"Ügyfeleink részéről egyre erősebb az igény az adatminőség kézbentartására és fejlesztésére" - nyilatkozta Szendrey Attila, a Deloitte Kockázatkezelési üzletágának szenior menedzsere. - "Szemináriumunk célja, hogy a magyar piac szereplőivel is megismertessük az általunk ezen a téren alkalmazott technikákat és technológiákat, valamint, hogy lehetőséget teremtsünk az adatminőség- és integritás területén szerzett tapasztalatok cseréjére."
A cégeket több irányból is érik olyan hatások, amelyek arra késztetik őket, hogy komolyan foglalkozzanak ezzel a kérdéssel. A legfontosabb külső tényezők az olyan törvényi követelmények, mint például a személyes adatok védelmével kapcsolatos jogszabályok. Ám ennél is sokkal erősebb a belső igény az adatminőség és adatintegritás biztosítására.
Napjainkban a vezető vállalatok egyik legfontosabb értéke az adatvagyon. Ennek minősége meghatározza üzleti értéküket, ezért célszerű e témát súlyának megfelelő módon kezelni. A múltban ennek a kérdésnek nem szenteltek elegendő figyelmet a cégek, manapság azonban egyre inkább az érdeklődés középpontjába kerül.
A vállalat adatainak nem megfelelő módon történő kezelése bizonyos esetekben kockázatokat rejt. Ezek fakadhatnak külső, illetve belső forrásokból. Külső kockázatként jelenhetnek meg a személyes adatok védelmének, illetve a belső kontrollnak a hiányosságai, továbbá egyes ágazatokban a banktitok, vagy az értékpapírtitok.
A legnagyobb kockázat azonban - amely nem csak a cég reputációját veszélyeztetheti, hanem komoly üzleti veszteségeket is okozhat - belülről ered. A vállalat felső vezetésének döntéseit ugyanis alapvetően befolyásolják a cég informatikai rendszerei által eléjük tárt adatok. A döntések minősége nagyban függ ezen adatok aktualitásától, megbízhatóságától, pontosságától, időben történő elérhetőségétől, így ezeknek a feltételeknek a biztosítása hosszú távon elengedhetetlen.
Az adatok minőségére fordított kellő figyelem komoly előnyökkel jár a cégek számára. A döntéshozatal helyességét, pontosságát alátámasztó adatok elérhetősége és kiértékelhetősége biztosítja, hogy a vezetés tisztában lehessen a vállalat aktuális helyzetével, illetve a piaci trendekkel.
Ezen felül vannak olyan előnyök is, amelyek indirekt módon jelentkeznek. Ha például egy adott cég képes időben eleget tenni törvényi kötelezettségeinek, elkerülhetővé válnak az ezek elmulasztásából eredő reputációs veszteségek. A tőzsdei, vagy pénzügyi cégek esetében az adatminőség biztosítása elősegíti, hogy jelentéstételi kötelezettségeiknek maradéktalanul eleget tehessenek. Ezáltal kiküszöbölhetők a pontatlan adattovábbításból adódó károk.
"Ügyfeleink döntő többségénél komoly eredményekkel és érdekes megállapításokkal zárult a munkánk. Gyakorlatilag iparágtól függetlenül elmondható, hogy a cégek törzsadat-állományában előfordulnak olyan inkonzisztenciák, amelyek zavart okozhatnak mind a cégen belül, mind a partneri kapcsolatokban. A vállalatok pénzügyi vezetése részéről azonban azok a problémák, eltérések kapnak nagyobb figyelmet, amelyek értékadatokat érintenek" - összegezte tapasztalatait Szendrey Attila.
Az üzleti adatok pontosságának, integritásának, hozzáférhetőségének biztosítására számtalan módszert alkalmaznak a cégek. A leghatékonyabb módszer kétségkívül a megelőző kontroll.
"Tevékenységeink közé tartozik ezeknek a vállalati kontrollrendszereknek az áttekintése, értékelése, illetve megerősítése is." - mondta Szendrey. "Olyan esetekben, ahol ez a kontroll-rendszer nem működik kellő hatékonysággal, és az adatállomány emiatt sérült, vagy módosult, a hibák feltárása és javítása segít visszaállítani azt az ideális állapotot, amikor a vezetés pontos, naprakész információkkal rendelkezik."
A szeminárium programjáról bővebben itt olvashat: www.deloitte.hu
(X)