Itt a Black Friday időszak, ettől izzik most az internet
Gazdaság

Itt a Black Friday időszak, ettől izzik most az internet

Portfolio
Az Egyesült Államokból induló, évről évre eljövő black friday akciók már Magyarországon is beleivódtak a köztudatba. Az eredetileg egy napig tartó, nagy leárazások helyett sok üzletben már egy hétig, vagy akár egész hónapban akciókkal próbálják bevonzani a vásárlókat. Mivel a lakosság egyre nagyobb része intézi online a bevásárlást és a tájékozódást, különösen ha a black friday idején slágertermékeknek tekinthető elektronikai eszközökről van szó, a Google Trends adatait vizsgálva megnéztük, mennyire tükröződik az ekkor tapasztalható nagy vásárlási kedv a Google-keresésekben.

Eredetileg egy nap, mára már az egész hónap erről szól

Bár mostanra a "black friday" már szinte a világ minden részén megjelent, sok más fogyasztói szokáshoz hasonlóan először az Egyesült Államokban vált bevetté.

A black friday elterjedté válása a 20. század első felére tehető, ugyan akkoriban még közel sem lehetett a jelenlegihez hasonló, "intézményesült" akciókról beszélni. Akkoriban az üzletek az egyik legfontosabb amerikai nemzeti ünnep, a november negyedik csütörtökjén tartott Hálaadás utáni napon kezdtek el felkészülni a karácsonyi időszakra, amivel párhuzamosan a vásárlók tömegével kezdtek bele az ajándékvásárlásba. Ezzel kapcsolatban alakult ki a nap neve is: a Hálaadás utáni pénteket állítólag a philadelphiai rendőrség nevezte el "fekete pénteknek", miután a családi ünnepet követő napon akkora tömeg indult el a környező elővárosokból beszerezni a karácsonyi ajándékait, hogy a város közlekedése káoszba fulladt.

Az üzletek mára már nem csak a nagy pénteki leárazásokkal próbálják meg bevonzani a vásárlókat: sok boltban egy hétig, vagy akár teljes november hónapban akciókat tartanak, nem beszélve a más, külön névvel illetett akciós napokról (pl.: Amerikában az Amazon Prime Day-en ismert nagy nyári leárazása).

Mekkora az érdeklődés egy héttel a black friday előtt?

Korábbi írásunkban már részletesen bemutattuk a Google Trends alapjait, a Google Trends használatának főbb tudnivalóit, és összefoglaltuk, pontosan hogyan kell értelmezni a Google Trends grafikonjainak adatait, és a program "Jelenleg felkapott" aloldalát ahhoz, hogy megtudjuk, mik a legnépszerűbb témák, hírek a világban és Magyarországon.

Legutóbbi cikkeinkben mélyrehatóan foglalkoztunk az amerikai elnökválasztás idején tapasztalható Google-keresési trendekkel, köztük a legnagyobb figyelmet élvező csatatérállamok Google Trends adataival. Azt is megnéztük, mi iránt érdeklődnek a demokrata szavazók a választási csalódást követően, illetve hogy az emigráción elgondolkodó amerikaiak mely országok felé tendálnak leginkább.

Ha a black friday iránti érdeklődést november hónapban nézzük hazánkban, egyértelművé válik, hogy mára már egyáltalán nem egy egynapos eseményről van szó. A keresések száma a hónap elejétől kezdve emelkedik, ugyanakkor nem egyenletesen:

minden novemberi pénteken nagyobb ugrás figyelhető meg a keresések számában.

Magyar black friday keresések az elmúlt hónapban
Kép forrása: Google Trends

Fontos megjegyezni, hogy a grafikon vége azért jelenik meg szaggatott vonallal, mivel a cikk megírásakor (éppen pénteken) a Google-ben sokan keresnek rá a kifejezésre, így a rendszer csak kalkulálni tudja a valós érdeklődés arányait.

