Üzlet

Soha ilyen könnyen nem juthattak új autóhoz a vállalkozások

Portfolio
Alapvető változásokat hozhat a magyar cégautópiacon egy tavaly év végén elfogadott módosítás, amely alapján januártól a lízingelt autók esetében nem kell útnyilvántartást vezetni ahhoz, hogy a bérleti díj áfájának 50 százaléka levonható legyen, így az bizonyítás nélkül visszaigényelhető. Ez lehet az egyik oka, hogy egyre népszerűbbé válik Magyarországon az utóbbi időkben ismertté vált operatívlízing-konstrukció, amely számos helyzetben előnyösebb megoldás lehet a vállalkozások számára, mint a saját cégautó. Eddig azonban az útnyilvántartás vezetése - az üzleti és magánhasználat arányának igazolása - visszatartotta az óvatos cégvezetőket és az adóellenőrzéstől tartó könyvelőket, hogy ezt a finanszírozási formát válasszák, ugyanis az áfa csak előbbi esetében volt visszaigényelhető.
Jelenleg a céges gépkocsibeszerzéseknél az új autók esetében még mindig a készpénzes vásárlások dominálnak, a különféle lízingtípusok aránya pedig 40 százalék körül alakul. A januári adómódosításnak köszönhetően azonban tömegesen állhatnak át a vállalkozások az eddigi készpénzes vásárlás helyett az új autók lízingelésére, de nemcsak a pénzügyi, hanem az itthon is egyre népszerűbb operatívlízing-konstrukcióra is, amely cégmérettől függően éves szinten több százezres, akár milliós megtakarítást is jelenthet az áfalevonásoknak köszönhetően.

Eddig is lehetőség volt - a magáncélra is használt - cégautók bérleti vagy nyíltvégű pénzügyi lízingdíjánál az áfa-visszaigénylésre az üzleti célú használat arányában, ehhez azonban útnyilvántartást kellett vezetni. Ez sok céget tartott vissza a lízingkonstrukciótól nemcsak az adminisztrációs teher miatt, hanem azért is, mert egy adórevízió esetén a nem pontos nyilvántartás kockázatot jelentett.

Azonban 2019. januártól jogszabály mondja ki, hogy egy vélelmezett 50-50 százalékos arányt külön bizonyítás nélkül is elfogad a magyar adóhatóság.

Persze ahol több az üzleti célú használat, és több mint 50 százalékos használat után szeretnék visszaigényelni az áfát, ott továbbra is szükség lesz ennek alátámasztására, vagyis útnyilvántartásra.

Nem csak az áfa-visszaigénylés miatt lehet népszerű

Hogy egy vállalkozásnak milyen konstrukcióban éri meg legjobban az autóhasználat, az sok minden függvénye, amelyből az áfa visszaigénylése csak egy szempont (bár könnyen lehet, hogy ez lesz a mérleg nyelve), ezért a döntés előtt érdemes megvizsgálni az összes elérhető opciót. A kkv-k esetében a leggyakoribb megoldás a hitelből vagy saját tőkéből való használtautó-vásárlás, ahol az autó a cég tulajdonába kerül, amely egyrészről megnyugtató, ugyanakkor nagy, jellemzően többmillió forintos önerő szükséges hozzá , hitel esetében pedig hosszú távú elköteleződéssel jár. Ráadásul az üzemeltetéssel és adminisztrációval járó problémák mind a vállalkozást terhelik, és előbbi az autó korának előrehaladtával egyre nagyobb költséget jelent. Az áfa pedig egyáltalán nem igényelhető vissza céges személyautó vásárlásánál.

Soha ilyen könnyen nem juthattak új autóhoz a vállalkozások
A lízingről a legtöbb embernek az jut eszébe, hogy befizet egy bizonyos összegű önerőt, használatba veszi a járművet, fizeti a havi törlesztőrészletet, majd a futamidő lejártával övé az autó. Ez azonban nem minden lízingtípusnál működik így, csak a zárt végű pénzügyi lízingnél, ahol viszont nincs lehetőség a havidíj áfájának visszaigénylésére. A nyílt végű pénzügyi lízing esetén már van, és a futamidő végén az ügyfél eldöntheti, hogy a maradványérték kifizetésével szeretné-e megvásárolni a kocsit. Ezek a konstrukciók hasonlóan működnek, mint egy hitel, azzal a különbséggel, hogy a tulajdonjog a szerződés ideje alatt a lízingbe adónál van, aki azonban tipikusan alacsony maradványértéket szab meg ezekre az autókra, hogy kockázatát csökkentse, tehát az ügyfélnek magas havidíjat kell fizetnie.

