Energiaválságra, kemény telekre készül egész Európa. A kormányok sorra hozzák az energiamegtakarítási intézkedéseket. Az emelkedő rezsiköltségek hogyan csapódnak le a hazai ingatlankezelési, létesítménygazdálkodási piacon, és hogyan tudnak reagálni rá?
Az energiafelhasználás hatékonyságának növelése, a takarékoskodás központi kérdéssé vált és a jelek szerint sokáig az is marad. A probléma kezelésére, a téli felkészülés jegyében idén két újítást is bevezettünk partnereinknek. Első körben az ICON műszaki üzemeltetéssel (facility management) foglalkozó szakembergárdája összeállított a tulajdonosoknak egy javaslatcsomagot a költségek csökkentésére. Az abban szereplő megoldások még nem igényelnek komoly beruházásokat. Az irodaépületek meglévő rendszereinek működését teszik hatékonyabbá, például a belső hőmérséklet szabályozásával eredményeznek megtakarítást.
Ezekkel a módszerekkel átlagosan 2-6 százalékos csökkenést tudunk elérni az energiafogyasztásban, amiből a bérlők gyakorlatilag semmit sem érzékelnek, komfortérzetük, a szolgáltatások színvonala változatlan marad.
Komolyabb műszaki beavatkozást igénylő energiahatékonysági beruházásoknál már szükség van valamennyi szereplő, a tulajdonosok, a bérlők és az ingatlankezelési, létesítménygazdálkodási szakemberek bevonásába az egyeztetési folyamatoknál. Szükség, igény esetén természetesen ebben is állunk partnereink rendelkezésére. A másik kezdeményezésünk a koronavírus-járványhoz kapcsolódik, amikor a nemzetközi szállítási láncok szakadozása miatt bizonytalanná vált a karbantartáshoz szükséges alkatrész-utánpótlás biztosítása. A csúszások elkerülése, az üzembiztos, folyamatos működés fenntartása érdekében komoly raktárkészletet halmoztunk fel. Főleg, az esetleges meghibásodáskor más rendszerekkel nem kiváltható berendezések javításához szükséges tartozékokból. Sokat tanultunk a járványból, ez is egy hasznos lecke volt számunkra.
A járvány az egész világon megváltoztatta az irodahasználati szokásokat, az ezzel kapcsolatos igényeket. Hogyan reagáltak ezekre a változásokra?
Érezhetően csökkent a kereslet a nagyméretű, közös légterű irodákra, ezzel párhuzamosan egyre fontosabb szerephez jutnak a megfelelően felszerelt, a dolgozók regenerálódását szolgáló terek. A legfontosabb szempont az emberek egészsége, a biztonságos munkavégzés feltételeinek megteremtése.
A koronavírus-járványban, amikor az irodák egy része több hullámban szinte kiürült, partnereinkkel folyamatosan együttműködve megtanultuk kezelni a váratlan helyzeteket. A kulcs az ügyfélközpontú megközelítés, a gyors, rugalmas, szakmailag megalapozott reagálás a változó igényekre, vállalatunk működési modelljét is ehhez igazítjuk.
Mondana konkrét példát a működési modell változására, amit a tulajdonosok, a bérlők, a partnereik és alvállalkozóki is kedvezően fogadtak?
A modellváltás komoly szakmai kihívás számunkra, és meggyőződésem szerint akkor váltja be a hozzá fűzött reményeket, ha az ügyfelek az ezzel járó változásokból csak annyit észlelnek, hogy még könnyebben találunk gyors, hatékony válaszokat a kérdéseikre, megoldásokat az igényeikre. Idén júliusban a Corvin negyed két irodaépületében, a Corvin 5-6-ban a tulajdonossal együttműködve egységesítettük, egy kézbe vettük a műszaki üzemeltetés (facility management) és az ingatlankezelés (property management) feladatait. Egyre több ingatlantulajdonos ismeri fel, hogy az ingatlan értéknövelését, a hatékonyság növelését, valamint a tulajdonosok és ugyanakkor a bérlők színvonalasabb kiszolgálását is szolgálja, ha kihasználjuk a két terület együttműködésében rejlő lehetőségeket. Ingatlankezelési csomagunkban ugyanis olyan komplex szolgáltatások szerepelnek, amelyeknek köszönhetően partnereink megszabadulnak az épületek fenntartásával kapcsolatos terhektől, miközben a műszaki üzemeltetési csapat folyamatosan biztosítja a tulajdonosok és a bérlők igényeihez rugalmasan alkalmazkodó működés feltételeit. A tapasztalataink pozitívak, az ügyfeleink visszajelzései is minket igazolnak. Szeptember első napjaitól a korábban már általunk kezelt MOM Parkban bevásárlóközpontban és irodaházban immár a műszaki üzemeltetési feladatokkal is minket bíztak meg a tulajdonosok, így a portfóliónk egyik legjelentősebb ingatlanában van lehetőségünk bizonyítani az egy kézben lévő, teljes körű ingatlankezelés és üzemeltetés hatékonyságát.
Az energiahatékonyság, a dolgozók egészségének megőrzése mellett a környezettudatosság, a fenntarthatóság is egyre meghatározóbb szerepet játszik a piacon. Hogyan készülnek erre?
A mai döntéshozóknak személyes felelősségük van az utánuk következő generációk irányába. Mit fogunk mondani gyermekeinknek, amikor megkérdezik tőlünk, mit tettünk azért, hogy megőrizzük számukra bolygónkat, környezetünket és erőforrásainkat? A fenntarthatóság, a környezetvédelem olyan elv, érték, amelyet minden piaci szereplőnek be kell építenie mindennapi működésébe, a jövőt szolgáló tervezésbe.
Két konkrét példát említenék vállalatunk életéből. A fővárosi irodapiacon ma még ritkaságnak számít a WELL minősítés megszerzése, ami azt jelenti, hogy az adott létesítmény megfelel a legmagasabb szintű nemzetközi környezettudatossági, energiahatékonysági, valamint az ott dolgozók jóllétét szolgáló követelményeknek. A Corvin 5 irodaház a magas színvonalú felszereltségével kiérdemelte ezt az elismerést. Büszke vagyok rá. De ez a szemlélet vezérelt minket akkor is, amikor a prototípus fejlesztési fázisában megvásároltuk a hazai fejlesztésű Compocity hulladékfeldolgozó robotot. Innováció, környezettudatosság, fenntarthatóság. Megteszünk mindent annak érdekében, hogy nyugodt lelkiismerettel állhassunk a következő generációk képviselői elé.
A cikk megjelenését az ICON támogatta.
Címlapkép forrása: Getty Images