22 millió extrém kilométer évente: így épít járműflottát egy építőipari óriás
Gazdaság

22 millió extrém kilométer évente: így épít járműflottát egy építőipari óriás

A Colas közel 100 éve a kontinens egyik meghatározó építőipari vállalata, változatos tevékenysége sokszínű jármű- és eszközparkot igényel. A bányagépektől a kishaszonjárművekig, az úthengertől a személygépkocsikig minden megtalálható a flottában, amellyel összesen 22 millió kilométert tesznek meg egy évben. Az autók között számos összkerékhajtású Suzukit üzemeltetnek operatív bérlet keretében, amit a munkatársak nem is kímélnek: üzemidejük jelentős részét építetlen utakon és munkaterületeken töltik. A vállalat elérte, hogy a márka a regionális car-policy-be is bekerült, így már a cseh vagy szlovák kollégák is választhatják őket a mindennapi feladatokra. Az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási normák miatt elkerülhetetlen a flotta elektrifikációja, azonban ez csak komoly infrastruktúrafejlesztéssel és szemléletváltással valósítható meg sikeresen. Bár kínai márkák megjelenése látszólag veszélyeztethetné az olyan jó ár-érték arányú márkák pozícióit, mint a Suzuki, de a megfelelő kereskedő- és szervízhálózat kiépítése, illetve az általános bizalom megszerzése évtizedekbe is telhet számukra.

A Colas építőipari vállalat nemzetközi múltja közel 100, a magyarországi pedig több mint 30 évre tekint vissza. Regionális központja Magyarországon található, ahol széleskörű tevékenységet végez: autópálya-építéssel, útépítéssel, közműépítéssel, híd- és műtárgyépítéssel, zúzottkő-termeléssel és értékesítéssel, árvíz- és környezetvédelemmel, városi vasúttal, illetve városrehabilitációval is foglalkozik. A változatos működési területeknek megfelelően szinte nincs olyan gépjármű- illetve termelőeszköz kategória, amely ne jelenne meg a flottájukban, a bányagépektől a nehézteherautókig, az aszfaltmaróktól a pick-upokig.

Csak személy- és kishaszonjárműből 600 darabot üzemeltetnek.

Egy ilyen sokszínű flotta felépítése hosszútávú, ugyanakkor rugalmas stratégiát igényel, hiszen ahány kategória, annyi finanszírozási modell, a nagyobb értékű célgépeket például hatékonyabb beruházás keretében megvásárolni, esetleg lízingelni, a kishaszonjárműveket és személygépkocsikat pedig flexibilisebb feltételek között, például operatív bérleti konstrukcióban üzemeltetni.

A lehetséges konstrukciók:

  • Saját tőkés vagy hitelfinanszírozott beruházás: saját erőforrásból vagy beruházási hitelből saját tulajdonba veszi a vállalat az eszközt, annak karbantartását saját erőforrásból végzi, minden járulékos költséget maga vállalnak.
  • Nyílt- vagy zárt végű lízing: az eszközök a lízingcég tulajdonában maradnak, amiért a vállalat havi lízingdíjat fizet. A lízingszerződés lejárta után – konstrukciótól függően – az eszköz a vállalat tulajdonába kerül vagy további hasznosításra visszakerül a lízingcéghez.
  • Operatív bérlet: a vállalat meghatározott ideig (általában több év) bérel egy kölcsönzőcégtől vagy flottakezelőtől egy autót, amelyre havi bérleti díjat fizet. Konstrukciótól függően a fenntartás költségének egy része is a bérbeadónál maradhat, a bérleti konstrukció lejárta után az eszközt pedig visszaadja a vállalat.
  • Speciális esetekben vállalati carsharing megoldások, amelyek bizonyos helyzetekben helyettesíthetik a céges személygépkocsikat.

Bármely eszköztípus esetében a minőség mellett a kedvező üzemeltetési jellemzők, illetve a magas maradványérték és erős másodpiaci értékesíthetőség a legfontosabb döntési szempontok. A Colashoz hasonló vállalatok globális car-policy-vel, vagyis egy olyan keretrendszerrel rendelkeznek, amelybe bizonyos márkák, bizonyos típusú autói tartoznak, és amelyből egy-egy ország vagy régió leányvállalatai válogathatnak. Francia világcég révén a – kishaszonjárművek, és személygépkocsik esetén – a francia márkák vannak előtérben, azonban az olyan objektív mérőszámokat, mint a fenntartási költség vagy a várhatóan magas maradványérték márkától függetlenül nem lehet figyelmen kívül hagyni.

