Sokkal kevesebb időt kell majd ügyintézésre fordítani az ePincekönyv rendszer bevezetését követően, amely az egyszerűsödő folyamatok révén éves szinten jelentős megtakarítást eredményez majd a borászatoknak.
A szőlő-borágazat elektronikus ügyintézési és ellenőrzési rendszerének kialakításával az Agrárminisztérium (AM) célja a papíralapú eljárások digitalizációja, a korábbi eljárási logika egyszerűsítése. Az uniós forrásból megvalósult ePincekönyv az ágazati adminisztráció területén jelentős segítséget jelent majd a termelőknek, csökkenti a személyes jelenlétet igénylő̋ ügyintézések számát.
Összesen tizenkét hatósági eljárásnál biztosítja az ePincekönyv rendszer az informatikai támogatást, ezáltal a gazdák a rendszeren keresztül, elektronikusan intézhetik közvetlenül vagy a digitális ügyfélszolgálatot ellátó hegybírók segítségével az ügyeiket. Az egyablakos rendszernek köszönhetően, illetve a hatósági eljárások számának csökkenésével az adminisztráció a korábbinál jobban igazodik a borkészítés gyakorlatához, így például a maximális leterheltséget jelentő szüreti időszak során is könnyebben tarthatóak lesznek az ügyintézési határidők – mondta Gál Péter, az AM főosztályvezetője.
Az elektronikus rendszer fejlesztése a Kormányzati Informatikai és Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) irányításával valósult meg. A rendszer egyszerű és gyors adatszolgáltatási lehetőséget biztosít a hatósági szervek számára. Kapcsolatban van a különböző ágazati szakrendszerekkel, a HNT Hegyközségi Információs Rendszerével, illetve a NÉBIH rendszereivel, így egyetlen integrált felületen válik elérhetővé az online ügyintézés – mondta el Dr. Spaller Endre, a KIFÜ elnöke.
A borászati adminisztráció egyik legfájóbb pontja a regisztervezetés. A korábbi alapértelmezett határidő az új szabályok szerint a legtöbb esetben egy héttel kitolódik. A szüreti időszakban főszabályként november 30-ig kell a gazdáknak a leszüretelt szőlő mennyiségéről és cukortartalmáról kötelezően adatot szolgáltatniuk. Korábban ez egy nyolc napos határidő volt – hangsúlyozta Gál Péter.
A forgalomba hozatali engedély megszűnik, de megmaradnak azok a garanciális elemek, amelyek az engedély mögött voltak. Jelenleg a bor forgalomba hozatalához főszabályként négy feltétel teljesítése szükséges, ezek a következők: a hegybíró által kiállított származási bizonyítvány, a bor analitikai megfelelősségét igazoló laboratóriumi mérési jegyzőkönyv, a megfelelősséget igazoló érzékszervi bírálati jegyzőkönyv és a NÉBIH által kiadott forgalomba hozatali azonosító. Az újdonság az, hogy a korábbiaktól eltérően nemcsak az érzékszervi bírálatot, hanem a laborvizsgálatot is lehetőség lesz a NÉBIH-en kívül, akár helyi borbíráló bizottságokkal elvégeztetni.
Az ePincekönyv rendszer kipróbálására az év harmadik negyedévére tervezett próbaüzem során nyílik majd alkalom. A rendszer használata csak több hónappal a bevezetést követően lesz majd kötelező, de a legkisebb termelők számára még akkor sem.
A projekt megvalósításában az Agrárminisztérium, a NISZ Zrt., valamint a KIFÜ vett részt, továbbá kiemelt partnerek a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és a Nemzeti Élelmiszerláncbiztonsági Hivatal.
További információ a https://boraszat.kormany.hu/bortorveny oldalon érhető el.
(x)