Csepreghy Nándor: az állami beruházáspolitika és az építésügy olyan hardverek, amik teljesen új szoftvereket igényelnek
Ingatlan

Csepreghy Nándor: az állami beruházáspolitika és az építésügy olyan hardverek, amik teljesen új szoftvereket igényelnek

Portfolio
A globalizáció folyamatai már 2010-ben felgyorsultak, a kelet-nyugati irányú kapcsolatok erősödtek és ezen találkozások tranzitrégiójában fekszik Magyarország, ehhez kell alkalmazkodnunk. A gazdasági kapcsolatok irányítása a régióban a Kárpátoktól északra Lengyelországhoz tartozik, de attól délre ezt Magyarországnak kell átvennie, kiegészítve az Európába tartó közlekedési, kereskedelmi korridorokat, a kelet-nyugati mellett az észak-déli kapcsolatokra is fókuszálva, mint például a Budapest-Belgrád vasútvonal. Az Építési és Közlekedési Minisztérium 3 jogszabálya ehhez teremt alapot – mondta el az Építőipar 2023 konferencián Csepreghy Nándor, parlamenti államtitkár, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettese.
Újra Property X! - A Portfolio legélménydúsabb, legsportosabb ingatlan X finanszírozás X építőipar konferenciája idén is Füredre hívja a szakma kiemelt szereplőit! Találkozzunk!

A 2020-as év sok problémára rávilágított: a covid a globális ellátási láncokra felfűzött rendszereket kihívás elé állította, így meg kell teremtenünk a saját ellátási láncainkat. Éppen csak elkezdtünk ebből kilábalni, amikor jött az orosz-ukrán háború. Ennek hatására a régió egy zárvánnyá változott, ami a kelet-nyugati helyett az észak-déli korridorokat helyezte előtérbe. A háború hatására az egyik legfontosabb gazdasági változás a kamatkörnyezet átalakulása volt, ami jelentősen megdrágította a finanszírozást. Az európai gazdasági modell megdőlni látszik, a kelet-európai régió kárára a világban egy energiapolitikai átállás zajlik és ezt figyelembe kell venni a hazai döntéseknél is. Arra kell megoldást találnunk, hogy hogyan lesz a magyar építés és közlekedés egy protekcionista gazdaságpolitikának az alapja, miközben tudjuk, hogy a magyar gazdaság növekedéséhez a belső piac kevés - mondta el Csepreghy Nándor.

Az állami beruházáspolitika, az építésügy és a közlekedés is olyan hardverek, amik teljesen új szoftvereket igényelnek.

Ennek programozásában vagyunk most, ezt másfél év múlva szeretnénk befejezni, majd utána jöhet ezek beüzemelése azért, hogy évtizedes időtávon is működő rendszert hozzunk létre.

A magyar építészetről szóló törvény

Nem volt még olyan törvény, ami a benyújtás előtt olyan széles körű véleményezést kapott volna, mint az új építési törvény. Magyarországon az összes beruházás 30 százaléka állami megrendeléssel történik, így az állam a legnagyobb beruházó, neki kell utat mutatnia a piaci beruházásokhoz is.

Az új építési törvényt heteken belül országgyűlés elé viszik.

Ez alapján többlépéses gyakorlat mentén az egyes ágazatoknak 10-20 éves távlatú stratégiát kell készíteni, melynek során az egyes koncepcióknak meg kell határozniuk, hogy az milyen beruházásokat jelent. Ezt követően fontos, hogy a források meghatározásával azt kizárólag ezek megvalósításához használhatják fel. Az állam célja, hogy megváltoztassa azt a logikát, hogy „design and build” módon utólag rohanjunk a beruházások után. Azt várjuk ettől a többlépéses gyakorlattól, hogy az állam akár 3-4 ponton is tudjon dönteni az egyes projektekről és csak akkor szálljon ki belőlük, amikor azok már fenntarthatóan működnek. Ez a törvény a magyar építőipar érdekében jön létre, ami versenyelőnyt jelent a magyar építőipari szereplők számára.

Építészeti kerettörvény

Ez a törvény a megvalósuló kivitelezéseknek kíván irányt mutatni, magában foglalva az ellátásbiztonságot, a szabályozást és a digitalizációt. Az ÉVOSZ-szal is folyamatosan egyeztetünk erről. A cél a bürokrácia szintjének lehető legalacsonyabban tartása, valamint az építészeti örökség méltó folytatása akár piaci, akár állami finanszírozással.

Közlekedés

A közlekedésben három kérdés merül ma fel: szabályozás, állami intézmények, nagyobb infrastrukturális fejlesztések.

Az 50-100 éves koncepciók helyett kicsit lejjebb kell hozni a horizontot, hogy ezek megvalósításához megfelelő feltételrendszer jöjjön létre. A Nyugati-Déli pályaudvar közötti alagútnak például jelenleg nincs realitása, ez ma csak egy szép vízió, ennél olyan fontosabb problémák is vannak, mint, hogy hogyan lehet megoldani olcsón, kiszámíthatóan a személyszállítást és hogyan fogjuk érvényesíteni a cargo szempontokat figyelembe véve, hogy ehhez milyen beruházások kellenek.

A minisztérium célkitűzése tehát befejezni a 3 nagy „alapszoftvert” és ennek eredményeit a magyarok kezébe adni.

Képek és címlapkép forrása: Kaiser Ákos / Portfolio

Kiszámoló

Lehet bérelni is

Nagyon gyakori eset, hogy valakinek van egy lakása, ami már szűkös a két kamasszal, de ami ingatlant szeretnének helyette, ahhoz fel kellene venni 60-70 millió forint vagy akár még több hitelt, a

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Érdekes időpontban kaphatnak

Gazdasági elemző

Gazdasági elemző
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes előadás

Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Interaktív online előadás

Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez

Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.

Ez is érdekelhet
lazar janos miniszter