A Ford az USA és a világ második legnagyobb gépkocsigyártója, iparágának meghatározó szereplõje. Nigel Sharp-pal, a Ford Motor Hungária regionális ügyvezetõ igazgatójával a Ford globális, európai és magyarországi piaci helyzetérõl, és a Ford jövõbeli fejlõdési lehetõségeirõl beszélgettünk.
Portfolio.hu: Ön az idei év elején lett a Ford Motor Hungária vezetõje. Milyennek ítéli a Ford magyarországi tevékenységének eredményeit az idei évben?
Ford: Az idei év a Ford számára szerencsésnek tekinthetõ, hiszen számos új modell lett bevezetve a piacra. Az év elején egy kicsit lassan indultak be az értékesítések, de aztán az új modellek piaci bevezetésével a vásárlók érdeklõdése jelentõsen megélénkült. A jelenlegi adatok alapján a Ford várhatóan több mint 8,500 gépjármût tud idén értékesíteni a magyar piacon, mely több mint 1000 db-bal, mintegy 14-15%-kal haladja meg a tavalyi év során értékesített autók számát. A kedvezõ tendenciákat erõsíti, hogy az év folyamán az értékesítés fokozatosan futott fel, s például az októberi eladási számok 70%-kal múlják felül a tavalyi év októberének értékesítési adatát.
P: Mely Ford típusok voltak a legsikeresebbek Magyarországon 2001-ben?
Ford: A Transit a használók szavazatai alapján Európában az Év kisteherautója lett. A szavazás is bizonyítékul szolgál e típusunk népszerûségére használói körében, s a díj kedvezõ hatása jelentkezett az idei Transit értékesítésekben is, különösen miután a hátsókerék-meghajtású változat után kijöttünk a piacra az elsõkerék meghajtású változattal is.
Az értékesített gépjármûvek közel fele a középkategóriás Focus, mely iránt továbbra is nagyon erõs a kereslet. A nyári vásárlói roham következtében a hazai Focus készleteink le is csökkentek, s a megnövekedett keresleti igényekhez õsz közepére tudtunk felzárkózni.
Az új Mondeot az idei év második negyedétõl forgalmazzuk Magyarországon. A kereslet igen erõs a felsõ-középkategóriás autó iránt, idén várhatóan 1600-1700 db-ot fogunk értékesíteni.
Összességében volumenben a legnagyobb növekedést idén a Transit érte el. 14%-os piaci részesedésével messze piacvezetõ a kisteherautók körében.
P: Mik a kilátások a jövõ évi értékesítések vonatkozásában?
Ford: Jövõ tavasszal kezdjük el Európában az új Fiesta értékesítését, Magyarországon várhatóan az év második felében lesz kapható az új kiskategóriás modellünk. Az európai premiernél kissé késõbbi indulás oka az, hogy nagyon jelentõs az érdeklõdés a Fiesta iránt egész Európában, a gyártás pedig Németországban koncentrálódik.
A Focus esetében jövõre bemutatjuk a 170 lóerõs ST 170 és az ennél még nagyobb teljesítményû RS vátozatokat, ez utóbbit 6 sebességes váltóval, mely a fiatalos, sportos, dinamikus vásárlói kört célozza meg.
A felsõ kategóriában jövõ tavasszal kerül piacra az új Mondeo ST 220, mely erõben dinamikában és felszereltségben egyaránt a legkényesebb igényeket is ki tudja majd elégíteni.
P.: A Ford vezérigazgatói székét Detroit-ban az eddigi elnök, Bill Ford vette át. Milyen változásokat vonhat ez maga után a vállalat életében?
Ford: A korábbi vezérigazgatónál Bill Ford lényegesen szélesebb körû jogosítványokkal rendelkezik. Ez a jelenlegi amerikai piaci körülmények mellett lehetõséget ad a vállalat hatékonyabbá tételéhez és az átszervezések sikeres megvalósításához. Ebben az elnök-vezérigazgatót munkájában segíti a tavasszal Chief Operating Officer-ré kinevezett Nick Scheele, aki korábban elindította a sikeres európai átalakítás programot.
P.: Mennyire befolyásolják a Ford európai mûködését az amerikai piaci események?
Ford: Amerika mérsékelten befolyásolja az európai piac fejlõdését. A gépjármû piac Európában rendkívül erõs, számos jó minõségû termék versenyez egymással minden piaci szegmensben a kontinensen. Az erõs versenynek köszönhetõen a Ford mûködése Európában az elmúlt évtizedben nem volt nyereséges. Az európai tevékenység reorganizációja az elmúlt években nagyrészt megtörtént, mely modellként szolgál a társaság jelenleg zajló teljes átszervezéséhez is.
Az európai tevékenység reorganizációja három fõ pillérre épült:
1. Új generációs termékportfóliót fejlesztettünk ki, s a jármûvek életciklusát lecsökkentettük 5-6 évre (a "régi" Fiesta lassan 10 éve fut már az európai utakon). Ennek a stratégiának a sikerei jól láthatóak, hiszen az új generációs típusainkból kettõ (Focus, Transit) kategóriájában elnyerte az Év Autója címet, s a Mondeo is csupán egy ponttal maradt el a versenyben a gyõztestõl.
2. A költségeket jelentõsen csökkentettük, a gyártást koncentráltuk (bezártuk pl. a Nagy-Britanniában mûködõ egyik gyárunkat), mellyel a kapacitáskihasználtságunk jelentõsen növekedett. A beszállítói körünket folyamatosan versenyeztetjük, s jelentõsen bõvítettük a kelet-közép európai régióból származó beszállítói kör arányát. A Ford a második legnagyobb beszállítói körrel rendelkezik ebben a régióban (egy ilyen beszállítókat keresõ akvizíciós csoport Magyarországon is mûködik)!
3. A harmadik fontos tényezõ a hatékonyság javításához az elosztás hatékony és eredményes megszervezése. Ez szintén jelentõs szervezési és egyeztetési munkát igényel.
P.: Visszatérve a Ford magyarországi jelenlétéhez. Mennyire elégedett Ön a Ford hazai dealer hálózatával?
Ford: Úgy gondolom, hogy megvannak az alapjai egy igazán jól mûködõ értékesítési hálózatnak Magyarországon. Amikor év elején Magyarországra érkeztem, egy-két fontos város hiányzott a Ford értékesítési pontjainak térképérõl, de ezeket mára már kipótoltuk. Amellett, hogy az ország le van fedve most már megfelelõen Ford dealerekkel, a minõség a másik kiemelkedõ szempont a hálózat hatékonyságának mérésénél. Fontos, hogy a Ford olyan dealereket válasszon ki, akik megfelelõ tõkeháttérrel rendelkeznek, biztosított legyen hogy az üzleten keresnek, s a megkeresett pénzt visszaforgatják az üzletbe.
P.: Mit tesz a Ford a vásárlók elégedettségének biztosítása érdekében?
Ford: A fogyasztók elégedettségének biztosítása a Ford számára a legfontosabb cél. Rövid távon az eladott autók száma mérvadó lehet egy gépjármûgyártó cég sikerességének megítélésénél, hosszú távon azonban a fogyasztók elégedettsége a legfontosabb. A Ford nagy hangsúlyt fektet vásárlóinak lojalitására. Az új vásárlók akvirálása jelentõs marketing költségekkel jár, miközben nem termel lojalitást. A minõségi ügyfélkiszolgálás hosszú távon jobban megéri a gyártóknak is.
A Ford Motor Hungária dealereit Magyarországon kérdõíveken keresztül méri, melyeket a Ford a vásárlóknak küld ki. A kérdõívek részletesen kikérdezik a használókat a jármûvel kapcsolatos esetleges panaszaikról, s a jármû mellett külön hangsúlyt fektetünk a dealerek és a szerviz szolgáltatás minõségére is. Az elsõdleges célunk ugyanis az autójával és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatásokkal egyaránt elégedett Ford vezetõ.
(X)