Az interjú apropója, a Kropkó Nap. Április 12-én délután 4 órakor a Stefánia Palotában minden érdeklődő bepillantást nyerhet a sportszellemében elérhető üzleti sikerek módszertanába. Részvételi szándékát az ingyenes rendezvényen jelezze a stumpfa@generativ.hu email címen!
3,8 kilométer úszás,
180 kilométer kerékpározás,
és egy maratoni táv: 42,5 km futás - mindezt 8-9 óra alatt.
A legtöbb ember szerint ezt valakinek önszántából végigcsinálni, mégpedig nem is egyszer, hanem szinte hivatásszerűen, no, az valami egészen "más", mint a hétköznapi munka.
Képtelenség...! Lehetetlen...! Elérhetetlen...!
Gyakran mondjuk a fenti mondatokat magán és üzleti életünkben egyaránt.
Kropkó Péter szerint - aki a fenti távokat, vagyis az Ironman versenyt ötvenegy alkalommal teljesítette - a két dolog: sport és üzlet, alapjában ugyanaz: "csak" jól és tudatosan kell csinálni.
Bene Jánossal közösen írt "Megtettem, mert elhittem" című könyvükben és a Generatív Tanácsadó Iroda kifejezetten a sport és az üzleti élet közötti hasonlóságokra, összefüggésekre épített tréningjeivel szeretnének hozzájárulni az egyes emberek és cégek elérhetetlennek tűnő céljainak megvalósításához.
Könyvet írtatok Péter sportpályafutásáról és együtt is dolgoztok. Milyen a Megtettem, mert elhittem fogadtatása?
Bene János: Nagy sikere van, különösen a sportkönyvek között. Magyarországon az ilyen kiadványok általában 1500 példányban fogynak el. A Megtettem, mert elhittem már a kiadás előtt 2000 példányban kelt el, most a második utánnyomásnál tartunk.
Az írás nem csak az olvasónak ad valamit, de az is fejlődik általa, aki létrehozta. Nektek mit adott ez a könyv?
Kropkó Péter: Ahogy befejeztem a versenysportot, negyvenkét éves pályakezdő lett belőlem, hiszen most kezdtem az első olyan munkámat, ami nem élsport. Ez ahhoz hasonlít, mint egyik szobából átlépni a másikba, ahol teljesen más mértékrendszer uralkodik. A könyv elkészítése abban segített, hogy átkonvertáljam a mértékegységeket és kielemezzem az első szobában történteket, hogy felkészülten léphessek át az újba. A versenyszellem, a hozzáállás alapvetően ugyanaz: a feladatot végig kell csinálni. Csak a feladat változott.
B. J.: Számtalan embert láttam, akik a tréningek után, az ott elhangzottak, átéltek hatására életmódot váltottak, ami természetesen pozitívan kihatott üzleti teljesítményükre is.
Péter hihetetlenül motiválóan hat az emberre. Megismerkedésünk után felültem a biciklire és elkerekeztem Szentendréig. Igaz, majdnem belehaltam, de attól kezdve rendszeresen sportolok - persze nem profi szinten.
K. P.: Nem is ez a fontos. A lényeg az, hogy magadhoz mérten teljesíts. Az kell, hogy jól érezd magad, jó legyen sportolni. Persze vannak fontos tényezők, amikre oda kell figyelni, hogy egészségesek, jó fizikumúak maradjunk, erről a könyvben is szó van. Például a táplálkozás. Én nagyon szeretem a sushit, és most lehet, hogy valaki elborzad, hogy nyers halat eszem rizzsel, de gondoljunk csak bele, milyen tiszta lehet az a hal, amit nyersen is meg lehet enni...!
Ha már a sushinál tartunk, Péter, téged a sportpályafutásod során külföldön sokkal jobban elismertek, mint itthon. Japánban szobrot állítottak neked, iskolákba hívtak meg. Amikor visszavonultál, nem gondoltál arra, hogy ne itthon telepedj le?
