trumpnak.
A Fogtündér is megszorít
Cudarul alakul a tejfogpiac az elmúlt időszakban, a Fogtündér sem kerülhette el a gazdasági viharokat, zsinórban második...
Jogszabályi ellentmondás a családtámogatásokban: Mit kell tudni a CSOK-ról, CSOK Pluszról és Babaváróról?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Jogszabályi ellentmondás a családtámogatásokban: Mit kell tudni a CSOK-ról...
A Tesla vége?
Aki követi a híreket, jól tudja, hogy Elon Musknak végleg elgurult a gyógyszere, éppen most veri szét az Egyesült...
Top 10 osztalék részvény - 2025. március
Tegnap kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb...
Mi várható a mesterséges intelligenciától a közeljövőben?
A mesterséges intelligencia alkalmazása számos új lehetőséget nyit, ám ehhez a közeljövőben több nehézséget...
Adategyeztetési eljárás 2025: fókuszban a jogkövetés és adatminőség
A NAV adategyeztetési eljárása jelentős változásokat hoz, amelyek nemcsak a vállalkozások jogkövetését támogatják...
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Még február 24-én bővítettem jócskán a csomagomat, 14,51 az átlagom. Aztán másnap még leesett majdnem 12 dollárra...
Trump a hüttében
Három vendég, három téma: Móricz Dániellel piaci, Mlinárik Mártonnal ingatlanpiaci őrületet, Kovács Szilárddal...
Hol van a fapadosok helye a fenntartható turizmusban?
Az utazási szektor jelentős átalakuláson megy keresztül, és ebben kulcsszerepet játszanak a fapados légitársaságok....

A kávé a vendéglátás sarkalatos pontja (x)
„A kiváló kávé mellett a fenntarthatóság is elvárás ma már.”
Szerkezetkész a Waterside Residence prémium lakópark (x)

- Trump háta mögött Ursula von der Leyen kiszervezte az Egyesült Államok mögül a világot
- A világ egyik legerősebb hatalma már a háborúra készül, ennek már látszanak a jelei
- A magyar vétó miatt észrevétlenül, de az EU örökre megváltozott
- Máris reagáltak a boltok a kormány egyhetes ultimátumára
- Németország megdöntötte a húszéves tabut, egész Európa megérezheti a hatását
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Kicselezte Donald Trumpot Ursula von der Leyen?
Az Európai Bizottság elnöke a háttérben fontos lépéseket tett.
A józan észnek ellentmond a sörtörvény a Sörszövetség szerint
A nagy- és kisüzemi főzdék képviselői elemezték a sörpiacot.
Zsiday Viktor: a káosz végéig jó döntés lehet készpénzközeli állományon ülni
Mi érdemes tenni ebben a helyzetben?
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen