Az OTP Csoport az új otpotthon.hu ingatlanportállal alig több mint fél éve jelent meg a piacon, felborítva a stabil pozíciókat birtokló szereplők erőviszonyait. Milyen ma a magyar ingatlanhirdetési piac?
Az ingatlanhirdetési piac nagyon sok szereplőből áll, ugyanakkor meglehetősen centralizált, az első 2-3 vállalat fedi le a piac nagy részét. Alapvetően három csoportra tudnám osztani a szegmenst: az elsőbe, amelyben az otpotthon.hu is működik, tematikus, kizárólag vagy hangsúlyosan ingatlanokkal foglalkozó portálok tartoznak, a másodikat közösségi médiaplatformok apróhirdetési, kereskedelmi felületei jelentik, végül az ingatlanközvetítő irodák is mind jelen vannak a kínálatukkal az online térben.
Mi a szolgáltatásunkkal a tematikus portálokkal tudunk és akarunk versenyezni, de természetesen, ha olyan minőségű és kondíciókkal rendelkező szolgáltatást nyújtunk, akkor a közösségi médiafelületekről, de az utcára kiragasztott hirdetések világából is be tudunk hozni hirdetőket.
Egy ingatlanportál versenyképességét a látogatottsága és a kínálata határozza meg.
Az elmúlt valamivel több mint fél évben folyamatosan tudtuk erősíteni a pozíciónkat és immár másodikak vagyunk az előbbi mérőszámokban a piacon. Az indulás óta havi közel másfélmillió felhasználót érünk el, és már több mint 160 ezer ingatlanhirdetés található meg a kínálatunkban.
Egy meglehetősen statikus, beállt szegmensbe érkeztünk, és kétségkívül megkavartuk az állóvizet, a többi szereplőt is innovációra, versenyre késztettük. Ma, amikor az ingatlanpiacon elkezdett kínálati túlsúly kialakulni, akkor a hirdetőknek az eddigieknél is fontosabbá válik, hogy több opció közül választhassanak, ha el akarják adni az ingatlanukat. Ezzel csökken a kiszolgáltatottság, és egyre jobb ár-érték arányú szolgáltatásokhoz, ajánlatokhoz vezet.
A sokszereplős piacon számos kisebb ingatlanportál is működik, illetve az offline apróhirdetési újságok, cetlik, falragaszok is a mindennapok részét képezik. Mekkora létjogosultságuk van ezeknek a felületeknek, hagyományos megoldásoknak?
A piaci létjogosultságot az üzleti eredmények döntik el, és úgy tűnik, hogy az említett felületeket – eddig – eltartották a hirdetők. Azt gondolom, hogy az ingatlanpiac legjobb esetben is stagnálni fog országos szinten, egyszerre fog nőni a kínálat és csökkenni a kereslet.
Ebben a helyzetben elemi érdeke a hirdetőknek, hogy minél több potenciális vásárlóhoz jussanak el, ezért – ha logikusan gondolkoznak – akkor a nagyobb látogatottságú, népszerűbb portálokon fognak hirdetni.
Minél nagyobb az ingatlankínálat, annál több lesz a látogatottság is, amely kedvező spirálhatást eredményez, igaz ez inkább a nagyobb szereplőket hozza előnybe. Azt gondolom, hogy a kisebb szereplők regionálisan vagy speciális piacokon, például a mezőgazdasági vagy ipari ingatlanok, irodák esetében továbbra is működni fognak.
A regionális újságokban, kistelepüléseken valóban még mindig nagy népszerűségnek örvendenek a nyomtatott apróhirdetések, mert a kis közösségekben, ahol mindenki mindenkit ismer, egy helyi magazin jól össze tudja fogni a helyi kínálatot. Az alacsonyabb digitális ismeretekkel bíró tulajdonosok, akiknek kevesebb hozzáférése van az internethez, nincs okostelefonjuk, amivel akár 4-5 fotót lehetne készíteni az adott ingatlanról, a jól bevált apróhirdetésekhez fognak nyúlni. Azt gondolom, hogy ezt nem feltétlenül teszik rosszul, nagy valószínűséggel el fog kelni egy idő után a házuk, földjük, a kockázat inkább abban rejlik, hogy
sokkal rosszabb árat kaphatnak érte, mint amennyit valóban ér a tulajdonuk.
