A legutóbbi részvénypiaci korrekció miatt nem csökkent a luxusszektor vonzereje. A luxuscikkek iránti kereslet folyamatosan növekszik a leginkább kínai, indiai és orosz új milliomos rétegnek, valamint a rendkívül vagyonos fogyasztók növekvő számának köszönhetően.
A világ legtöbb értékpapírpiacán eladási hullám volt tapasztalható 2007 február végén, melynek kiindulópontja Kína volt. Az esés a globális részvénypiacokon attraktív vételi lehetőséget teremtett a luxusszektorban. Ezzel együtt, a luxuscikkek iránti ázsiai keresletet nem látjuk veszélyeztetettnek, amíg a feltörekvő piacokon tapasztalható fellendülés folyamatos. A kínai és indiai kereslet a luxuscikkek iránt továbbra is magas marad.
A gazdagok szélesedő rétege
Az értékesítés növekedése a szektorban erőteljes, ami a jelentős keresletnek, illetve a limitált kínálatnak köszönhető. A legutóbbi időben a kedvező árfolyamok, a folyamatos növekedés Ázsiában és az Egyesült Államokban, a fellendülés Japánban, valamint a fokozódó kereslet Európában együttesen az értékesítés növekedését indukálták. Hosszabb távon, a jelentős vagyonnal rendelkező magánszemélyek globálisan növekvő száma is növeli a keresletet. A Merril Lynch és Capgemini által kiadott World Wealth Report 2005 szerint a milliomosok vagyona várhatóan évente 6,5 %-kal nő majd az elkövetkező 5 évben. Földrajzi értelemben a kereslet növekedését az ázsiai, és leginkább a kínai fogyasztók mozdítják előre.
Álmok a dőzsölésről
Továbbra is élénk a kereslet a luxuscikkek iránt, melynek főbb kategóriái magukba foglalják az autókat, jachtokat, órákat, ékszereket, kozmetikumokat, divatcikkeket és pezsgőket. A luxuscikkgyártó vállalatok elkülönülnek versenytársaiktól, erős márkanevekkel rendelkeznek, melyek kiépítése jelentős befektetést és időt igényel. A szektor nagyobb szereplői között van a LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessey), Swatch, Richemont, valamint a Bulgari. Az éves globális költés luxuscikkekre 150 milliárd dollárra becsült, és középtávon évi 5-7 %-kal növekszik majd, becsléseink szerint.
A ritkaságot nagyra becsülik
A luxustermékek kínálata limitált. Általában időigényes, aprólékos folyamat során és szigorú minőségellenőrzés mellett készülnek. Emiatt az elkészítés iparszerűvé tétele veszélyezteti a termék imidzsét. Ezenkívül relatív kevesen vannak azok a szakemberek, akik rendelkeznek a luxuscikkgyártáshoz szükséges szaktudással és tapasztalattal, új szakembereket képezni pedig időigényes. Végül, a megfelelő szakértelem és tapasztalat kizárólag egy relatív limitált földrajzi területen férhető hozzá, ott, ahol a kifinomult mesterség hosszú idő alatt kialakult, amit viszont nem könnyű utánozni.
A szekció értékeltsége egészséges a kilátások pozitívak
A luxuscikkrészvények jól teljesítettek az utóbbi időben, ennek ellenére a részvényárak még mindig nem mondhatóak magasnak. Az értékeltségek a szektorban attraktívak történelmi mértékkel mérve, ezzel együtt a vállalatok még mindig gyorsan növekednek. Már önmagában ez is pozitív, ezenkívül a private equity cégek is egyre jobban érdeklődnek a luxuscikkgyártó vállalatok iránt.
Marjorie Sonigo a Credit Suisse Equity Fund (Lux) Global Prestige portfoliókezelője és a Credit Suisse Asset Management vezetője Párizsban
www.credit-suisse.com/hu
Az alap befektetési politikájáról, forgalmazási költségeiről és a befektetés lehetséges kockázatairól részletesen tájékozódjon az Alap forgalmazási helyein található hivatalos tájékoztatójából és kezelési szabályzatából. A múltbeli hozamok nem jelentenek garanciát az alap jövőbeli teljesítményére nézve.
(X)