A keretet ehhez teherforgalom közútról vasútra történő terelése teremti meg, mivel a vonat az árut nagyságrendekkel kisebb energiafelhasználással juttatja el a célállomásra, mint a kamion.
A Rail Cargo Hungaria felkészült arra, hogy támogatást nyújtson az ügyfeleknek ahhoz, hogy megbízásaik teljes vagy akár részleges vasútra terelésével energiamegtakarítást érjenek el, és azt pénzre váltsák. Az érdekeltség kölcsönös: a logisztikával összefüggő kiadások csökkenése növeli a vasút versenyképességét, azaz a vasúti megrendelések nagyságrendjét. Az RCH szakemberei már több, nagy volumenű fuvaroztatóval egyeztettek az EKR felhasználásának lehetőségéről.
Multimodális szolgáltatás akár háztól házig
Az energiamegtakarításból fakadó előnyöket a fuvaroztatók minden olyan esetben igénybe vehetik, amikor az áruszállítás közútról vasútra terelődik. Ez lehetővé teszi, hogy akár a legösszetettebb közúti-vasúti fuvarozási kombináció esetén is el lehessen számolni energiamegtakarítást.
Egy, a termékeit Európa számos országában értékesítő magyar élelmiszeripari vállalat számára például az RCH szakemberei a felhasznált üzemanyag-mennyiséget alapul véve kimutatták, hogy 30 tonnányi küldeményüket 1600 km távolságra egy kamion több mint háromszor nagyobb CO2-kibocsátással továbbítja, mintha ugyanezt a fuvarfeladatot intermodálisan, azaz a közúti-vasúti modalitások kombinációjával hajtanák végre. A teljesítéshez szükséges energiafelhasználás a közúton közel 60.000 megajoule volt, ami több mint kétszeresen haladta meg az intermodális módhoz szükséges 24 459 MJ energiamennyiséget.
EKR tőzsde
A megtakarított Gigajoule-ok értékesítése az EKR tőzsdén történik. Az így nyerhető kedvezményt minden esetben az árutulajdonos tudja igénybe venni. Egy GJ napi árfolyama természetesen ingadozhat, de heti 5 vonattal számítva az árutulajdonos átlagos energiamegtakarítása az említett 1600 kilométeres távolságon éves szinten több tízmillió forint is lehet.
A Rail Cargo Hungaria szakértőinek elemzései igazolták, hogy az EKR elszámolással a vasút versenyképessé válhat 150 kilométernél rövidebb szakaszokon is. Erre jó példa lehet a cukorrépa fuvarozása. A lehetőség kiaknázásával egy terménykampányban a jelenleginél 145-160 ezer tonnával több cukorrépa fuvarozását érdemes vasútra terelni.
(x)