Cikksorozatunk első részében azt mutattuk be, hogy a kkv-szektor jellemzően csak rövid távra tervez előre, bár a friss folyamatok fényében azért elindult a tudatos gondolkozás stratégiaalkotás területén. A tudatosság azért is fontos, mert egy olyan időszakot élünk, amikor egyes vállalatoknak a vezetőinek, tulajdonosainak vagy döntéshozóinak át kell adniuk a stafétabotot a következő generációnak. Egyes számítások szerint a következő 5-10 év ebből a szempontból nagyon aktív lesz, tömegével kerülnek választási út elé a vállalatok.
Kettősség jellemzi a magyar kkv-kat az utódlás megtervezése esetén, a CIB Stafétabot Kutatás alapján ugyanis a vállalatok kétharmadánál nincs arra vonatkozó elképzelés, hogy ki veszi át a stafétabotot. Vannak azonban olyan területek, ahol ez a kérdéskör aktívabban került elő. Például a tulajdonosi és cégvezetői pozíciót is betöltő szakemberek fele már gondolkozott az utódláson és a többségük már ki is jelölte az utódot. Amennyiben a kkv-k ezen szeletét nézzük, akkor az esetek 84%-ában családon belül marad meg a cég vezetése.
Sajnos ennek ellenére azt kell mondani, hogy az utódlás terén még mindig kismértékben tudatosan a cégvezetők, még akkor is, ha magát a problémát fel tudják vázolni maguknak, a válaszokat csak nagyon kevesen tudják megtalálni. Pedig nagyon sok bonyodalom adódhat az átadással, tegyük fel, hogy egy tulajdonos-cégvezető csak az irányítást akarja átadni, miközben megtartaná a tulajdonosi pozícióját. De az is problémát okozhat, ha a tulajdonrész megőrzése mellett csak az irányítás egy részéről akar lemondani a cégvezető.
A megoldást azért sem egyszerű megtalálni, mert a magyar vállalatok nem vesznek jellemzően igénybe professzionális segítséget az utódlás megtervezésekor. Nyugat-Európában és a fejlett országokban erre egy egész iparág épült ki és kultúrája van, hogy tanácsadók segítséget adnak az utódlásban. Hazánkban a cégek a legtöbb esetben saját maguk próbálják megoldani a helyzetet, ami arra vezethető vissza, hogy nincs meg a bizalom a külső tanácsadók felé, nem akarják a cég legbelsőbb titkait kiadni.
Mindent egybevéve a hazai kkv-kat aktívan foglalkoztatja az utódlás témaköre, viszont ha már a cselekvésről van szó, akkor inkább a passzivitás jellemzi az érintetteket. A tanácsadási oldalon nem lehet átütő sikerre számítani a következő években, hiszen ahhoz elengedhetetlenül szükséges a pozitív tapasztalat. Abban az esetben, ha már adott szektoron belül egy hasonló vállalkozás sikeresen le tudta vezényelni a stafétabot-átadást, akkor más sokkal szívesebben fordulnak a cégvezetők is a tanácsadók felé ilyen bizalmi kérdésekben.