A november második péntekén történő nagy kiugrás nem egyedülálló: a tavalyi számokat elnézve a magyar köztudatban inkább a november hónap rögzült, mint a nagy leárazások eredeti napja, ugyanis a november második péntekje akkor is nagyobb érdeklődést generált, mint az utolsó.

Tavalyi black friday keresések novemberben
Kép forrása: Google Trends

De mi a helyzet az országban, ahonnan a nagy akciókat hozó esemény elindult? Az Egyesült Államokban teljesen más képet fest az internetes érdeklődés novemberben a black friday iránt. Ha az elmúlt 30 nap keresési adatait nézzük, a magyar keresési intenzitásnál jóval egyenletesebb emelkedés figyelhető meg.

Amerikai black friday keresések a hónapban
Kép forrása: Google Trends

Ha hosszabb intervallumban szemléljük az adatokat, látható, hogy Magyarországon

a black friday 2015-től kezdve szivárgott be igazán a köztudatba.

2020-tól kezdve azonban némi csökkenés látható az érdeklődés tekintetében, a 2010-es évek második felében tapasztalható csúcs után.

Magyar black friday keresések 2004 óta
Kép forrása: Google Trends

Ezzel ellentétben, az amerikai keresési adatokon egyértelműen látszik, hogy a black friday a tengerentúlon sokkal nagyobb hagyománnyal rendelkezik. Egészen 2004-től kezdve van érdeklődés a nap iránt, pedig akkoriban még vélhetően kevesebbek fértek hozzá otthon is az internethez és a Google-höz. Azonban, az elmúlt években tapasztalható csökkenő a keresésekben az Egyesült Államokat is érintette.

Amerikai black friday keresések 2004 óta
Kép forrása: Google Trends

Az elmúlt 30 napban világszerte nőtt a black friday iránti internetes érdeklődés, és itt is jól észrevehető, hogy már a hagyományos időpont előtti péntekeken (november 22., november 15., november 8., november 1.) is apró kiugrások láthatók a fokozódó növekedés közben.

google-trends-világszerte-black-friday-30-nap
Kép forrása: Google Trends

A világtérkép megmutatja, hogy a legnagyobb relatív érdeklődés Európában, Amerikában, valamint többek között Dél-Afrikában, Ausztráliában és Új-Zélandon tapasztalható. Az országok közül Románia, Ausztrália, a Dél-afrikai Köztársaság,

google-trends-világszerte-black-friday-30-nap-térkép
Kép forrása: Google Trends

Az elmúlt időszakban Donald Trump megválasztott amerikai elnök uralta az internetes érdeklődést, és még most is kiemelkedő a nevére érkező keresések száma amerikai és globális szinten, azonban összevetve

a black friday iránti érdeklődés már nemcsak világszerte nézve, hanem az Egyesült Államokon belül is átvette a vezetést.

google-trends-usa-black-friday-donald-trump-30-nap
Kép forrása: Google Trends

A cikket a Google támogatta.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Kiszámoló

Új Raiffeisen számlacsomag

Tegnap óta megszűntek a régi lakossági számlacsomagok a Raiffeisennél (kivéve a 26 év alattiak Yello számlacsomagja és az alapcsomag, illetve a két, már régebben rosszabbá tett prémium csoma

Holdblog

Egy szendvics hatása (?) a tőkepiacokra

Ne keressünk ott mintázatot, ahol nincs! Alakokat látunk a felhőkben, jelentést a csillagokban, emberi arcokat a Mars felszínén, de az elvetemültebbek még sátánista szövegeket is... The post Eg

Holdblog

New Yorkban nyafogunk

Óceánon innen és túl, podcastünk így is dúl. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podca

KonyhaKontrolling

Csináljunk jó adórendszert!

Nemrég olvastam egy jó könyvet, ami az adózásról, főként annak a történelméről szólt. Egyfelől számomra nagyon érdekes a téma, de elgondolkoztatott arról is, hogy milyen a jó adórendsze

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megvan a nagy bérmegállapodás! Itt van, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
tudós labor