K. P.: Persze, amikor a lehetőségeket mérlegeltük Andival, a feleségemmel, ez is előkerült. De én, mint pályakezdő, annyiban más voltam akkor, mint az átlag, hogy azok a dolgok, amikért általában külföldre mennek az emberek - ház, autó, ami az induláshoz kell -, ezeket mi már megszereztük a sport által.
Visszatértünk tehát a sporthoz: a jó sportteljesítményhez nem csak a testi erőnlét, de jó felszerelés is szükséges, nem? Ugyanígy van ez az üzleti életben is?
B. J.: A sporteszköz ugyanaz, mint az üzletben az infrastruktúra, tehát, hogy egy kézenfekvő példát vegyek, mint a tőzsdézőnek a Portfólió - megkönnyíti a dolgod. Viszont sokan vannak, akik jó minőségű autóikban, korlátozó gondolatokkal a fejükben helytelen irányba hajtanak, eszeveszett sebességgel. Nyomják a gázt, és nem tudják, hova érkeznek, sem mérni, sem menedzselni nem tudják a saját teljesítményüket.
K. P.: Itt van rajtam most ez a Polar pulzusmérő óra. Mérni tudom a saját teljesítményem, pontosan tudom, hol tartok. De a legfontosabb az edzésterv: hogy kitűzz egy célt és ahhoz tartsd magad. Ugyanez meg kell, hogy legyen az üzletben is. Ezt a hasonlóságot igyekszünk megmutatni a könyvünkben. Már a Generatívban dolgoztam, mikor egyszer megkérdeztem Jánost valamiről, hogy ezt hogyan csináljam, mire ő csodálkozó tekintettel, széttárt tenyérrel válaszolta: "de hát leírtad a könyvedben". És tényleg! Ott volt, a megoldás, csak át kellett ültetni az adott helyzetre!
Tehát az üzlet és a sport alapvetően ugyanazt a hozzáállást igényli?
B. J.: A profi üzleti magatartás és a professzionális sportoló gondolkodása nagyon hasonlít egymásra. Mikor Péter még aktívan sportolt, azt kérdeztem tőle, hogy amikor a tizenkettedik kört futja a Margitszigeten, nem gondol arra, hogy fusson most már más...?
K. P.: Úgysem látja senki...
B. J.: Vajon mi viszi rá, hogy folytassa? Hogy egy szólással éljek, nem a kutya mérete számít a harcban, hanem a harc mérete a kutyában . Az üzletben is előfordul, hogy valakinek hullámzó a teljesítménye. Először keményen dolgozik, keres is sok pénzt. Erre megnyugszik, már nem dolgozik olyan kitartóan, és amikor megijed, hogy csökken a bevétel, már sokkal nehezebben kezdi újra.
Ott van a baj, ha egy embernek vagy cégnek már nincs kitűzött célja és csak az elért pozíció megtartása miatt aggódik.
Mások pedig csak vágyakoznak a sikerre és egyszer sem érik el azokat a célokat, amelyek után sóvárognak.. Mindent és mindenkit okolnak a sikertelenségükért, pedig a legnagyobb korlát a saját gondolkodásukban és napi működésükben van. Ezeket a korlátokat bontogatjuk le a tréningeken Péter közreműködésével.
Hogyan néz ki egy ilyen tréning?
B. J.: Három lehetőség van: részt lehet venni egy motivációs előadáson, amit Péter és egy tréner közösen tartanak. Van azután a több napos tréning, ahol közösen beazonosítjuk a célokat, és "edzéstervet", vagyis cselekvési tervet készítünk ezeknek a most még elérhetetlennek tűnő céloknak a megvalósítására. Az outdoor csapatépítés során pedig megmutatkozik a résztvevők valódi személyisége, amivel megint csak hatékonyabbá tehető a közös munka. Lesz hamarosan egy nyílt napunk is, a Kropkó Nap. Április 12-én délután 4 órakor a Stefánia Palotában minden érdeklődő bepillantást nyerhet a módszereinkbe.
Részvételi szándékát az ingyenes rendezvényen jelezze a stumpfa@generativ.hu email címen!
Falussy Anett
(x)