Hogy készít fel egy egyetemi képzés a digitális kihívásokra?
Gazdaság

Hogy készít fel egy egyetemi képzés a digitális kihívásokra?

A gyorsan változó digitális környezetben az üzleti érdekek felismeréséhez és a jó döntések meghozatalához a vállalkozói szemlélet megléte mellett elengedhetetlen a naprakész tudás. A költségek és a várható haszon elemzésen túl egy nagyvállalat informatikai stratégiájának megalkotásához és a digitalizációs transzformáció megvalósításához nem csak a technológiák jövőállóságát kell ismerni, az ahhoz fűződő kockázatokat is fel kell tudni mérni. Az információs területen a menedzseri döntések ráadásul másképp alakulnak, mint a hagyományos kérdésekben. „A digitalizációs környezetben azok az alapvető költségalapú megközelítések, amiket korábban, a digitalizáció előtt alkalmaztunk, nem működnek” – mondta el a Portfolio-nak Kis Gergely, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem adjunktusa. Éppen ezért sok éves vállalati karrier és már elért vezető beosztás után is van értelme elvégezni egy MBA képzést, ahol a cégen belüli újítások megvalósításához szükséges belső vállalkozói szemlélet is elsajátítható.
2025. május 6-án újra körüljárjuk, hogyan hat a LegalTech és a DigitalCompliance a versenyképességre és melyek a digitális térben való vállalati jelenlétet meghatározó legfontosabb jogi-szabályozási területek.

A cikk megjelenését a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem támogatta.

A vállalati informatika világa évről-évre jelentős fejlődésen megy át, ráadásul az információs termékeknél a verseny zömében globális piacon történik. A komplex problémák nem értelmezhetőek a vállalatokat körülvevő környezet alapvető törvényszerűségeinek megértése nélkül, a fejlődés zálogát pedig a szakmai ismeretek bővítése jelenti.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Karának (BME GTK) Master of Business Administration (MBA) szakja a hallgatók vállalkozói szemléletformálását, valamint a digitalizáció során adódó menedzsmentdöntések megalapozását tűzte ki célul. A képzés során többek között azt vizsgálják, hogy milyen érdekek mozgatják az információs termékek eladóit és vevőit, valamint miként lehet termékvonalakat felépíteni és üzemeltetni digitális környezetben. 

A program alapvetően egy menedzsmentképzést takar, amelynek szerves része a különböző digitalizációs környezetekben történő döntéshozási ismeretanyag is

hangsúlyozta a Portfolio-nak Kis Gergely, a BME adjunktusa, az MBA képzés egyik oktatója, az eNET partnere.

A BME MBA innovációs és vállakozásfejlesztési szakirányán a hallgatók a szakértők és mentorok segítségével a saját vállalkozás indításának küszöbéig is eljuthatnak vagy elsajátíthatják azokat az ismereteket, amelyekkel egy innovációs vagy üzleti digitalizációs projektet sikeresen megvalósíthatnak nagyvállalati környezeten belül. Amikor befejezik a képzést, tudni fogják, hogy a kitalált terméküket, szolgáltatásukat milyen feltétellel, hogyan érdemes piacra vinni, hova és hogyan lépjenek tovább a megvalósítás útján.

A képzés célja rámutatni arra, hogyan kell analitikus, elemzői gondolkodással megnézni a különböző technológiai fejlesztéseket, ennek során pedig az összes lényeges döntési pontot megvizsgálják, amely digitalizációs környezetben a vezető elé kerülhet.

Kis Gergely szerint a programnak azok veszik a legnagyobb hasznát, akik már eltöltöttek néhány évet a munka világában, így megtapasztalták a kihívásokat, és szeretnének szintet lépni. Olyan értékes hálózatnak és kapcsolatrendszernek lesznek a részesei az oktatás végére, amelyhez egyébként csak nagyon nehezen tudnának hozzáférni.