A harmadik, egyre népszerűbb lízingtípus az operatív lízing, más néven tartós bérlet, ahol a tulajdonos végig a lízingcég, a piaci alapon meghatározott maradványérték miatt jóval alacsonyabbak a havidíjak, az autó bérlője pedig a futamidő végén jellemzően visszaadja a járművet, esetleg piaci értéken megvásárolja azt. Ennek a konstrukciónak fontos előnye, hogy a bérlőnek egyrészt csak a használatra eső részt kell megfinanszíroznia, másrészt nemcsak autót lízingel, hanem egy átfogó szolgáltatáscsomagot is igénybe vehet a fix havidíj keretén belül.

A nettó fix havidíj az alábbiakat tartalmazza:
  • finanszírozási díj: forint alapú, fix finanszírozás, amely értékcsökkenésből és kamatból áll. Az értékcsökkenés a jármű nettó beruházása és a maradványérték közötti különbözet egyenlően elosztva a teljes futamidőre. A kamat szintén egyenlően van elosztva a teljes futamidőre, így a finanszírozás állandó a teljes futamidő alatt. Előnye, hogy árfolyamkockázat-mentes, tervezhető és állandó.
  • karbantartási átalánydíj: magában foglalja a kötelező szervizek díját, valamint a tervezett teljes futamidőre eső, rendeltetésszerű használat mellett felmerülő karbantartások költségeit.
  • gumiabroncs átalánydíj: beleértve a tervezett futamidőhöz és futásteljesítményhez kalkulált, választott árkategóriájú téli és nyári gumiabroncsok árát, továbbá a szerelés, a tárolás és az állapotfelmérések költségeit.
  • 0-24 órás belföldi gépjárműmentés: Magyarország vagy Európa területén műszaki meghibásodás esetén ingyenes, nonstop telefonos segélyszolgálati elérhetőség. A jármű állapotától függően helyszíni javítás vagy tréleres szervizbe szállítás vehető igénybe.
  • adók, biztosítások
  • online és telefonos gépjármű-ügyintézés
  • könyvérték-biztosítás: az autó ellopása vagy totálkár esetén nyújt biztosítékot

A céges autók üzemeltetésének kiszervezése már akár egy autó esetén is költséghatékony alternatíva a saját vásárlással, illetve a pénzügyi lízinggel szemben. A flottakezelő egy fix bérleti díj ellenében segíti ügyfeleit az autók beszerzésével, karbantartásával, biztosításával, sőt, baleset esetén gondoskodik a kárrendezésről, ideiglenes bérautót szervez, intézi a periodikus szervizeket, szezonális gumicseréket. A vállalatok a bérleti díjat elszámolhatják ráfordításként, és a saját vásárlással, valamint a pénzügyi lízinggel ellentétben a pénz nem a gyorsan amortizálódó gépkocsikban van lekötve, hanem kamatozik és beforgatható a vállalkozás alaptevékenységébe

- mondta Rónai-Horst László, a LeasePlan Hungária Zrt. kereskedelmi igazgatója és hozzátette, hogy

a személyautókat tartós bérletbe vevők nemcsak a finanszírozási díjra eső áfát jogosultak visszaigényelni, hanem az adott operatív lízingügylet keretében felmerülő járulékos szolgáltatások költségeinek áfáját is. Ezzel a lehetőséggel a vállalatok akkor is élhetnek, ha az egyes díjtételeket külön számlákon terheli feléjük a számlát kiállító, finanszírozó társaság.

