Különösen ez utóbbi indította be a magát éppen újradefiniálni igyekvő Tokaj borászainak fantáziáját, egyben eldőlni látszott a hárslevelű kontra furmint vita. Mert bár a kutatások alapján valószínűsíthető, hogy a furmint őshazája Tokaj, míg a hárslevelű kívülről és legkorábban a 17. században érkezett a borvidékre, utóbbi hamar így is a második legelterjedtebb szőlőfajta lett. A "Tokaj zászlóshajója" cím azonban a száraz Úrágya furmint megjelenésével, úgy tűnt, végleg előbbié lesz. "Több évjárat tesztje alapján, azonos dűlő és azonos technológia mellett a furmintok mindig izgalmasabb, karakteresebb bort adnak. A tokaji termőhely tipikusságát is a furmint mutatja be talán a legjobban" - érvelt nemrégiben egy előadásában ifj. Szepsy István, a korszakváltó bor megalkotójának fia.
A döntéshozók ráadásul nem csak Tokaj, de gyakorlatilag az egész ország marketingjét a furmintra akarták felfűzni, kis túlzással az ország boros brand-jévé kiáltották ki, ahogyan Ausztria a zöldveltelinit. Még napot is kapott, február 1-jét. A várt áttörés azonban nem igazán akart jönni, sőt, a szakértők egyre többet kezdtek arról beszélni, nem biztos, hogy ez a helyes út. "Egy pillanat alatt változhat a piac. Egy időben azt gondoltuk, az Irsai Olivér is a miénk, erre Dél-Afrika felfedezte magának és telepített 6000 hektárt. A furmintot ugyanígy nem jó ötlet kiemelni" - mondta nemrégiben egy konferencián Fiáth Attila nemzetközi borakadémikus.
Ugyanezen a beszélgetésen Krasznai Zsófia nemzetközi borakadémikus így vélekedett: "Tokaj az egész ország borágazata számára a zászlóshajó, miközben még nem kezelik helyén a világban. Ez az első feladat, utána lehet településekben, dűlőkben gondolkodni. A furmintot is Tokajjal azonosítják, miközben rendkívül sokfélék a borvidékeink. Más típusú kommunikáció kell az USA-ban, ott sikeres lehetett a furmintot a középpontba állító kampány. Viszont teljesen máshogy működik például Ázsia. Fontos lenne ebből a szempontból is differenciálni."
De hogy valóban mennyire nehéz egyetlen közérthető üzenetre redukálni a borvidék kommunikációját, arról mindenki maga is meggyőződhet. Ehhez elég ellátogatni március 24-én a Corinthia Hotel Budapestben megrendezésre kerülő Winelovers Tokaji Március Nagykóstolóra, ahol közel 60 pincészet 150 tokaji borán keresztül lehet szembesülni a borvidék rendkívüli sokszínűségével szőlőfajták, települések, borstílusok tekintetében egyaránt.
(x)