Az alábbi elemzést a Jalsovszky szakértői csapata készítette.
Adók, amelyektől búcsút vehettünk, és az új versenyzők
A különadók közül búcsút inthettünk a befektetési vállalkozásokat és a hitelintézeteket terhelő, a külön kormányrendelet szerinti tranzakciós illetéknek, ez tavaly év közben került kivezetésre. (Ez a tranzakciós illeték nem összetévesztendő a külön törvény szerinti pénzügyi tranzakciós illetékkel, amely továbbra is létezik.)
Ez év elejétől továbbá végre eltörölték a háztartási munka regisztrációs díját – azonban magát a bejelentési kötelezettséget nem! Megjegyzendő az amúgy nemes szándékú adó évről-évre minimális bevételt hozott csak.
A két búcsúzó adónem mellé viszont négy újat számoltunk.
Egyrészt hosszú évek OECD-s és uniós jogalkotása eredményeképpen Magyarországon is életbe léptek a globális minimum-adószintet biztosító kiegészítő adók. Ezek célja, hogy a konszolidáltan 750 millió eurót meghaladó árbevétellel rendelkező vállalatcsoportok a globális bevételeik után egy egységes minimum-adómérték (15%) alapján adózzanak, ezáltal – a minimumadó megalkotóinak reménye szerint – megakadályozandó, de legalábbis csökkentendő a tagállamok közötti káros adóversenyt.
Másrészt szintén új versenyzőként vettük számba a gyógyszergyártói extraprofitadót. Ez a – némileg eltérő névvel tovább élő – gyógyszergyártói különadó mellett, azt kiegészítve és attól kicsit eltérő adóalappal hivatott „szabályozni” a gyógyszergyártók különadó-terheit.
Végül két újabb adóterhet vetett ki a kormány egy tavaly év közepi rendeletben az ún. jelentős szén-dioxid kibocsátó tevékenységet végző létesítmények üzemeltetőire; a szén-dioxid kvóta adót és szén-dioxid tranzakciós díjat. Előbbi a kvótával rendelkezők szén-dioxidkibocsátási mennyiségét, utóbbi pedig a kvótával (a kibocsátási egységekkel) való kereskedést adóztatja meg.
A Jalsovszky Ügyvédi Iroda rendszeresen elkészíti minden évben az adónemek számát és listájukat, így kirajzolható egy jól beazonosítható trend az elmúlt évekről:
Nem vész el, csak átalakul
Van, ahol szűkült az adótárgy, van, ahol pedig újabb adótárgyakra vetették ki a sarcot. Előbbire példa a közművezetékek adója, amely az év elejétől már nem vonja hatálya alá a hírközlési vezetékeket. Így ezek után a továbbiakban már nem kell az adót megfizetni. Ezzel ellentétes folyamat zajlott le a turizmusfejlesztési hozzájárulásnál, ahol a „hop on hop off” jellegű buszoztatást vonták az adó hatálya alá.
A fentiektől eltérően a NETA hatálya egyszerre szűkült és bővült is: egyrészt a termékadó adótárgyai közül eltűnt az alkoholos ital, illetve további két új kategóriával bővült az adóztatandó termékek köre. Ezek a jogszabály szerint definiált „csemege” és „előrecsomagolt édes, sós tészta” kategóriái, amelyek után ezt követően a termékadót (is) meg kell fizetni.
Végül ebben a körben bír hírértékkel a termőföldek végleges más célú hasznosítása esetén fizetendő földvédelmi járulék aranykorona érték alapján számított mértéke, amely valamennyi minőségi osztály tekintetében a háromszorosára nőtt ez év elejétől.
A díj ezúttal tényleg díj: a kiterjesztett gyártói felelősség (avagy az EPR) rendszere
Az EPR-rendszer a növekvő hulladékkibocsátásra adott európai uniós válaszlépés. A felelősségi rendszer lényege szerint a különböző egyszerhasználatos (ún. körforgásos) termékek gyártóinak a kibocsátásuk után díjat kell fizetniük egy koncessziós társaság, a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. részére, amely megszervezi a keletkező hulladék teljeskörű kezelését a hulladék gyűjtésétől és elszállításától kezdve a hulladék újrahasznosításáig vagy ártalmatlanításáig. A MOHU a díjat a gyártóknak a hulladékgazdálkodási hatóság felé teljesített adatszolgáltatása alapján számlázza ki.
