
Bezúzta a Gen AI a marketingpiacot
A generatív mesterséges intelligencia olyan technológia, amely képes az adatok jellegéből és azok mintázataiból folyamatosan tanulni, majd ezeket újra alkalmazni a szövegek, képek és videók területén. Lehetővé teszi a gépek számára, hogy olyan kreatív feladatokat hajtsanak végre, amelyekről korábban úgy gondoltuk, hogy kizárólag az embereknek lesz meg hozzá a képességük.
A technológia minden üzletág, köztük a marketingesek érdeklődését is felkeltette, hiszen soha nem látott hatékonysággal, gyorsasággal és meglepően jó minőségben képes elvégezni a feladatokat.
A Gen AI emiatt rendkívüli gyorsasággal indult neki a marketingpiac meghódításának: a szektorban 2023 áprilisában még a cégek 39%-a gondolta úgy, hogy jobb kivárni, mint használni a technológiát, ez az arány októberre 12%-ra csökkent. Az is szembetűnő, hogy a vállalatok közel 60%-a már alkalmazta a generatív mesterséges intelligenciát a marketing valamely munkafolyamatában: 37%-uk több kezdeményezésben is hasznát vette az AI-nak, 21%-uk kísérletezett vele, de pozitív trend, hogy 13% ugyan nem használja, de van terve arra, hogyan szeretné bevonni a közeljövőben.

Ha a globális piacot nézzük, egyértelműen az USA vezet a generatív AI marketingben történő felhasználásában: itt a cégek közel fele már többször is használta a technológiát, 19% pedig kísérletezik vele. Az ezüstérmes Szingapúr, ahol a vállalatok 42%-a már többször igénybe vette, Európán belül pedig Németország a nyertes, ahol a 37%-nál volt megfigyelhető a Gen AI többszöri használata.
A generatív AI használata a marketinben országonként | |||
Ország | Többszöri használat | Kísérletezés | Egyik sem |
USA | 50 | 19 | 31 |
Szingapúr | 42 | 15 | 44 |
Ausztrália | 40 | 21 | 40 |
Németország | 37 | 21 | 43 |
UK | 36 | 24 | 41 |
Átlag* | 37 | 21 | 42 |
Forrás: Capgemini, Portfolio | *Az átlag 14 ország adatai alapján van kalkulálva. |
Feltehetően sok cégvezető azért fontolja meg a Gen AI marketingbe való implementálását, mivel maga a technológia és az ahhoz szükséges infrastruktúra magas költségekkel is járhat. Egyre többen vannak azonban azok, akik külön költségvetést és csapatot alakítanak ki a marketing részlegen belül a generatív AI-nak: a cégek 50%-a az előbbi, 47%-a pedig az utóbbi lépést már megtette. Szektorok szintjén a médiaipar, a fogyasztói cikkeket értékesítő ágazat és az autóipar áll az élen, közülük 63%, 55%, illetve 54% már készített költségvetési tervet a generatív AI fejlesztések finanszírozására.
Nem mindenki van oda azonban a generatív AI iránt:
A cégek 46%-a szerint az AI túlságosan fel fogja forgatni a marketingpiacot.
A Capgemini arról is megkérdezte a vállalatokat, hogy miért érzik úgy, hogy a generatív mesterséges intelligencia segít nekik az üzletfejlesztésben.
- 65% szerint az AI lehetőséget teremt arra, hogy interaktívabb felületeket hozzanak létre, ezzel pedig növelik az ügyfélélményt.
- 61% úgy véli, az AI növeli a hatékonyságot, így pedig a bevételt is.
- 60% a marketingfolyamatok hatékonyságának jelentős növekedéséről számolt be.
- szintén 60% pedig úgy látja, hogy az AI segít megkülönböztetni más piaci szereplőktől a termékeket és a szolgáltatásokat, ezzel erősítve a márkaidentitást.
A Gen AI használata
A Capgemini kutatása szerint a mesterséges intelligencia a marketing szinte összes területére beférkőzött, azaz nem csak egyetlen konkrét területre koncentrálódik a használata. A vállalatok szívesen használják
- adatelemzésre,
- ötletelésre,
- kampányok létrehozására,
- keresőmotor-optimalizálásra,
- vagy akár tartalomgyártásra.
Bár a generatív AI sokba kerül, a cégek továbbra is úgy gondolják, hogy megéri befektetni a technológiába: októberben a cégek 57%-a mondta azt, hogy az AI marketingben való felhasználásának előnyei meghaladják a költségekkel járó hátrányait.
A vállalatok jelentős javulást várnak a generatív AI kapcsán a hatékonyságra és az ügyfélelégedettségre vonatkozóan: a marketingszakemberek azt várják, hogy a következő 2-3 évben 14,1%-kal kevesebb időt kell majd a tartalomgyártásra fordítani, 14%-kal növelik az ügyfélelégedettséget, 13,9%-kal csökkentik a marketingköltségeket, valamint 13,7%-kal javítják a tartalom minőségét is.

