Eredetileg egy nap, mára már az egész hónap erről szól
Bár mostanra a "black friday" már szinte a világ minden részén megjelent, sok más fogyasztói szokáshoz hasonlóan először az Egyesült Államokban vált bevetté.
A black friday elterjedté válása a 20. század első felére tehető, ugyan akkoriban még közel sem lehetett a jelenlegihez hasonló, "intézményesült" akciókról beszélni. Akkoriban az üzletek az egyik legfontosabb amerikai nemzeti ünnep, a november negyedik csütörtökjén tartott Hálaadás utáni napon kezdtek el felkészülni a karácsonyi időszakra, amivel párhuzamosan a vásárlók tömegével kezdtek bele az ajándékvásárlásba. Ezzel kapcsolatban alakult ki a nap neve is: a Hálaadás utáni pénteket állítólag a philadelphiai rendőrség nevezte el "fekete pénteknek", miután a családi ünnepet követő napon akkora tömeg indult el a környező elővárosokból beszerezni a karácsonyi ajándékait, hogy a város közlekedése káoszba fulladt.
Az üzletek mára már nem csak a nagy pénteki leárazásokkal próbálják meg bevonzani a vásárlókat: sok boltban egy hétig, vagy akár teljes november hónapban akciókat tartanak, nem beszélve a más, külön névvel illetett akciós napokról (pl.: Amerikában az Amazon Prime Day-en ismert nagy nyári leárazása).
Mekkora az érdeklődés egy héttel a black friday előtt?
Korábbi írásunkban már részletesen bemutattuk a Google Trends alapjait, a Google Trends használatának főbb tudnivalóit, és összefoglaltuk, pontosan hogyan kell értelmezni a Google Trends grafikonjainak adatait, és a program "Jelenleg felkapott" aloldalát ahhoz, hogy megtudjuk, mik a legnépszerűbb témák, hírek a világban és Magyarországon.
Legutóbbi cikkeinkben mélyrehatóan foglalkoztunk az amerikai elnökválasztás idején tapasztalható Google-keresési trendekkel, köztük a legnagyobb figyelmet élvező csatatérállamok Google Trends adataival. Azt is megnéztük, mi iránt érdeklődnek a demokrata szavazók a választási csalódást követően, illetve hogy az emigráción elgondolkodó amerikaiak mely országok felé tendálnak leginkább.
Ha a black friday iránti érdeklődést november hónapban nézzük hazánkban, egyértelművé válik, hogy mára már egyáltalán nem egy egynapos eseményről van szó. A keresések száma a hónap elejétől kezdve emelkedik, ugyanakkor nem egyenletesen:
minden novemberi pénteken nagyobb ugrás figyelhető meg a keresések számában.
Fontos megjegyezni, hogy a grafikon vége azért jelenik meg szaggatott vonallal, mivel a cikk megírásakor (éppen pénteken) a Google-ben sokan keresnek rá a kifejezésre, így a rendszer csak kalkulálni tudja a valós érdeklődés arányait.
A november második péntekén történő nagy kiugrás nem egyedülálló: a tavalyi számokat elnézve a magyar köztudatban inkább a november hónap rögzült, mint a nagy leárazások eredeti napja, ugyanis a november második péntekje akkor is nagyobb érdeklődést generált, mint az utolsó.
De mi a helyzet az országban, ahonnan a nagy akciókat hozó esemény elindult? Az Egyesült Államokban teljesen más képet fest az internetes érdeklődés novemberben a black friday iránt. Ha az elmúlt 30 nap keresési adatait nézzük, a magyar keresési intenzitásnál jóval egyenletesebb emelkedés figyelhető meg.
Ha hosszabb intervallumban szemléljük az adatokat, látható, hogy Magyarországon
a black friday 2015-től kezdve szivárgott be igazán a köztudatba.
2020-tól kezdve azonban némi csökkenés látható az érdeklődés tekintetében, a 2010-es évek második felében tapasztalható csúcs után.
Ezzel ellentétben, az amerikai keresési adatokon egyértelműen látszik, hogy a black friday a tengerentúlon sokkal nagyobb hagyománnyal rendelkezik. Egészen 2004-től kezdve van érdeklődés a nap iránt, pedig akkoriban még vélhetően kevesebbek fértek hozzá otthon is az internethez és a Google-höz. Azonban, az elmúlt években tapasztalható csökkenő a keresésekben az Egyesült Államokat is érintette.
Az elmúlt 30 napban világszerte nőtt a black friday iránti internetes érdeklődés, és itt is jól észrevehető, hogy már a hagyományos időpont előtti péntekeken (november 22., november 15., november 8., november 1.) is apró kiugrások láthatók a fokozódó növekedés közben.
A világtérkép megmutatja, hogy a legnagyobb relatív érdeklődés Európában, Amerikában, valamint többek között Dél-Afrikában, Ausztráliában és Új-Zélandon tapasztalható. Az országok közül Románia, Ausztrália, a Dél-afrikai Köztársaság,
Az elmúlt időszakban Donald Trump megválasztott amerikai elnök uralta az internetes érdeklődést, és még most is kiemelkedő a nevére érkező keresések száma amerikai és globális szinten, azonban összevetve
a black friday iránti érdeklődés már nemcsak világszerte nézve, hanem az Egyesült Államokon belül is átvette a vezetést.
A cikket a Google támogatta.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images