Repülő autók? - A jövő közlekedése egyszerűbb, mint gondolnánk
Üzlet

Repülő autók? - A jövő közlekedése egyszerűbb, mint gondolnánk

Portfolio
„Nem csak a közlekedési eszközök határozzák meg, hogy mennyire utazunk fenntarthatóan, mindenki számára más megoldás működik a legjobban, ezért nem szabad elvből elvetnünk egy járművet sem, a környezettudatos közlekedésre ugyanis nincs egy jó válasz” – mondta Balogh Szabolcs az MVM Mobiliti Kft. ügyvezetője a Sustainable World 2022 konferencia koradélutáni panelbeszélgetésén. A fenntartható közlekedéssel foglalkozó blokk részét képezte még Sütő Anna, a Datalyze ügyvezetőjének előadása a fiatalok közlekedési attitűdjeiről.
Március 6-án minden az ESG-szempontokról, az azoknak való megfelelésről, a zöld átállás gyakorlatairól fog szólni. A legújabb ESG konferenciánk részletei a linken.

Folyamatosan változnak az elvárások és a figyelembe vett szempontok, a 30 év alattiak közlekedéshez való hozzáállása mégsem tér el radikálisan az átlagtól – derült ki Sütő Anna a Datalyze ügyvezetőjének előadásából. A digitális lábnyom követéssel és az online tevékenységek alapján elkészített kérdőíves megkérdezéssel készült kutatás betekintést enged a fiatalok gyorsan változó és néha ambivalens gondolkodásmódjába. A vizsgált generációnál egyszerre kap kiemelkedő szerepet a fejlődés és a fenntarthatóság, két olyan fogalom, amely nem minden esetben fér össze könnyen. A fenntarthatóságra való erősebb törekvés mellett a kísérletezési kedv is nagyobb a 30 év alattiaknál.

A fiatalok közül sokkal többen próbáltak már mikromobilitási eszközöket (elektromos roller, elektromos gördeszka), mint az idősebb generációk képviselői, jelentős részük mégsem lesz általános felhasználó, ugyanez látható a car sharing-nél, és egyéb sharing economy szolgáltatásoknál, sokan kipróbálják őket, de szinte senki nem használja őket rendszeresen”

– mondta Sütő Anna.

A kutatás lehetőséget biztosított a vizsgált csoport belső beszélgetéseinek feltárására, mint kiderült a 30 év alattiak jelentős nehézségként élik meg az infrastrukturális hiányosságokat (bicikli utak és hatékony kötöttpályás közlekedés hiánya) és az anyagi korlátokat. Úgy érzik ezek azok a problémák, amik jelentősen megnehezítik a fenntartható közlekedés elterjedését. A nehézségek feloldásában és a szükséges feltételek megteremtésében aktívan várják a fentről érkező támogatást, úgy gondolják, hogy a kormányoknak és vállalatoknak nagy szerepük van a változás irányításában.

Sütő Anna Sustainable World 2022
Sütő Anna Sustainable World 2022, forrás: Portfolio/Stiller Ákos

A közlekedés csak teljes egészében értelmezhető

A fenntartható közlekedésről szóló panelbeszélgetésen a moderátor, Vígh Zoltán, a Jedlik Ányos Klaszter ügyvezető igazgatója kezdésként arra kérte a paneltagokat, hogy határozzák meg, szerintük melyik a legnagyobb jövővel rendelkező fenntartható közlekedési forma. Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökének válaszában rögtön a beszélgetés elején meghatározta a panel egyik legfontosabb témáját:

a közlekedés csak teljes egészében elemezhető, nem bonthatjuk kisebb részekre az egyszerűség kedvéért.

„Mindent összevetve a kötött pályás közlekedés lehet a legjobb eszköz a fenntartható közlekedésre, de ez nincs mindenhol kiépítve, és nem is lenne mindenhol hatékony megoldás” - egészítette ki válaszát a szövetség elnöke.

Varga Zsombor a Toyota Central Europe PR menedzsere egyetértett abban, hogy a fenntartható közlekedést rendszerszinten kell kezelni. "A Toyota új célja a világ legnagyobb mobilitás szolgáltatójává válni, hiszen a közlekedés ma már jóval több az autózásnál" - mondta a menedzser.

