Bernd Lange, az Európai Parlament kereskedelmi bizottságának vezetője a Financial Timesnak nyilatkozva elmondta, hogy
az EU hajlandó lenne csökkenteni a jelenleg 10 százalékos importvámot, közelítve azt az USA által kivetett 2,5 százalékhoz.
Az európai autóipar támogatja a kezdeményezést, attól tartva, hogy Trump beváltja a vámokkal való fenyegetését. Az amerikai elnök korábban többször is panaszkodott, hogy az európaiak "nem veszik meg az autóinkat, nem veszik meg a mezőgazdasági termékeinket, szinte semmit sem vesznek tőlünk, mi viszont mindent tőlük".
A csökkentett autóipari vámok a WTO-szabályok értelmében Kínára és más országokra is vonatkoznának. Az EU tisztviselői azonban biztosak abban, hogy a kínai import nem fog jelentősen növekedni emiatt, mivel a blokk már kivetette a kínai elektromos járműveire a 35 százalékig terjedő vámokat, arra hivatkozva, hogy Peking tisztességtelenül támogatja azokat.
Az EU 2022-ben 738 436 járművet exportált az Egyesült Államokba, 37,4 milliárd euró értékben, míg az USA-ból mindössze 271 476 darabot importált, 8,7 milliárd euró értékben. A német autógyártók, köztük a BMW és a Mercedes vezetői is támogatják a vámok csökkentését.
Lange figyelmeztetett, hogy ha a tárgyalások kudarcba fulladnának, az EU új eszközzel vághat vissza, amely lehetővé teszi számára, hogy az amerikai technológiai és pénzügyi vállalatokat támadja.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images