Milyen szempontok voltak fontosak a kezdetekkor, az alapításakor, és mi az, amit ma kiemelne?
A Kód Kft-t 1991-ben alapította édesapám, aki előtte hosszú éveken át a Lehel Hűtőgépgyárban volt fejlesztőmérnök. A vállalkozás villamos rendszerek tervezésével, gyártásával, telepítésével és karbantartásával foglalkozik. Mint szinte minden kezdő vállalkozásnak akkoriban, nekünk is a növekedés volt az elsődleges szempont, illetve azon piacok megtalálása, ahol a cég egyedi, és piacképes szolgáltatásokat nyújt. Húsz év sikeres működés után mára természetesen letisztultabb a kép, megtaláltuk a piacainkat, a legtöbb vevőnkkel 5-10 éves múltra tekint vissza a kapcsolatunk. Elsődleges szempont, hogy hozzáadott értéket teremtsünk, továbbra is egyre jobban fókuszáljunk az export piacokra, és folyamatosan fejlesszük humán tőkénket.
Változott a stratégia a formálódó gazdasági környezetben?
Természetesen. Véleményem szerint egyetlen cég sem kerülhette el a stratégia változást, a válság mindenkit adaptációra késztetett. Mi nyitottunk a nemzetközi piacok felé és magas minőségű termékeket, például vezérlő és kapcsolószekrényeket gyártunk és tervezünk. Mindezzel párhuzamosan csökkentettük az építőipari megrendelőink körét kizárólag tőkeerős, külföldi tulajdonú cégekre. Ezen kívül elindultunk a saját termékfejlesztés rögös útján is: mára ez az üzletág egy 50 fős nemzetközi fejlesztő céggé nőtte ki magát. Könnyű belátni, hogy minél inkább globális egy cég piaca és többrétű a tevékenységi köre, annál kevésbé van kitéve egy-egy régió, vagy ország negatív üzleti hangulatának, és szektor specifikus problémáknak.
A vállalkozás irányítójaként mi az, amit szeret saját kézben tartani és mi az, amit munkatársaira bíz?
Alapvetően három tevékenységet tartok kézben: az üzletfejlesztést, a pénzügyeket, és a stratégiai vevőkkel történő kapcsolattartást. Ez az a három kulcsfontosságú terület, amit szerintem felelős vezetőként kontrollálni kell, minden mást pedig motivált és jó képességű kollégáknak delegálni, akik osztják a cég jövőképét.
Mi lehet a további sikeres működés titka a jövőre nézve?
Elsősorban a minél szorosabb, közvetlen kapcsolódás a német gazdasághoz, és az EU-n kívüli piacok hatékonyabb meghódítása. Sajnálatos módon Európában szinte semmiféle gazdasági növekedés nincs, a piacok "befagytak". Szinte elképzelhetetlen a kontraszt az üzleti légkört illetően például a BRICS országokhoz képest. Oda kell menni, ahol üzleti lehetőségek vannak, nem lehet hátradőlni és várni a csodát.
Amikor ez aktuálissá válik, kinek szeretné majd átadni a Stafétabotot?
Ez az idő horizont miatt még nem igazán aktuális kérdés. Általánosságban két lehetőséget látok, az egyik, hogy nyílt részvénytársasággá alakul a cég, és professzionális management irányítja majd, a másik, hogy megmarad családi tulajdonú cégnek, és a következő generáció legalkalmasabb tagja kapja a stafétabotot.