A nagyobb ingatlanportálok egyik legnagyobb pozitívuma pont az, hogy az ügyfelek sokkal nagyobb merítés alapján tudják az ingatlanukat beárazni. Nem mindegy, hogy a környéken 30 eladó ház négyzetméterárait látom, vagy csak kettőét.
Mit kell ma tudnia egy versenyképes ingatlanportálnak?
Mindenekelőtt a legfontosabb, hogy a kínálat elérje az ügyfeleket. Ezt több terület, például a marketing, sales és fejlesztői csapat párhuzamos munkája támogatja, illetve a már korábban említett spirálszerű organikus növekedés is rendkívül fontos. Fel kell ismerni, hogy az ügyfeleknek az egész ingatlan adásvételi folyamat során milyen igényeik merülhetnek fel, és ezeket a legjobban kell tudni kielégíteni. Ebbe beletartozik egy általánosan jól kezelhető felület, a különböző értesítési funkciók, hogy bizonyos beállított paraméterek mentén mihamarabb eljussanak az új hirdetések az érdeklődőkhöz, de legalább ennyire fontos, hogy a finanszírozási megoldások is folyamatosan frissüljenek és láthatók legyenek.
Ha eggyel hátrébb lépek, akkor pedig
egyértelműen a transzparencia, a bizalom és a hitelesség megteremtése a hosszútávú siker kulcsa.
Az emberek az életük során 2-3 alkalommal vásárolnak vagy adnak el ingatlant. Nem értenek hozzá, nem is kell, hogy értsenek, ugyanakkor segítségre van szükségük, nehogy kár érje őket vagy becsapják őket. Ebben a folyamatban rengeteg a szereplő, a teljesség igénye nélkül: az eladó, a vevő, az ingatlanközvetítő, a bank, az ügyvéd, a kormányhivatal, a NAV és még sorolhatnám. Sok a buktató, nehéz megszerezni a hiteles információt, eljutni a megfelelő szakemberekhez. Nekünk az a feladatunk, hogy – amennyire egy ingatlanportál teheti – végig fogjuk az ügyfelek kezét, és támogassuk őket.
A lakásvásárlók döntő része jelzáloghitelt is igényel lakásvásárláskor. Hogyan tudja támogatni egy ingatlanportál, hogy az ügyfelek pontosan lássák, mekkora (hitel)keretből gazdálkodhatnak? Látszik elmozdulás az online hitelbírálat gyakorlatában?
A hitellehetőségek felmérése és a különböző konstrukciók ajánlása már a portál elindulásánál is elérhető funkciók voltak, amiket folyamatosan fejlesztünk is. Úgy gondolom, hogy egy tudatos vásárlónak érdemes azzal kezdeni a lakáskeresést, hogy először felméri, milyen anyagi lehetőségei vannak, mennyi hitelt tud/akar igényelni. Miután látja, hogy mekkora összeget tud vásárlásra fordítani, akkor e mentén paraméterezi a keresést, és választja ki a számára megfelelő ingatlant. A mi felületünkbe az OTP lakáshitel kalkulátorát integráltuk. Ha az ügyfelek bizonyos paramétereket beállítanak, akkor minden egyes ingatlannál, az adott hirdetésnek megfelelően mutatja meg a finanszírozási lehetőségeket, nincs szükség újra és újra elölről kezdeni a folyamatot.
Ezen felül telefonon vagy más csatornán is érdemes a hitellehetőségekről a tanácsadókkal konzultálni, mivel általában összetett finanszírozást nyújt a bank, amely lehet, hogy tartalmaz piaci alapú jelzáloghitelt, CSOK hitelt, Babaváró hitelt, a lakástakarékpénztári megtakarítással rendelkezők megint csak más konstrukciók közül válogathatnak.
Egy a jelenlegihez is hasonló kínálati piacon, hogyan kell kinéznie egy figyelemfelkeltő, vonzó ingatlanhirdetésnek?