Bár az operatív lízinget a múltban jellemzően a nagyvállalatok vették igénybe, és sok kkv vezetője még mindig azt gondolhatja, hogy az ő igényeinek és pénztárcájának nem felel meg a tartós bérlet, valójában a konstrukció sokszor kifejezetten a kkv-k legfőbb kihívásaira kínál megoldást, például azzal, hogy a cégek induló költségek nélkül vehetik használatba a járműveket. Ezenfelül az autó beszerzési árának áfáját is megtakaríthatják, a bérleti díj után járó forgalmi adót pedig a használat arányában visszaigényelhetik - januártól ugye az 50 százalékot már útnyilvántartás nélkül is -, miközben a költségek tervezhetők és átláthatók.

Az operatív lízing előnyei adózási szempontból

  • a lízingelő az üzleti használat arányában visszaigényelheti a bérleti díj áfáját, így teljes mértékben áfa-mentesen juthat cégautóhoz, ha például a magánhasználatot megtérítteti a munkavállalókkal
  • a jármű maradványértékére eső áfát a használt autó leendő vásárlója fizeti majd meg, nem a lízingelő
  • nemcsak a szervizköltségek, hanem a bérleti díjba foglalt egyéb szolgáltatások áfája is visszaigényelhető
  • a cégautóadó csökkenthető a gépjárműadó összegével, tehát ez utóbbi nem jelent plusz terhet
  • a vállalkozás forráshiány esetén is könnyedén az igényeinek megfelelő autóhoz juthat, akár induló befizetés nélkül
  • kockázatmentes, mivel a havidíj a futamidő alatt nem változik
  • az adók és biztosítások díját a fix havidíj tartalmazza
  • teljes kényelmet biztosít az autókat használó cég számára, hiszen az ügyintézésről a flottakezelő
  • gondoskodik

A tartós bérletnek az elnevezés ellenére nem feltétlenül kell évekre szólnia. Egy kkv életében életszerűek azok a helyzetek, amikor csak pár hónapra és viszonylag rövid időn belül szeretne flottát bővíteni, vagy például távozás előtt álló vagy próbaidős, esetleg külföldről projektmunkára érkező kollégának autót lízingelni. A LeasePlannél többek között ezekre a helyzetekre dolgozták ki a FlexiPlan konstrukciót, amellyel a vállalkozások akár már egy hónapra is bérelhetnek többféle típusú céges autót, miközben a teljes körű szolgáltatásokról sem kell lemondaniuk. Ez a rugalmas lízingforma elsősorban olyan esetekben kínál kedvező megoldást, amikor a hosszú távú elköteleződés túl nagy kockázatot jelentene a lízingelőnek. A konstrukció igénybe vehető lopott vagy totálkáros autó pótlására is, de akkor is praktikus megoldás, ha a cég épp az új flottaautó beérkezésére vár, vagy esetleg csak mérlegel, melyik járművet válassza hosszabb távra. A FlexiPlan bármikor módosítható, meghosszabbítható, vagy az első hónapot követően akár fel is mondható kötbér-kötelezettség és egyéb szankciók nélkül.

 

TÁMOGATOTT TARTALOM

A cikk megjelenését a LeasePlan Hungária Zrt. támogatta.

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Kiszámoló

Próbálj meg lazítani

A legtöbb ember fiatalkorában elkezdi a nagybetűs életet, tele mindenféle kívánsággal és vággyal, hogy minél több mindent megvehessen. Gyorsan rájön, hogy ha hitelből vásárol, nem kell vá

Kasza Elliott-tal

PepsiCo Inc - kereskedés

Folyamatosan keresek olyan osztalékfizetőket, amiket nem örök tartásra, hanem pár hónapos kereskedésre vennék meg. Azért osztalékfizetőket, mert ha nem jön be az elképzelésem és nem emelked

Holdblog

Egy szendvics hatása (?) a tőkepiacokra

Ne keressünk ott mintázatot, ahol nincs! Alakokat látunk a felhőkben, jelentést a csillagokban, emberi arcokat a Mars felszínén, de az elvetemültebbek még sátánista szövegeket is... The post Eg

Holdblog

New Yorkban nyafogunk

Óceánon innen és túl, podcastünk így is dúl. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podca

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megvan a nagy bérmegállapodás! Itt van, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
eső