Milyen szempontok voltak fontosak a kezdetekkor, az alapításakor, és mi az, amit ma kiemelne?
A Clear 97 Kft. 1997-ben indult. A McDonald's License Partnereként nagyon fontos volt, hogy egy átlátható és tiszta üzleti modellben gondolkodhattam, hiszen ez az értékrend eleve közel áll hozzám. Talán kevesen tudják, hogy a McDonald' s éttermek 50%-át magyar vállalkozások üzemeltetik, ezen az úton indultam el 27 évesen. Az elmúlt 15 évben sok mindent átéltünk, 24 munkatársból a diákokkal együtt mára kétszázan dolgoznak a vállalkozásban, három üzletet üzemeltetünk, a működési modell letisztult, kialakult egy középvezetői réteg, akiknek a bizalomra alapozva sok napi feladatot delegálhattam. Mindeközben a működési környezet folyamatosan átalakult, bejött a válság, egy merőben más helyzetet teremtve, de az értékek ma is azonosak: az átlátható, rövid és hosszú távú célokat kitűző és azokat megvalósító működés.
Változott a stratégia a formálódó gazdasági környezetben?
Úgy vélem, az alapértékek mentén érdemes kitűzni célokat, és azok eléréséhez kigondolni a stratégiát. A stratégiai elképzeléseknek azonban rugalmasaknak kell lenniük, illeszkedve a környezethez, hiszen folyamatos hatások és változások között dolgozunk. A jelenlegi, kihívásokkal teli gazdasági helyzetben még inkább előtérbe kerül a körültekintő gazdálkodás és a megalapozott döntéshozatal. Most nem a terjeszkedés éveit éljük. Minden energiát arra fordítunk, hogy üzleteink külső-belső megjelenésének fejlesztésével, még kiválóbb működésével még a korábbiaknál is több hozzáadott értéket teremtsünk. A minőség sokkal, de sokkal fontosabb, mint a mennyiség. Tavaly egy rangos külső szövetség is megerősített elismerésével abban, hogy jó úton járok. 2011-ben a Magyar Franchise Szövetség az év franchise átvevője kategóriában a legkiemelkedőbb franchise-teljesítménye díjával tisztelt meg.
A vállalkozás irányítójaként mi az, amit szeret saját kézben tartani és mi az, amit munkatársaira bíz?
Minden cégvezető számára fontos, hogy a legapróbb részletekig ismerje a vállalatát. A cég fejlődésével azonban egyre több dolgot nem vagyok képes 100%-ig magam felügyelni. Ezeket a dolgokat a velem több éve, évtizede dolgozó kollégáimra bízom, mert tudom, hogy ők is ugyanazzal a szemlélettel és odaadással végzik a feladatokat, ahogyan én. Persze ahhoz, hogy minden jól működjön a kontroll és a visszajelzés, egyaránt szükséges. Hosszú évek munkája, amíg kialakul a kölcsönös bizalom, és persze eleinte nehéz elengedni dolgokat, de nincs jobb érzés, mint amikor látja az ember, hogy egy munkatársa úgy oldott meg valamit, ahogy ő maga tette volna, netán behozva egy új elemet is. Egyébként úgy gondolom, igazán úgy válik valaki vezetővé, hogy ha egyedül kell megoldania helyzeteket. Velem is így volt, amikor indult a vállalkozás. Természetesen támogatom a kollegáimat, de a cél az önállóság. Az, hogy a partnerünk ad egy komoly hálót, hátteret a működéshez szintén nagyban segíti kollegákat a mindennapokban.
Mi lehet a további sikeres működés titka a jövőre nézve?
Továbbra is fontos az elérhető célok kitűzése, és az értékrend megőrzése, a minőség megtartása. Erős alapokon állunk, 15 év tapasztalata áll a hátunk mögött és hiszek az értékekben, amelyek mára áthatják az egész céget.
Amikor ez aktuálissá válik, kinek szeretné majd átadni a Stafétabotot?
Ezt ma, 42 évesen még nehéz megmondani. Azt azért biztosan elmondhatom, hogy a rendszer működése alapján - és létező példákat követve - én is szívesen venném, ha a munkámat valamelyik gyermekem folytatná. Persze ez csak is az ő döntésük lehet.