Egy jó hirdetés figyelemfelkeltő, informatív, jól strukturált, és jól tagolt. Általánosan elfogadott kereskedői mondás, hogy „először a szem eszik”. Ez az ingatlanhirdetések esetében hatványozottan igaz, ezért nagyon fontos, hogy vonzó, jó minőségű fotók kerüljenek ki az ingatlanról. Érdemes például rendet rakni, kitakarítani, és a ház legelőnyösebb részeit megtalálni, mielőtt a fotókat készítjük. Ha egy gondolat erejéig még visszakanyarodunk, akkor például emiatt is érdemes inkább online portálon hirdetni, mint apróhirdetésben, mert az expressz újságokban nincs lehetőség fotókat is közölni. Az ingatlan ezért már a rajtvonalon versenyhátrányba kerül.
Ezen felül nagyon fontos, hogy a címsor 5-6 szavas, rövid, tömör, de az ingatlant leginkább jellemző kulcsszavakat tartalmazza.
Nagyon jól kattintják a „sürgősen eladó”, az „áron alul eladó”, az „azonnal költözhető”, a „frekventált lokáció”, a „panoráma” a „kiemelkedő ár-érték arány” szavakat is.
A keresőszavak között az energiaválság hatására nagyon megnőtt az energiahatékonyságra utaló kifejezések népszerűsége, ezeket is érdemes előtérbe helyzeni a hirdetés szövegében. Kulcskérdés, hogy alaprajz is elérhető legyen a hirdetésben.
Egyre bonyolultabbnak tűnik vonzó ingatlanhirdetést készíteni. A kínálati piacon megnő azoknak a szereplőknek a jelentősége, amelyek a lakás eladásában a tulajdonos segítségére vannak?
Vége van annak az időszaknak, amikor mindent el lehetett adni a piacon, ma már sokkal komolyabban kell küzdeni a vásárlókért, a vásárlók figyelméért. Ehhez viszont profi szakemberekre van sokszor szükség, hiszen egy átlagembernek nem feltétlenül kell tudnia, hogy egy hirdetést hogyan kell jól megfogalmazni, vagy milyen napszakban, milyen beállításból kell a fotókat elkészíteni. Úgy látom, hogy emiatt az ingatlanközvetítők szerepe felértékelődik a jelenlegi helyzetben. Az olyan szűkebb célcsoportot megszólító szolgáltatások is egyre népszerűbbek lehetnek, mint a home staging, amely akár kölcsönbútorokkal, növényekkel vagy lakástextilekkel profi fotóhelyszínné változtatja az ingatlant a jobb és figyelemfelhívóbb megjelenés érdekében.
Az ingatlanhirdetéseket mikor fogja elérni a technológiai robbanás? Még mindig nagyon kevés a 3D bejárás lehetősége, sőt, még a videós hirdetések sem terjedtek el. A jelenlegi kínálati piac elindíthat egy ilyen digitalizációs szintlépést?
A fejlesztések, innovációk folyamatosak, de egy irányba kell haladniuk az ügyféligényekkel. Szépen lassan terjedőben vannak az említett megoldások, bár elsősorban az újépítésű ingatlanoknál, amelyeknél könnyebb a 3D látványterveket feltölteni egy hirdetési oldalra, mint egy 100 éves lakásról készíteni egy virtuális térképet. Ehhez mindenképp olyan szaktudásra és eszközökre van szükség, amelyek legjobb esetben is csak az ingatlanközvetítőnél vannak meg, akinek viszont az a szándéka, hogy minél gyorsabban értékesítse az ingatlant. A két törekvés, a két folyamat azonban akadályozza egymást, és általában a gyorsaság győz.
Mi a még részletesebb bemutatási lehetőségek mellett inkább abban látjuk a releváns innovációkat, amelyek magát az adásvétel folyamatát támogatják.
Csak, hogy néhány irányt említsek: még pontosabb online ingatlan értékbecslés vagy a hitelbírálat és igénylés további egyszerűsítése, esetleg olyan lehetőségek, amelyek segítenek az ingatlanvásárlási folyamat tranzakciót követő szakaszaiban. Úgy gondoljuk, hogy ezek olyan egyértelmű ügyféligények, amelyekkel hosszú távon is érdemes foglalkozni.
Címlapkép: otpotthon.hu
A cikk megjelenését az otpotthon.hu támogatta.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