A KSH tegnap reggel tette közzé legfrisseb elemzését a hazai ipari termelés eredményeiről és az export volumenéről is. Egyik mutató sem alakult jól, egymástól nem függetlenül 4,1, illetve 7 százalékos csökkenést mutatnak az egy évvel korábbiakhoz képest. A KSH a részletes szektorális adatokat még nem közölt, csupán annyit, hogy 2024. januárban a feldolgozóipari alágak döntő többségében visszaesett a termelés volumene, mindössze három alágban nőtt a kibocsátás, a legnagyobb mértékben a kokszgyártás, kőolaj-feldolgozásban. Egyelőre tehát csak találgathatunk, hogy a járműipar hogyan teljesíthetett az említett időszakban, azonban tudva, hogy az ipari termelésben és az exportban mekkora szerepet játszik,
nem sok jóra számíthatunk.
Nem mutatnak jól a tavaly év végi eredmények sem: a decemberi adatok szerint a feldolgozóipari termelés 26%-át képviselő járműgyártás 9,0%-kal visszaesett az előző év azonos hónapjához mérten. A közúti gépjármű gyártása 11,1, a közúti jármű alkatrészeinek gyártása 6,0%-kal csökkent. Az ipari export volumene 12,0%-kal kisebb volt az egy évvel korábbinál. A feldolgozóipari exportértékesítés 33%-át képviselő járműgyártás kivitele 11,3, a 13%-os súlyú villamos berendezés gyártásáé 13,9%-kal csökkent.
Az európai autóipar pedig igen nehéz időszak elé néz, amely a hazai beszállítókra nézve is jelentős kockázatokat rejt.
Az igazság jövő hét szerdán derülhet ki, amikor a KSH kiadja második, részletesebb becslését is. A március 20-21-én megrendezett Portfolio – MAGE Járműipar 2024 konferencián pedig a szektor legfontosabb hazai szereplői magyarázhatják el, milyen tényezők állhatnak a vélhetően kedvezőtlen adatok mögött, és milyen stratégiával lehet újra a növekedés útjára lépni.
Címlapkép forrása: Getty Images