Munkatapasztalattal az egyetemi oktatásban

A Duna-Dráva Cement Kft. kommunikációs vezetője, Guth Zoltán a mesterképzést regionális és környezetgazdaságtan szakon egy másik egyetemen végezte, majd pár év munkatapasztalatot követően döntött az MBA képzés mellett. “Az első mesterdiplomámat 2013-ban szereztem, és az azóta eltelt időszakban folyamatosan gyűjtöttem a tapasztalatokat. Amikor 2021 őszén megkezdtem a képzést, sok esetben már konkrét üzleti és szervezeti példákhoz tudtam kötni az órákon elhangzottakat. Mindez kifejezetten hasznosnak bizonyult, a megértés és a tanulás folyamatát is segítette. A képzésnek köszönhetően szélesebbre tárult a horizont a mindennapi munkavégzés során” – emelte ki.

Guth Zoltán szerint a képzés különlegessége, hogy nem csak az oktatóktól és a meghívott vendég előadóktól, hanem egymástól is tanulhattak, hiszen a legtöbben már évek óta jelen vannak a munkaerőpiacon saját vállalkozással vagy munkavállalóként. A vállalkozásfejlesztés szakirányon a kifejezetten gyakorlati megközelítésű oktatás mellett 2 féléven keresztül saját startup projektmunkán dolgoztak, az 5 fős csapatok a munka során pedig megtanulták, hogy mennyi minden kell ahhoz, hogy egy jó ötletből sikeres vállalkozás jöjjön létre, és azt is, hogy milyen akadályok merülhetnek fel.

Bedekovits Csaba, a Kramp Hungary Kft. kereskedelmi vezetője a stratégiaalkotás és megvalósítás, az üzleti analitika és a HR kompetenciák fejlesztése miatt döntött az MBA mellett. 

“A szakmai pályafutásom során sokat tanultam a stratégiáról, ezek az ismereteket akartam rendszerbe szedni. Erre kiváló lehetőséget adott a BME, ideértve a vállalkozásfejlesztés specifikációt. Természetesen a céljaim között volt a kapcsolatrendszerem bővítése és a tanulás élménye is. Megkaptam a kívánt rendszert, új ismereteket szereztem az üzleti információs rendszerekről és a zöldgazdaságról is. Az oktatók gyakorlati hozzáállással segítették az üzletértésünk fejlődését” – tette hozzá.

Rácskay Judit, a MOL Group csoportszintű kiskereskedelem operational excellence vezető szakértője közgazdász BSc diplomával és több éves vezetői tapasztalattal a háta mögött jelentkezett az MBA képzésére. “Főként a képzés harmadik és negyedik félévében, a specializációs kurzusokon keresztül kaptam meg azt a tudást és gyakorlatot, amit kerestem. Kimondottan örültem annak, hogy hétről-hétre projekt alapú személettel, éles gyakorlati feladatokon keresztül volt lehetőségem tanulni. A sok pitchelés pedig új szintre emelte a prezentációs képességeimet, sokkal tudatosabbá tette mind az előadási technikám, mind pedig az előadás tartalmának kialakítását.”

Rácskay Judit ma már PhD-hallgatóként segíti az oktatók munkáját az MBA képzésen a vállalkozásindítás, alapképzésen pedig a startup menedzsment kurzusok során.

Címlapkép forrása: MTI

A cikk megjelenését a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem támogatta.

Holdblog

Piaci hiszti vagy hatékony fogadók?

Az tény, hogy gondban van a világ egyik legerősebb csapata, de az nem biztos, hogy a fogadók jól látják a helyzetet. A Manchester City teljesítményére... The post Piaci hiszti vagy hatékony foga

Kiszámoló

Lehet bérelni is

Nagyon gyakori eset, hogy valakinek van egy lakása, ami már szűkös a két kamasszal, de ami ingatlant szeretnének helyette, ahhoz fel kellene venni 60-70 millió forint vagy akár még több hitelt, a

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Érdekes időpontban kaphatnak

Gazdasági elemző

Gazdasági elemző
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Interaktív online előadás

Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez

Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.

Ez is érdekelhet
donald-trump-2025-januar-20