A kérdéskör összetettségére reagálva Balogh Szabolcs, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezetője elmondta, hogy vállalatuknál három fő pillér alapján vizsgálják a fenntarthatóságot, gazdasági, környezeti és társadalmi szempontok alapján, szerinte, ha ezek közül bármelyik hiányzik nem lehet fenntarthatóságról beszélni. Az ügyvezető arról is beszélt, hogy az elektromos autók működésükből adódóan szinte zéró lokális szennyezést okoznak az MVM újításának köszönhetően azonban az a gyakori ellenérv is érvényét veszti, hogy az elektromos gépjárművek nem az utakon, hanem az erőműveken keresztül szennyeznek.

2023 január elsejétől minden MVM Mobiliti töltőállomáson 100 százalékosan tiszta energiával tölthetik fel gépjárművüket a felhasználók

– ismertette a fejlesztést Balogh Szabolcs.

Sustainable World 2022
Sustainable World 2022, forrás: Portfolio/Stiller Ákos

Vígh Zoltán kérésére a részvevők meghatározták az általuk legjobbnak tartott módszert az elektromos autók népszerűsítésében Pukler Gábor szerint az ösztönzők megtartása, elengedhetetlen, ezért nagyon káros amikor a plug-in hibridekre vonatkozó támogatásokat csökkentik. Ehhez az állásponthoz csatlakozott Balogh Szabolcs is, aki elmondta, hogy nem szabad haragudni egy eszközre, a plug-in hibridek egyes szituációkban, például a városi közlekedésben környezetkímélőbbek is lehetnek az elektromosok gépjárműveknél, és „kapu drogként” szolgálhatnak a felhasználók számára. Varga Zsombor arra hívta fel a figyelmet, hogy nem csak az üzemeltetéshez, hanem a gyártás során felhasznált erőforrások is fontos szerepet játszanak egy közlekedési eszköz fenntarhatóságában.

Egy nagyobb hatótávval rendelkező elektromos autó akkumulátorából nagyjából 6-8 plug-in hibridet lehet legyártani, az elektromos autók kapacitása gyakran nincs kihasználva, bizonyos élethelyzetekben ezért is jobb választás lehet egy plug-in hibrid.

A résztvevők egyet értettek abban, hogy kizárólag azután lehet az elektromos és hibrid közlekedés általános elterjedéséről beszélni, miután a szükséges infrastruktúra kiépítésre került. Pukler Gábor megjegyezte, hogy a hazai töltőállomás rendszer részben az MVM-nek köszönhetően már kiterjedt és képes ellátni a folyamatosan gyarapodó felhasználókat. Balogh Szabolcs a fizikai infrastruktúra mellett még egy fontos területre hívta fel a figyelmet: „Nem szabad megfeledkezni róla, hogy nem csak az épített, de a szoftveres környezet is elengedhetetlen a fenntartható közlekedés elterjedéséhez, mi az MVM Mobility mobilapplikációban már egy ideje ezen dolgozunk és idáig nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk” - ismertette a szakértő.

A konferencia többi programjáról készült tudósításaink alább olvashatóak.

Címlapkép forrása: Portfolio/Stiller Ákos

Kiszámoló

Neked is sikerül változtatni

Szombatonként kiteszek egy-egy régi cikket, amit sokan nem olvastak, pedig a hasznukra lehet. Ez a cikk közel tizenegy éves, a benne lévő számokat így értelmezd. Ha van egy hasonló veled megtört

Kasza Elliott-tal

Medtronic - elemzés

Végig pörgettem a blogon a Top10-es posztokat, vetettem egy pillantást azokra a részvényekre, amik valamikor fennakadtak a hálómon, de nem néztem meg őket alaposabban. Az egyik ilyen volt a Medtro

ChikansPlanet

A farm, ahol élni fogunk

Az éghajlatváltozásra, a népességnövekedésre és a városiasodásra egyszerre adhat választ a vertikális kertészet, azaz a növények többszintes, beltéri termesztése.

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ügyfélkapu-mizéria: egy újabb szolgáltatás kiesése fenyeget ügyintézési káosszal
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
LNG tankerhajó