FONTOS Nagybevásárlásra indultak a magyar biztosítók, felforgatják az állampapírpiacot?
Üzlet

Megérkezett az OTP mobiltárcája, mi pedig teszteltük

Szuperegyszerű regisztráció, funkcionális, szép app, fancy élmény és egy-két apróbb gyermekbetegség, amit könnyen ki lehet nőni - röviden ez a tapasztalatunk a Simple új mobilfizetési szolgáltatásával. Egy hétig teszteltük, a tapasztalataink következnek.
Februárban vérzett el végleg az első magyar NFC-s mobiltárca, vagyis a MobilTárca, amit szintén teszteltünk annak idején. Az egyébként izgalmas, kicsit a korát megelőző fejlesztés egyik legnagyobb hibája az agyonbonyolított regisztráció és az akkor még kisebb NFC-s mobil és POS-lefedettség volt. Az első tapasztalataink szerint azonban ezeket a problémákat már le tudják küzdeni az új generációs mobiltárcák.

Az OTP leánya, vagyis az OTP Mobil által fejlesztett mobilfizetési app, a Simple nemrégiben érintéses bolti mobilfizetési funkciót kapott, a mobiltárcát egy hétig tesztelhettük. A tárca használatához egy NFC-s androidos telefonra és OTP-s Mastercard vagy Maestro betéti kártyára van szükség. Június 21-ei indulása után 12 nappal már több mint 9100 darab bankkártyát digitalizáltak a felhasználók, és közel 100 millió forint értékben vásároltak az NFC technológia segítségével.

Technológia

A Simple a Gránit és az MKB megoldásához hasonlóan a Mastercard Digital Enablement Services (MDES) nevű megoldást használja a tárcájában. Ez ugyanaz a felhő alapú technológia, mint amivel az Apple Pay és az Android Pay is működik.

Az eredeti kártyaszámból az MDES tokent generál, amit a mobilra küld, és ezekkel csak egyszer lehet fizetni. A token tehát tulajdonképpen egy titkosított kártyaszám, ami biztosítja, hogy ne lehessen "lehallgatni" a tranzakciót, és a fizetéshez nincsen szükség élő netkapcsolatra sem.

Mobiltárcák eddig a magyar piacon MobilTárca (Sim-alapú) Gránit Pay (MDES) Telenor Wallet/Budapest Bank (SIM-alapú) MKB Pay(MDES)

Regisztráció

Az egész teszt során az egyik legjobb élményt a tényleg nagyon leegyszerűsített
  • regisztráció adta, ami így nézett ki:
  • letöltöd az appot (ha még nincs fent a mobilodon),
  • gyorsan és egyszerűen megtalálod, hol kell beregisztrálni egy bankkártyát (legördülő menü, bankkártyáim/új bankkártyát rögzítek)
  • beírod az adatokat,
  • megadsz egy Simple-ös jelszót is (de ezt később nem is kell feltétlen használni),
  • vársz egy picit, amíg virtualizálja a bank a kártyád, és kész.


A kártya virtualizációja annyit tesz, hogy az eredeti kártyának egy másik számmal rendlkező, cvc-kód nélküli klónja jön létre, ami csak virtuálisan létezik, és egy biztonságos felhőben tárolja a Mastercard.

A bankkártya adatok beírásánál egy egyelőre nem kommunikált, rejtett funkció is segít a regisztrációban, csak picit esetleges, hogy működik-e. Ha be van kapcsolva a mobilon az NFC, akkor a bankkártyát az NFC-chiphez érintve automatikusan beírja az app a kártyaszámot. Két regisztrált kártyából az egyiknél működött a funkció, a másiknál nem. Apróság, de pont ezeken az apróságokon múlik, hogy mennyire tetszik (mennyirelesz láthatatlan) egy regisztrációs folyamat.

Az app

A Simple alkalmazást sokaknak be sem kell mutatni, elsősorban a mobilos parkolásról és e-matrica váltásról ismerhetik a felhasználók, de többek között ételrendelésre, jegyek és hűségkártyák tárolására is használható. A felületek viszonylag egyszerűek, szépek, a funkciókat könnyű megtalálni, az ételrendelés pedig (ezt egy az OTP-től kapott kuponnal teszteltük) a regisztrációhoz hasonlóan áramvonalasan megy.

Fizetés

Az érintéses fizetéssel kapcsolatban hasznos tudni, hogy a telefonunkban hol van az NFC-chip (pontosabban az antennája, mert a chip általában nem is látható), ugyanis ettől függ majd, a mobilunk melyik részét kell a POS-terminálhoz érinteni. Aki bármi másra, pl. egy app előhívására, hirdetésen szereplő chip beolvasására használta már a telefonján az NFC-chipet, az könnyen megmondja, kb. hol van. Aki ezt kapásból nem tudja, pattintsa le a telefonja hátlapját, és keressen valami ehhez hasonlót:

Megérkezett az OTP mobiltárcája, mi pedig teszteltük
Ha nincs meg, irány a Google, de egyébként tapasztalatból és próbálkozással is meg lehet találni a chipet, ez fizetés közben sem tart sokáig. Elég, ha csak annyit tudunk, hogy "valahol a telefon hátulján" van.

