Eseményekben gazdag időszak áll a gazdasági élet mögött, hogyan tudta a Raiffeisen Bank a vállalati ügyfelek esetében kezelni a változó kihívásokat?
A COVID 19 váratlan megjelenésével a világ és annak magán- illetve gazdasági szereplői hirtelen egy olyan helyzettel találták magukat szembe, amilyennel korábban még nem. Ez nagyon sok azonnali döntést kényszerített ki, illetve alkalmazkodáshoz, változáshoz vezetett. Rengeteg feladat jelentkezett a bank életében,
talán az egyik legjelentősebb a fizetési moratórium bevezetése volt, ami bizonyos ügyfélcsoportoknak segítséget jelentett,
így a Raiffeisen Bank is jelentős figyelmet fordított rá. Nagyon rövid idő alatt olyan hatékony eszközrendszert dolgoztunk ki, amely egyrészt jelzett, ha egy adott vállalati partnernél beavatkozásra volt szükség, másrészt megoldást nyújtott a cégek fizetőképességének megőrzésére, valamint a moratórium lezárása utáni gyors felépülésre.
A kríziskezelés jegyében többféle támogatott hiteltermék is megjelent a piacon. Elérhetőek ezek a Raiffeisennél?
Természetesen igen. Utólag visszatekintve az látszik, hogy komoly versenyelőnyhöz jutottak azok a bankok, akik rövid idő alatt tudták kialakítani az ezen konstrukciókhoz szükséges keretrendszert, illetve voltak olyanok, ide tartozik a Raiffeisen Bank is, akiknek évekre visszanyúló, komoly tapasztalata van már a támogatott konstrukciók terén.
Ez természetesen sokszor szinte rohammunkával párosult – de biztosak voltunk benne, hogy óriási lesz az érdeklődés. A Széchenyi Kártya GO! program bevezetése például egy igazi – expressz tempóban megvalósult – csapatmunka volt.
Mennyire változtak meg a vállalatok igényei? Jobban ránéznek a költségeikre, esetleg új megoldásokat, új termékeket keresnek?
Komoly igény merült fel az árfolyamkockázat menedzselésére a vállalati partnerek részéről. Sok – külkereskedelmi tevékenységet folytató - hazai vállalkozás - nem mindig tud „természetes fedezettséget” garantálni a bevétel és a költségoldal között – kivéve, ha van megoldás az árfolyamkockázat kezelésére. Most még kevés pénzintézet kínál erre standard megoldásokat a KKV szegmensben.
A Raiffeisennek van árfolyamkockázat-kezelő megoldása?
Igen, szeptembertől a Raiffeisen Banknál a KKV-k számára is elérhető lehetőség, hogy fedezetlen határidős devizaügyleteket kössenek. Ez a legegyszerűbb módja az árfolyamkockázat kezelésének, akár 6 hónapra előre fixálható meghatározott devizák jövőbeni árfolyama. A termékhez kapcsolódik egy online platform, ahol az ügyfelek önállóan, a nap 24 órájában tudnak határidős ügyleteket kötni.
Milyen megoldásai vannak a Raiffeisennek a vállalatok online kiszolgálására? Igénylik még a személyes találkozást az ügyfelek?
Igen is és nem is. Észrevehető egy markáns különválás: a nagyobb volumenű és komplex ügyletek esetében, mint például egy struktúrált finanszírozási keretrendszer kialakítása, hitelkondíciók meghatározása elvárt a személyes kapcsolat és erre mi is törekszünk – képesek vagyunk ezt országosan biztosítani, ugyanakkor a rutintranzakciók többsége már online zajlik.
Kiemelten fontosak a digitális fejlesztések, fizetési megoldások is – mi a piacon a legelső bankok között vagyunk, akik különböző fizetési környezetben tudnak QR-kód alapú avagy fizetési kérelmen keresztül lebonyolított fizetési módot ajánlani ügyfeleiknek mikróvállalkozásoktól kezdve a nagyvállalati igényekig bezárólag.
Az utóbbi időszakban sokszor komoly vezetők is széttárták a kezüket és azt mondták: fogalmuk sincs mi várható mondjuk 1 éves időtávon. Egy jó bank hogyan tudja segíteni üzleti partnereinek pénzügyi döntéseit?
A gazdasági növekedés egyik legfontosabb eszköze, hogy a bankrendszeren keresztül megfelelő likviditás kerülhessen a vállalati szektorba, amely finanszírozás támogató és konstruktív egyszersmind a kockázati döntéseken keresztül biztosítva marad a bankrendszer stabilitása. Ezt mi több módon is elősegítjük:
egyrészt elérhetővé tesszük a támogatott hitelkonstrukciókat, másrészt kedvező feltételekkel tudunk finanszírozást nyújtani
– például a Garantiqa krízisgarancia konstrukciónak köszönhetően igen alacsony fedezettségi elvárás mellett tudunk megoldást kínálni.
Mindezek mellett természetesen nagyon fontos a személyes kapcsolat, a bármikor elérhető tanácsadás és együttműködés lehetősége hiszen a Raiffeisen Banknak Magyarországon illetve az egész Raiffeisen Csoportnak a CEE régióban a „kapcsolatközpontú” működés a legfontosabb értéke, amire épül az üzleti stratégiánk is.
Címlapkép: Raiffeisen Bank
(x)