Rendkívüli tételek
Az új számviteli irányelv nem teszi lehetővé rendkívüli tételek elszámolását. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a jövőben az eddig ilyen jogcímen felmerülő tételeket nem számolhatja el a társaság, pusztán arról van szó, hogy az irányelvek szerint ez a kategória megszűnik. A korábban rendkívüli bevételként vagy ráfordításként meghatározott tételeket tartalmuknak és jellegüknek megfelelően az egyéb, illetve a pénzügyi műveletek ráfordításai vagy bevételei között kell elszámolni.Ez gyakorlatilag inkább technikai jellegű változásnak tekinthető, de megkövetel egy bizonyos fokú szemléletváltozást a szakmától.
Jelentős összegű hibák
A feltárt jelentős összegű hibákat közvetlenül az eredménytartalékkal szemben, azt növelő vagy csökkentő módon kell elszámolni, szembeni az eddigi gyakorlattal, amikor az adott eredménykimutatás soron kellett megjeleníteni a hibát és a hibahatást.Egyszerűsített éves beszámoló
Talán ez az, ami a legkedvezőbben érinti a magyarországi vállalkozások döntő részét. A jelenlegi szabályozás szerint az egyszerűsített éves beszámolót készítőkre az alábbi mérethatárok vonatkoznak:Egyszerűsített éves beszámolót készíthet a kettős könyvvitelt vezető vállalkozó, ha két egymást követő üzleti évben a mérleg fordulónapján a következő, a nagyságot jelző három mutatóérték közül bármelyik kettő nem haladja meg az alábbi határértéket:
- a) a mérlegfőösszeg az 500 millió forintot,
- b) az éves nettó árbevétel az 1000 millió forintot,
- c) az üzleti évben átlagosan foglalkoztatottak száma az 50 főt.
- a) a mérlegfőösszeg az 1200 millió forintot,
- b) az éves nettó árbevétel az 2400 millió forintot,
- c) az üzleti évben átlagosan foglalkoztatottak száma az 50 főt.
Ez mindenképpen pozitív változás, mivel az egyszerűsített éves beszámolóra sokkal kevesebb kötelező tartalmi elemet ír elő a számviteli törvény, vagyis a könyvelők jelentősen kevesebb idő alatt tudják elkészíteni, mint az éves beszámolót. Ezáltal csökkennek a vállalkozások adminisztrációs terhei.
Az NGM egyébként a mérethatárok növekedésétől azt várja, hogy a hazai vállalkozások 97-98 %-a a jövőben egyszerűsített éves beszámolót készíthet.
Bár kevesebbeket érint, a konszolidált éves beszámoló készítésre vonatkozó határértékek is változnak, a jelenlegi szabályozás szerint ugyanis:
Az anyavállalatnak nem kell az üzleti évről összevont (konszolidált) éves beszámolót készítenie, ha az üzleti évet megelőző két - egymást követő - üzleti évben a mérleg fordulónapján a következő három mutatóérték közül bármelyik kettő nem haladja meg az alábbi határértéket
- a) a mérlegfőösszeg 5400 millió forintot,
- b) az éves nettó árbevétel 8000 millió forintot,
- c) az üzleti évben átlagosan foglalkoztatottak száma a 250 főt.
- a) a mérlegfőösszeg 6000 millió forintot,
- b) az éves nettó árbevétel 12000 millió forintot,
- c) az üzleti évben átlagosan foglalkoztatottak száma a 250 főt.
Osztalék
Bár a mára irányadóvá váló IFRS és a magyar számviteli törvény előírásai között számos szabályozási ponton van eltérés, talán az osztalékfizetéssel kapcsolatos szabályok szorultak a legtöbb magyarázatra, amikor egy társaság meg akarja értetni a külföldi tulajdonossal, hogy mit keres egy pl. 2015-ben jóváhagyott osztalék a 2014-es beszámolóban.A változás következtében korábbi mérleg szerinti eredmény kategória megszűnik, az eredménykimutatás az adózott eredmény levezetését fogja tartalmazni, az osztalék összegét a jövőben a döntés napjával kell megjeleníteni a számviteli nyilvántartásokban, és nem annak az évnek a beszámolójában (eredménykimutatásában), amellyel kapcsolatban azt jóváhagyták.
Sajnos a változások - amennyiben a törvénytervezet elfogadásra kerül - a 2016. évben induló üzleti évről készített éves beszámolóra, összevont (konszolidált) éves beszámolóra lennének először alkalmazhatóak, a 2015. naptári évben induló üzleti évről készített beszámoló esetében még nem.
Természetesen a tervezet a fent tárgyaltakon túl tartalmaz egyéb kisebb változásokat, pontosításokat, újradefiniálásokat is. A törvénytervezet egyértelműen közelebb viszi a magyar számviteli törvényt, és így a gyakorlatot a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardokhoz, attól azonban, hogy a magyar számviteli szabályozás teljes mértékben megfeleljen az IFRS-eknek, még nagyon messze vagyunk. Az összhang megteremtéséhez a kisebb, nagyobb módosítások helyett célszerűbb lenne a számviteli törvény teljes újrakodifikálása.
Az elemzések szerzői igyekeztek olvasmányos, ugyanakkor szakszerű általános információval szolgálni. A leírtak általános jellegéből adódóan, valamint az esetleges jogszabályi változások miatt kérjük, hogy a leírtak személyre szabott értelmezésével kapcsolatban lépjenek kapcsolatba velünk.
(x)