Bezúzta a Gen AI a marketingpiacot
A generatív mesterséges intelligencia olyan technológia, amely képes az adatok jellegéből és azok mintázataiból folyamatosan tanulni, majd ezeket újra alkalmazni a szövegek, képek és videók területén. Lehetővé teszi a gépek számára, hogy olyan kreatív feladatokat hajtsanak végre, amelyekről korábban úgy gondoltuk, hogy kizárólag az embereknek lesz meg hozzá a képességük.
A technológia minden üzletág, köztük a marketingesek érdeklődését is felkeltette, hiszen soha nem látott hatékonysággal, gyorsasággal és meglepően jó minőségben képes elvégezni a feladatokat.
A Gen AI emiatt rendkívüli gyorsasággal indult neki a marketingpiac meghódításának: a szektorban 2023 áprilisában még a cégek 39%-a gondolta úgy, hogy jobb kivárni, mint használni a technológiát, ez az arány októberre 12%-ra csökkent. Az is szembetűnő, hogy a vállalatok közel 60%-a már alkalmazta a generatív mesterséges intelligenciát a marketing valamely munkafolyamatában: 37%-uk több kezdeményezésben is hasznát vette az AI-nak, 21%-uk kísérletezett vele, de pozitív trend, hogy 13% ugyan nem használja, de van terve arra, hogyan szeretné bevonni a közeljövőben.
Ha a globális piacot nézzük, egyértelműen az USA vezet a generatív AI marketingben történő felhasználásában: itt a cégek közel fele már többször is használta a technológiát, 19% pedig kísérletezik vele. Az ezüstérmes Szingapúr, ahol a vállalatok 42%-a már többször igénybe vette, Európán belül pedig Németország a nyertes, ahol a 37%-nál volt megfigyelhető a Gen AI többszöri használata.
A generatív AI használata a marketinben országonként | |||
Ország | Többszöri használat | Kísérletezés | Egyik sem |
USA | 50 | 19 | 31 |
Szingapúr | 42 | 15 | 44 |
Ausztrália | 40 | 21 | 40 |
Németország | 37 | 21 | 43 |
UK | 36 | 24 | 41 |
Átlag* | 37 | 21 | 42 |
Forrás: Capgemini, Portfolio | *Az átlag 14 ország adatai alapján van kalkulálva. |
Feltehetően sok cégvezető azért fontolja meg a Gen AI marketingbe való implementálását, mivel maga a technológia és az ahhoz szükséges infrastruktúra magas költségekkel is járhat. Egyre többen vannak azonban azok, akik külön költségvetést és csapatot alakítanak ki a marketing részlegen belül a generatív AI-nak: a cégek 50%-a az előbbi, 47%-a pedig az utóbbi lépést már megtette. Szektorok szintjén a médiaipar, a fogyasztói cikkeket értékesítő ágazat és az autóipar áll az élen, közülük 63%, 55%, illetve 54% már készített költségvetési tervet a generatív AI fejlesztések finanszírozására.
Nem mindenki van oda azonban a generatív AI iránt:
A cégek 46%-a szerint az AI túlságosan fel fogja forgatni a marketingpiacot.
A Capgemini arról is megkérdezte a vállalatokat, hogy miért érzik úgy, hogy a generatív mesterséges intelligencia segít nekik az üzletfejlesztésben.
- 65% szerint az AI lehetőséget teremt arra, hogy interaktívabb felületeket hozzanak létre, ezzel pedig növelik az ügyfélélményt.
- 61% úgy véli, az AI növeli a hatékonyságot, így pedig a bevételt is.
- 60% a marketingfolyamatok hatékonyságának jelentős növekedéséről számolt be.
- szintén 60% pedig úgy látja, hogy az AI segít megkülönböztetni más piaci szereplőktől a termékeket és a szolgáltatásokat, ezzel erősítve a márkaidentitást.
A Gen AI használata
A Capgemini kutatása szerint a mesterséges intelligencia a marketing szinte összes területére beférkőzött, azaz nem csak egyetlen konkrét területre koncentrálódik a használata. A vállalatok szívesen használják
- adatelemzésre,
- ötletelésre,
- kampányok létrehozására,
- keresőmotor-optimalizálásra,
- vagy akár tartalomgyártásra.
Bár a generatív AI sokba kerül, a cégek továbbra is úgy gondolják, hogy megéri befektetni a technológiába: októberben a cégek 57%-a mondta azt, hogy az AI marketingben való felhasználásának előnyei meghaladják a költségekkel járó hátrányait.
A vállalatok jelentős javulást várnak a generatív AI kapcsán a hatékonyságra és az ügyfélelégedettségre vonatkozóan: a marketingszakemberek azt várják, hogy a következő 2-3 évben 14,1%-kal kevesebb időt kell majd a tartalomgyártásra fordítani, 14%-kal növelik az ügyfélelégedettséget, 13,9%-kal csökkentik a marketingköltségeket, valamint 13,7%-kal javítják a tartalom minőségét is.
Mi lesz a kreativitással?
A generatív mesterséges intelligencia hatása a kreativitásra folyamatosan kihívást jelent a vállalatok számára, hiszen a lehetőségek mellett az AI-ra való túlzott támaszkodás ronthat az emberi munkatársak kreativitásán.
A vállalatok 55%-a számolt be arról, hogy nagy kihívást jelent a Gen AI és a kreativitás fenntartása közötti egyensúly megtalálása.
Ez azonban csak rövid távon igaz: a következő 5-10 évben a cégek 33%-a azt várja, hogy a mesterséges intelligencia fokozni fogja az emberi kreativitást, 29% szerint viszont az emberi kreativitás csak korlátozott szerepet játszik majd a marketingben.
A Capgemini szakértői összeszedték, mit kell tenni a mesterséges intelligenciával, hogy az teljes mértékben a cég javát szolgálja:
- Világosan meg kell határozni a generatív mesterséges intelligencia implementálásának célját,
- Speciális marketingcsoportokat kell létrehozni a Gen AI integrálásának javítására,
- Csak kis lépésekben szabad haladni, rögtön hatalmas léptékű innovációk bevezetése a visszájára sülhet el,
- Külső partnerekkel is együttműködéseket kell kötni, valamint a belső munkatársak készségeit is fejleszteni kell, hogy minél inkább bővíteni lehessen a felhasználási célokat.
Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