Prémium

Most kell szaladni, villanyautót venni? (x)

PR cikk

Hamarosan startol a legújabb elektromos autók vásárlását támogató állami program. A korábbiakhoz képest jóval magasabb, 1,5 millió helyett 2,5 millió forint támogatás igényelhető, ám csak a 11 millió forintnál olcsóbb modellekre. A 11-15 millió forint közti sávba tartozó autókra mindössze 500 ezer forint támogatás kérhető. A 2,5 millió forint támogatás mértéke nem lehet több, mint az autó vételárának fele, ám a kínálat alapján az autók ára magasabb, mint 5 millió.

Mi fér bele?

A 2,5 millió forint támogatás nagyon jól hangzik, ám a 11 millió forint értékhatár komoly fejtörést okozhat. A legtöbb autó ára ugyanis épp eme határ felett van. Kérdés, közép távon mit tesznek majd a kereskedők: elvileg a forintgyengülés miatt áremelésre kellene számítani, ám a kereslet oly mértékben megnőhet a 11 millió forint alatti modellek esetében, hogy kérdéses, milyen döntést hoznak a kereskedők, árat csökkentenek és jár a kedvezmény, vagy emelnek és akkor csak aprópénzt kap a vásárló támogatás címén. Több kereskedő is csökkentette most az árait, ám ha a támogatás kifut, ez változhat.

Két kicsi és népszerű modell nem elérhető Magyarországon, ez a VW e-Up és a Skoda Citigo. Sajnálatos, mert a két modell 7,5, illetve 6,5 millió forint körüli árával épp a támogatás nyertese lehetne. Hiszen 5, illetve 4 millió forintért lehetne egy igazi kis városi autót venni, ami már elfogadható alternatíva lehet. Egyelőre a kisebb modellek közül csak a Smart autói érhetők el, a kétszemélyes 7-7,2, a négyszemélyesek 7,2-7,4, illetve 8,2-8,4 millió forint körüli áron. Azaz ezeket az autókat szerencsés esetben 4,5 millió, 4,7 millió, illetve 5,7 millió forintért lehet megvenni a támogatást figyelembe véve.

Extrák nélkül

Néhány modell alapára korábban is éppen becsúszik 11 millió forint alá, így azokra is érvényes a 2,5 millió forint támogatás. Ide tartozik a Mini Cooper, a Renault Zoe és a Mazda MX. Itt kérdéses lesz a kereskedői döntés, hiszen komoly mézesmadzag lehet a vásárlók számára, ha a kereskedő extrákat is ad, de még épp bepréselhető lesz az ár 11 millió forint alá. Még komolyabb fejtörést okoz azonban azoknak a modelleknek az árazása, amelyeknek alapára 11 és 12 millió forint között van.

Számos modell tartozik ebbe a kategóriába, vagyis a támogatással adható autókínálat jelentősen bővíthető lenne némi árengedménnyel. Már ha ez megéri a kereskedőnek. Van olyan kereskedő, amelyik már érvényesített némi árcsökkentést, így több alapáras Peugeot, Hyundai és Kia modell is befért 11 millió forint alá. Kérdés, hogy mi lesz az extrákkal, vagyis a tuningolt modellek ára is benyomható-e 11 millió alá vagy ez már nem gazdálkodható ki.

Hitelből adómentesen

S hogy mindezt miből? A lehető legjobbkor jött az 5,9 THM-ű hitel, hiszen bár csak legfeljebb fél évre, de alacsonyabb kamattal lehet személyi kölcsönhöz jutni. A bankok az év végéig 5,9 százalék THM alkalmazásával nyújthatnak hiteleket, ám jövőre már korrigálhatják azt a piaci viszonyokhoz. Ez azonban azt jelenti, hogy az elektromos autó vásárlásánál érdemes lehet személyi kölcsönt vagy autóhitelt igényelni. Annál is inkább, mert a lízing díját nem korlátozta az állam. Fontos az is, hogy a lízinghez hozzá kell számolni a casco biztosítást is, amit egyébként meg lehet úszni. Persze érdemes lehet elgondolkodni azon, hogy egy elektromos autó esetében megéri-e ezen spórolni.

Gyors kalkulációnkban 4 millió forint autóhitellel számoltunk 96 hónapra - havi nettó 500 ezer forint bérrel, hiszen valószínűleg nem az átlagbért keresők fognak most elektromos autót venni. Ezekkel a paraméterekkel a CIB Bank és az Erste Bank nyújt hitelt, az idén havi 52, majd a későbbiekben 56-59 ezer forint törlesztővel lehet számolni. Összesen a 4 millió forintra 1,35-1,62 millió forint költség rakódik, vagyis az állami támogatásból még így is marad.

Az elektromos autókhoz korábban társított támogatások megmaradnak, így ezen személygépkocsik után regisztrációs adót, gépjárműadót és cégautóadót sem kell fizetni, valamint mentesek az átírási illeték alól is. A mentesség a biztosításokra nem vonatkozik, azokat így is úgy is meg kell kötni, legfeljebb kedvezményt lehet igénybe venni.

(x)

Holdblog

Mindent a családtámogatási rendszerről

Milyen állami támogatás és kedvezményes hitel érhető el gyermekvállalás előtt álló párok számára? Hogyan kombinálhatók a támogatások és hitelek? Milyen juttatásokkal élhetnek a munká

Kiszámoló

CSOK csapda

Gábor írt egy tanulságos levelet. A meglévő gyerekük mellé úton volt a második, s úgy gondolták, hogy ideje lenne akkor költözni egy nagyobb ingatlanba. Ehhez vették igénybe a CSOK Plusz tá

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Kőkemény üzenet jött Kijevből Budapestnek is: marad a Lukoil-szankció, fel kell adni az orosz olajat, amennyire lehet
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Kereskedés külföldi részvényekkel

Kezdőként hogyan tudsz külföldi részvényekkel kereskedni? Melyek lehetnek a kiválasztás szempontjai?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
Gránit 1