Milyen trendek uralják jelenleg a hazai munkaerőpiacot? Érezhető megnövekedett érdeklődés az innovatív technológiát alkalmazó HR digitalizációs eszközök iránt?
A 2020-as év a munkaerőpiaci viszonyok jelentős átrendeződéséről szól, hiszen az utóbbi néhány évet a munkaerőhiány és jelölt-vezérelt viszonyok jellemezték, míg ma sokkal árnyaltabb a kép. Továbbra is vannak hiányszakmák, azonban a válság által leginkább sújtott szegmensekben sok az elbocsátás, így bizonyos pozíciókra óriási, akár több százszoros is lehet a túljelentkezés. Sajnos nagyot bukott idén a turizmus, a vendéglátás és a rendezvényszervező ágazat, vannak azonban olyan területek, ahol rengeteg a nyitott pozíció, a feldolgozóiparban például egyes hírek szerint már a válság előtti szintet idézi a munkaerőhiány, hiszen rengeteg cég élt leépítéssel tavasszal, azonban a gyártás – még ha átmenetileg is – újra felfutóban van. Ezek az ellentétes trendek nagy kihívást jelentenek a HR-szakma, illetve az egyébként is nehéz helyzetben lévő vállalkozások számára, így folyamatosan keresik az új megoldásokat.
Egy kifejezetten mesterséges intelligencia (AI) alapú szoftvereket fejlesztő cég hogyan látja a digitalizáció helyzetét a magyar piacon? Eljött már az igazi áttörés?
Friss országos, több iparági szereplővel közösen végzett toborzási felmérésünk eredménye szerint a válaszadók csupán 16%-a nyilatkozott úgy, hogy a cég, amelnyek dolgozik használ valamilyen HR digitalizációs megoldást. Ez egy aggasztó adat szerintem, hiszen ezek szerint tavaly óta nincs változás a digitalizáció hazai penetrációjában HR területen. . Ráadásul a válaszadók egy harmada nem tudja, hogy mennyit költöttek HR digitalizációra 2019-ben, és amikor a jövő évi tervekről kérdeztük őket, akkor a bizonytalanok tábora tovább erősödött, a felmérésben résztvevők fele nem tudta megmondani, hogy lesz-e büdzsé HR digitalizációra 2021-ben. Szerintem ezt alapvetően az információhiány okozza, mert sokan csak a science fiction filmekből merítenek, amikor szóba kerül az AI, kevesen tudják azt, hogy az életünk számos terültén már most is jelen vannak ezek a megoldások. Közben elkészült Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiája is, ami szintén azt támasztja alá, hogy komoly versenytényező lesz ez a terület a következő évtizedben.
Meggyőződésem, hogy a jövőben kizárólag azok a vállalatok lehetnek sikeresek, amelyek lebontják a HR és IT részlegeik között most még nagyon gyakran fennálló falakat, hiszen a cégek legnagyobb értéke továbbra is a magasan képzett, tehetséges, motivált munkaerő lesz. A megfelelő kollégák megtalálásához és megtartásához, viszont egyre nagyobb szükség van a fejlett technológiák alkalmazására.
Miért éppen a HR és a toborzás területét célozta meg a ChatBoss Team?
Jogos a kérdés, a HR tényleg csupán egy terület a sok közül, ahol hatékonyan kiaknázható a gépi algoritmusok „tudása”. Számunkra egyértelmű és természetes volt ez a kapcsolódás: a széleskörű IT és technológiai tapasztalat mellé több évtizedes, hazai és nemzetközi HR-tudással is rendelkezik a cég. Jól értjük a munkaerőpiacot, látjuk a trendeket, így abszolút egy nyelvet beszélünk a hozzánk forduló szakemberekkel. A lehetőségek tárháza tulajdonképpen korlátlan, és valójában mi ezt tartjuk a mesterséges intelligencia egyik legnagyobb szépségének: az általunk fejlesztett eszköz maximálisan az adott cég igényeinek megfelelően finomhangolható, és a humán munkaerővel együttműködve minden hiányzó kompetenciát, készséget vagy éppen erőforráshiányt képes pótolni.
Ahogy említette, sokan elképzelni sem tudják, hogyan segíthet az AI a munkaerőfelvétel területén, sőt, talán idegenkednek is ezektől a megoldásoktól. Milyen konkrét szoftverek, alkalmazások népszerűek a cégek körében?
Globálisan azt látjuk, hogy a HR egyre több területén terjednek a fejlett technológiák, így a mesterséges intelligencia is. Van olyan rendszer, ami az álláshirdetések szövegezését segít megírni, úgy, hogy kiszűri az esetlegesen megosztó, vagy rejtett – például nemek közötti - megkülönböztetésre utaló kifejezéseket. Olyan megoldást is ismerünk, ami videójátékszerű tesztek segítségével szűri a jelentkezőket. A lehetőségek tárháza szinte tényleg végtelen.