Mi lesz a kreativitással?
A generatív mesterséges intelligencia hatása a kreativitásra folyamatosan kihívást jelent a vállalatok számára, hiszen a lehetőségek mellett az AI-ra való túlzott támaszkodás ronthat az emberi munkatársak kreativitásán.
A vállalatok 55%-a számolt be arról, hogy nagy kihívást jelent a Gen AI és a kreativitás fenntartása közötti egyensúly megtalálása.
Ez azonban csak rövid távon igaz: a következő 5-10 évben a cégek 33%-a azt várja, hogy a mesterséges intelligencia fokozni fogja az emberi kreativitást, 29% szerint viszont az emberi kreativitás csak korlátozott szerepet játszik majd a marketingben.
A Capgemini szakértői összeszedték, mit kell tenni a mesterséges intelligenciával, hogy az teljes mértékben a cég javát szolgálja:
- Világosan meg kell határozni a generatív mesterséges intelligencia implementálásának célját,
- Speciális marketingcsoportokat kell létrehozni a Gen AI integrálásának javítására,
- Csak kis lépésekben szabad haladni, rögtön hatalmas léptékű innovációk bevezetése a visszájára sülhet el,
- Külső partnerekkel is együttműködéseket kell kötni, valamint a belső munkatársak készségeit is fejleszteni kell, hogy minél inkább bővíteni lehessen a felhasználási célokat.
Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Megszólalt a Magyarországon terjedő halálos betegségről az agrárminiszter
Érkezik a segítség a gazdálkodókhoz.
Gigantikus szövetség épül az amerikai vámfenyegetések árnyékában
Összeáll Kína, Japán és Dél-Korea.
Lépett Csehország a halálos kór miatt
Megszigorítják a száj- és körömfájás elleni védőintézkedéseket.
Tovább nő a mianmari földrengés áldozatainak száma, az egészségügyi rendszer az összeomlás szélén áll
Több száz ember rekedhetett a romok alatt.
Nő a félelem a tőzsdéken - Olyan történt, amire július óta nem volt példa
Nagyon óvatosak a profik.
Az ítélethirdetés után először szólalt fel nyilvánosan Le Pen
Szerinte politikai okból ítélték el.
Pár válság után már nem pánikolsz
\"Ez egy igazi HOLD-sztori: találtunk egy kicsi, gyenge céget egy apró szigeten, amire senki sem figyelt, és megláttuk benne az értéket.\" A hazai alapkezelői piac...
The post Pár válság után m
Mennyit bukhatnak a két- vagy háromgyermekes családok az SZJA kedvezménnyel kapcsolatban, ha nem gondolják végig?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Mennyit bukhatnak a két- vagy háromgyermekes családok az SZJA kedvezménnyel kapcsolatban, ha nem gondolják végig? Érdemes tisztában lenni a családok s
Cégfelvásárlás - az ár és az érzelmek játéka
A cégfelvásárlások középpontjában mindig az ár áll, de a tranzakciók nem csupán racionális pénzügyi döntéseken múlnak. Az eladók és a vevők érzelmi attitűdje, intuíciói és pszichol
Nálatok laknak-e állatok?
Denevérek és mosómedvék - egészen meglepő fajok lesznek egyre gyakoribb vendégek a városokban és külvárosokban. A világ eltérő pontjain tapasztalható jelenség nem új,
Gauder Milán nem hajótörött! (2. rész)
Móricz Dániellel a magyar kötvénypiaci ársapkáról, Gauder Milánnal meg Afrikáról, színházgazdaságról és oktatásról beszélgettünk. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még
Ingyenes Födémszigetelés és a HEM Rendszer: Hogyan Használhatod Ki Az Otthonfelújítási Támogatásokat?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Ingyenes Födémszigetelés és a HEM Rendszer: Hogyan Használhatod Ki Az Otthonfelújítási Támogatásokat? A lakásfelújítási támogatások sok család
Mennyivel támogattad tavaly a kleptokráciát?
Az adóbevallási szezon közeledtével remélhetőleg sokan reflektálnak arra, hogy mennyi pénzt vesz el tőlük az állam. Ugyan nem szeretek adózni, de úgy gondolom, a befizetett adó egy részének
Kinyílt a rézolló, a záródása érdekli a befektetőket
A chicagói börzén új történelmi csúcsra futott a réz árfolyama, ami remek arbitrázslehetőségre hívja fel a figyelmet. A tőzsdén kétféle \"réz\" van: az amerikai réz...
The post Kinyílt


- Drámai jóslat érkezett a nyári időjárásról: nagyon fájdalmasan érintheti Magyarországot
- Itt van Orbán Viktor bejelentése: minden kistelepülésen élőt érint
- Figyelmeztet a Bizottság: Magyarország olyan adóssághegyen ül, amit nehéz lesz legyűrni
- Újra elszabadul az infláció – minden borul a lakossági állampapírok piacán?
- Összeomlott a Tesla Európában
Az amerikaiak is beszállnak a paksi projektbe?
Jöhetnek a kis moduláris reaktorok?
Hullámvasútra kerülhet a tej ára Magyarországon, ha fokozódik a vírushelyzet
Nagy baj lehet, ha nem sikerül lokalizálni a száj- és körömfájás betegséget.
Muszlim piacra is jut magyar bárány, itthon viszont alig keresik
Sok ínyenc a bárány fejét akarja, sőt igazi különlegességnek számít az állat szeme is.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez
Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.