Ha megvan a chip, akkor már csak fizetni kell a tárcával. Ha be van állítva a mobilon a képernyő zárolása (ez lehet kód, mintázat stb.), akkor a képernyő feloldása után 2 percig lehet érintéssel fizetni, az app ezt a PIN-kód megadásával egyenlő szintű azonosításnak fogadja el. Éppen ezért nem csak 5 ezerig lehet a tárcával így fizetni, hanem a kártya előre beállított limitjéig. A 2 perces korlát biztonsági elem, hogy egy más kezébe kerülő feloldott képernyős mobillal ne lehessen visszaélni. Ha viszont nincs előre beállított zárolás, akkor a regisztráció során megadott Simple-jelszót kell megadni minden fizetésnél, ez azonban nagyon megbonyolítja az egész folyamatot, mi így nem is teszteltük.

Nagyon hasznos funkció, hogy a "vásárlásaim története" menüpont alatt időrendi sorrendben vissza lehet keresni a korábbi tranzakciókat, itt azonban nem az összes, a kártyához tartozó, hanem csak a mobillal fizetett tételek szerepelnek.

A fizetés minden egyes érintéses terminálon működik, ezt 12 alkalommal teszteltük kisbolttól kezdve tóparti éttermen át benzinkútig (plusz egyszer megúsztok a fizetést, erről később). Sőt, még a Papp László Aréna készpénzmentes büféjében is. (Itt egyébként érdekes tapasztalat volt, hogy egy hostess járta a sorokat azzal, itt csak kártyával lehet fizetni, de a kb. 100 sorban álló ember közül egyetlen-egy se
ment át másik büféhez).

A teszt során soha egyik eladó sem lepődött meg azon, hogy mit babrálok a mobilommal a terminálnál. Viszont fontos tapasztalat, hogy ha mobillal akarsz fizetni, akkor érdemes az NFC-chipet bekapcsolva tartani.

Ugyanis kétszer is előfordult, hogy nem működött a fizetés, mire eszembe jutott, hogy ja, ha nincs bekapcsolva az NFC, akkor nem is fog. Energiatakarékossági szempontból kapcsolgattam ki-be az NFC-t, pedig ennek igazából nincs is sok értelme, mert egyrészt alvó módban nem fogyaszt áramot a chip, másrészt éber állapotban is csak nagyon keveset fogyaszt. A tanulság az, hogy ha szoktunk így fizetni, hagyjuk nyugodtan bekapcsolva a chipet.

Ami még jöhetne, és ami nem tetszett

A fizetéseknél kicsit zavaró volt, hogy a régebbi verziójú (úgynevezett v2.0-es) érintéses terminálok első érintésre elutasítják a tranzakciót, csak a második érintésre fogadják el. A v3.0-ás terminálokon minden első érintésre rendben megy. Erről bővebben itt.

A kétféle verziójú terminál között röviden annyi a különbség, hogy az újabb verziók már kifejezetten támogatják az érintéses mobilfizetést. A terminálok kb. felénél tapasztaltuk, hogy kétszer kell érinteni. Ez alapesetben semmilyen gondot nem okoz, nem kell újra lezárni és feloldani a képernyőt, azonban mégis előfordult, hogy emberi hiba csúszott a folyamatba.

Egy késő éjjelbe nyúló szülinapi buli alkalmával éjjel is teszteltem a mobilfizetést, de egy ilyen dupla érintés miatt sem a pultos, sem én nem vettem észre, hogy végül nem fizettem ki egy rendelést. A tranzakció értelemszerűen nem is került bele a vásárlásaim történetébe, és ezt csak órákkal később, otthon vettem észre. Egy kicsivel későbbi rendelés ugyanannál az étteremnél már simán szerepelt a tranzakciós listában, akkor ugyanis észrevettem, hogy még egyszer érinteni kell, míg az első esetben mindketten csak annyit nyugtáztunk, hogy valamit pittyegett a terminál és kiköpött egy darab papírt.

Ezt a problémát a terminálok v3.0-ásra cserélése idővel meg fogja oldani (a kormány POS-telepítő programja már csak ilyet engedélyez), a fejlesztők ezzel egyelőre nem tudnak mit kezdeni. Nyilván egy picivel több rutinnal és odafigyeléssel nem fognak ehhez hasonló bakik előfordulni.

Ami még jó funkció lenne - és igen, tudjuk, hogy ez nem egy mobilbanki app, és nem is akar azzá válni soha - az a kártyákhoz tartozó egyenleg lekérdezése. A MobilTárcában megszokott egyenleglekérdező funkció nagyon hiányzott a teszt során az appból, nem lenne rossz, ha idővel ez is látható lenne mondjuk a vásárlásaim története alatti menüpontban.
Holdblog

Az AI-fák sem nőnek az égig

A ChatGPT megjelenése óta szinte eszetlenül ömlik a pénz mindenbe, ami mesterséges intelligencia, óriási buborék alakult ki az amerikai részvénypiacon. Azonban bőven megvannak a jelenség... Th

Holdblog

Minden út Szaúd-Arábiába vezet

Nemcsak az USA, az Unió és Kína változott meg az elmúlt 20 évben, de változnak az arab országok is. Ma már olyan területekre érkeznek meg,... The post Minden út Szaúd-Arábiába vezet appeared

Via Credit

2025 a hitelek éve

Az új pályázati ökoszisztéma sokat változott. Az elmúlt időszakokban is voltak támogatott hitelkonstrukciók, ám azok nem képeztek markáns részt - vagy egész pontosan mi nem éreztük a jelen

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Trump tényleg elindította a vámháborút - Mibe tegyük most a pénzünket?
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes online előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
vwcímlap