A ChatBoss Team Magyarországon az elsők között kínál kifejezetten a munkaerő toborzást megkönnyítő chatbot megoldást. Ezt úgy képzelhetjük el, mint egy HR-asszisztenst, akinek elég mindent egyszer „elmagyarázni”, és időre leszállítja nekünk az adott pozícióra jelentkező legjobb jelölteket. Ezek a megoldások egy kiválasztási folyamat első lépéseit teljesen önállóan képesek kezelni, előszűrik az jelölteket, interjúidőpontot egyeztetnek a kiválasztott jelöltekkel, valós időben válaszolnak a beérkező kérdésekre, de még az állásinterjúkról is tudnak kivonatokat, beszámolókat készíteni – így gyakorlatilag a munkaerő-toborzás közel 45%-a kiváltható mesterséges intelligenciával. A Chat Norris névre hallgató botunk a megkezdett beszélgetések 32%-át valós kiválasztási folyamatokra fordítja. Ha megkérdezünk egy HR-szakembert a statisztikákról, ez bizony nagyon jó eredménynek számít, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a toborzó számára mindez semmilyen energiabefektetést nem jelent.
A korábban már hivatkozott friss felmérésünk szerint a toborzási folyamatokat leginkább a hosszú átfutási és lassú reakcióidő nehezíti, ebben mindenképpen segíteni tud egy hatékony mesterséges intelligencia-alapú megoldás.
Ezekkel az eszközökkel mennyire lehet objektív a kiválasztási folyamat? Ez nem veszi el a toborzó szakemberek hozzáadott értékét?
Abszolút objektív és transzparens a folyamat. A chatbot asszisztensnek meg tudjuk tanítani, hogy a jelentkezőket hogyan szűrje elő és válassza ki közülük a legmegfelelőbbeket, a HR-es is ezt csinálná, csak sokkal lassabban. Hogy mennyire objektív ez? Gondoljunk csak bele, Chat Norris nem a jelentkezők fotója alapján ítél, hanem megadott paraméterek szerint választja ki a 10 legjobb jelöltet a több százból, így tényleg azok jutnak el az interjúig, akik a megfelelő végzettséggel és tapasztalatokkal rendelkeznek. Ezután viszont következik a személyes kapcsolat a HR-toborzóval, itt az is kiderül, hogy valóban működik-e a „kémia”, ugyanazt akarják-e a felek.
Hogyan tud javítani a jelöltélményen a mesterséges intelligencia?
Azt hiszem, ez az, amit a leginkább át tud érezni mindenki: talán mindannyian vártuk már tűkön ülve a választ egy-egy benyújtott álláspályázat kapcsán. Aztán jött a csalódás, nem kaptunk választ, néhány hét után pedig reményt vesztve hívogattuk a céget, hogy megtudjunk valamit. Gyakorlatilag ennek az tapasztalatnak az ellenkezőjét tudja nyújtani egy AI-alapú chatbot: azonnali visszajelzéseket kaphatnak a jelentkezők, illetve 0/24-ben feltehetik a kérdéseiket, akár Facebook-on is. Olyan, mintha valaki mindig fogná a kezüket – ez sokat enyhíthet ezen az alapvetően kiszolgáltatott helyzeten.
Talán nem alaptalan feltételezés, hogy egy cégvezetőt konkrét számokkal lehet meggyőzni arról, hogy a chatbotokra szükség van. Nekik mivel lehet bizonyítani?
Ez is jó a technológiában, sok olyan eredmény válik mérhetővé, mely korábban nem volt az. Ha számszerűsíteni szeretnénk: egy új kolléga kiválasztása átlagosan 50 napba és közel 1,2 millió forintba kerül egy cégeknek, és ez csupán egy átlag, mert a menedzser pozíciók kapcsán akár 8-10 millió forintra is rúghatnak a toborzási költségek. A mesterséges intelligencia-alapú toborzással a cég spórol a HR-szakemberek erőforrásaival, amit más, kreatívabb munkafolyamatokra tudnak fordítani a toborzó kollégák. Másrészt gyorsabban lehet kiváló munkaerővel betölteni a nyitott pozíciókat, ami szintén anyagiakban is kifejezhető előny: egy átlagos, 300 fős munkavállalói állománnyal rendelkező cég még havi 10 nyitott pozíciót számolva is százezreket takaríthat meg a toborzó alapbéréhez viszonyítva.
A koronavírus miatt az otthonokba és a digitális térbe költözött a munkafolyamatok jelentős része, a bizonytalan helyzetben pedig előtérbe került a belső kommunikáció fontossága. Ezen a területen milyen szerep juthat a mesterséges intelligenciának?
Mi is úgy látjuk, hogy kulcsterület lett a belső kommunikáció, a vállalati célok megvalósításában óriási szerepe van annak, hogy a munkavállalók nyugodtan tudjanak otthon is dolgozni, gyorsan megkapjanak minden fontos információt, illetve biztonságban érezzék magukat. Tavasszal lefejlesztettük a HiGéniusz nevet viselő home office chatbotunkat, mely pontosan ezeket a célokat szolgálja, ráadásul a helyzetre való tekintettel ingyenesen elérhető a cégek számára. Az egyik legnagyobb sikerünk pedig az Audi Hungária Zrt. számára készített, többszörös díjnyertes Chatelka, aki 13 000 munkavállaló kérdéseire válaszol éjjel-nappal. Nagyon fontosak továbbá a belső tudásátadást támogató megoldásaink.
(x)