Noha nem ismeretlen, hogy egyes adókat a jogszabályok „díj”-nak tituláljanak – különösen akkor, ha azok áttételesen kifejezetten valamilyen közfeladat finanszírozására hivatottak (gondoljunk csak pl. az élelmiszerlánc-felügyeleti díjra vagy a szerencsejáték felügyeleti díjra) –, az EPR-díj esetében, fogalmilag, nem beszélhetünk adóról. Ennek oka, hogy a díj ellenében a kötelezettek egy közvetlenül tetten érhető szolgáltatásban részesülnek. Ezen elvileg az sem változtat, ha egyes iparági hangok vitatják a befizetett díj és a kapott szolgáltatás egyenértékűségét
Nem járulnak hozzá: az iparbiztonsági hozzájárulás
Tavaly év végén röppent fel a hír, hogy a kormány egyes, veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemekre egy új, árbevétel alapú adót vetne ki, az iparbiztonsági hozzájárulást. Sokan találgatták, hogy az intézkedés vajon a gombamód szaporodó akkumulátorgyárakra tekintettel került-e napirendre, mindenesetre ezt a törvényjavaslat indokolása így külön nem tartalmazta. Akárhogy is, az új adót végül nem vezették be, így nem gazdagítja az adófajták számát.
Kihívásokkal teli évek
Jól látszik, hogy a gazdaságpolitikai folyamatok továbbra sem teszik lehetővé, hogy a kormány lemondjon a különadók nyújtotta bevételekről. Közben más folyamatok – úgy, mint a környezet túlzott igénybevétele vagy a közös piacra káros adóverseny elleni küzdelem – további, szintén új adójogszabályokat indukálnak.
Ezért nem tűnik jelenleg reális elvárásnak az adófajták mértékének jelentős csökkentése.
A helyzeten talán az segít, hogy az adóhatóság egyre többféleképpen nyújt támogatást az adókötelezettségeknek való megfelelés során – ideértve azt is, hogy februártól már az adóhatóságtól is kérhető az áfabevallások kitöltése.
Az adónemek száma Magyarországon 2024-ben | |
Sorszám | Adónem |
1 | A forgalmazó és a befektetési alap különadója |
2 | Általános forgalmi adó |
3 | Bányajáradék |
4 | Bevándorlási különadó |
5 | Biztosítási adó |
6 | Cégautóadó |
7 | Ebrendészeti hozzájárulás |
8 | Egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (EKHO) |
9 | Élelmiszerlánc-felügyeleti díj |
10 | Energiaellátók jövedelemadója (Robin Hood adó) |
11 | Építményadó |
12 | Erdővédelmi járulék |
13 | Földvédelmi járulék |
14 | Globális minimumadó |
15 | Háztartási munka regisztrációs díja |
16 | Helyi iparűzési adó (HIPA) |
17 | Hitelintézeti különadó |
18 | Hulladéklerakási járulék |
19 | Gépjárműadó |
20 | Gyógyszerforgalmazók különadói |
21 | Gyógyszergyártói extraprofitadó |
22 | Idegenforgalmi adó |
23 | Illeték |
24 | Innovációs járulék |
25 | Játékadó |
26 | Jövedéki adó |
27 | Kamarai hozzájárulás |
28 | KÁT/METÁR termelők különadója |
29 | Kiegyenlítői kapacitás nyújtását terhelő különadó |
30 | Kisadózó vállalkozások tételes adója (KATA) |
31 | Kiskereskedelmi adó, kiskereskedelmi pótadó |
32 | Kisvállalati adó (KIVA) |
33 | Környezetterhelési díj |
34 | Környezetvédelmi termékdíj |
35 | Közművezetékek adója |
36 | Kőolajtermék-előállítók különadója |
37 | Légitársaságok hozzájárulása |
38 | Magánszemélyek kommunális adója |
39 | Népegészségügyi termékadó (NETA) |
40 | Nukleáris hozzájárulás |
41 | Pénzügyi szervezetek különadója |
42 | Pénzügyi tranzakciós illeték |
43 | Regisztrációs adó |
44 | Rehabilitációs hozzájárulás |
45 | Reklámadó |
46 | Reprográfiai és üres hordozó jogdíj |
47 | Személyi jövedelemadó (szja) |
48 | Szén-dioxid kvóta adó |
49 | Szén-dioxid kvóta tranzakciós díj |
50 | Szerencsejáték felügyeleti díj |
51 | Szociális hozzájárulási adó (szocho) |
52 | Táppénz-hozzájárulás |
53 | Társasági adó (tao) |
54 | Távközlési adó |
55 | Távközlési pótadó |
56 | TB járulék (bizonyos ellátások esetén nyugdíjjárulék) |
57 | Telekadó |
58 | Települési adó |
59 | Turizmusfejlesztési hozzájárulás |
60 | Vám |
61 | Vízkészletjárulék |
Forrás: Jalsovszky Ügyvédi Iroda gyűjtése |
Címlapkép forrása: Getty Images