A Suzuki különböző modelljeinek erőssége pedig pont ezekben rejlik: kedvező beszerzési áruk mellett olcsón üzemeltethetők és jól tartják árukat is, joggal bízhatnak a flottakezelők abban, hogy a bérleti konstrukció lejárta után is gyorsan gazdára találnak az autók.

Komoly munka van amögött, hogy el tudtuk érni, hogy a Suzuki nemcsak a magyar, hanem a regionális car-policy-be is bekerült. A márka az objektív mérőszámok alapján különösen jól szerepelt a flottánk statisztikáiban, ami a vezetőséget is meggyőzte, ezért például ma már a szlovák kollégák is választhatnak Suzukikat”

– mondta el Fehér Tamás, a Colas flottavezetője.

A Colas-nál az egyik legfontosabb szempont a biztonság, így kizárólag összkerékhajtású Suzukikat használnak, mivel az autók jórészt építkezéseken, földutakon közlekednek, ahol elengedhetetlen az emelt hasmagasság és a 4X4 hajtás. A Suzuki palettájából a Vitara és S-CROSS modellek találhatók a vállalat flottájában, és a kollégák visszajelzései rendkívül pozitívak.

Elégedettségüket jól mutatja, hogy 3 éves céges életciklusuk lejárta után már többen harmadik alkalommal választják újra a modellt. A használók visszajelzései szerint nemcsak műszaki- és üzemeltetési paramétereiben teljesítenek jól a Suzukik, hanem kellemessé is teszik számukra a mindennapi autózást”

- mondta Fehér Tamás.

Nem odázható tovább az elektrifikáció

Új szelek fújnak az autóiparban, igaz, hogy az Európai Bizottság nem szigorított tovább a személygépjárművek károsanyagkibocsátási határértékein, de így is megkerülhetetlennek tűnik az elektrifikáció. A szigorú normák miatt a kisautó szegmensben gyakorlatilag majdnem teljesen megszűnt a dízelmeghajtás, és ezzel párhuzamosan az alacsony üzemanyagfogyasztásnak is búcsút lehet mondani.

Egy olyan vállalatnál, ahol az autópark 22 millió kilométert tesz meg évente, egyáltalán nem mellékes, hogy a járművek 100 kilométeren 4-5 liter gázolajat, vagy 7-8 liter benzint fogyasztanak. Ma már inkább utóbbival kell kalkulálnunk, bár a hibridüzemű autók fogyasztása közelít a dízelékhez”

– tette hozzá Fehér Tamás.

Egy globális nagyvállalat – akárcsak a Colas – nem engedheti meg magának, hogy ne foglalkozzon kiemelt területként a fenntarthatósággal. Ennek szellemében bővíteni kívánják elektromosautó flottájukat is, azonban a speciális felhasználás nem könnyíti meg a szerkezet-átalakítást.

Az egész nap munkaterületen tartózkodó munkatársak vagy havi 4-5 ezer kilométert megtevő kollégák számára aligha jelent megoldást jelenleg az elektromos autók bevezetése, de az iroda munkakörnyezetben vagy nagyvárosban dolgozók részére valós alternatívát kínálhat.

Gőzerővel halad telephelyeiken a gyorstöltők kialakítása, de az elektrifikáció nemcsak infrastrukturális, hanem a felhasználói szokások megváltoztatását is igényli. Míg a benzin- és dízelüzemanyagok esetén a legolcsóbb és legdrágább beszerzés között is maximum 10-20 százalék eltérés lehet, ez egyelőre az elektromos áram esetében jóval nagyobb. Míg napközben egy nyilvános töltőoszlopon akár 250 forintba is kerülhet egy kilowatt áram, addig éjszakai árammal egy telephelyen lehet, hogy csak 70 forintba.

Éppen ezért komoly edukáció is szükséges a hatékony használathoz.

Jönnek a kínaiak

Az autóipari szakértők egyöntetűen úgy gondolják, hogy a kínai, ezen belül is elektromos autók feladják a leckét az európai autóiparnak, és dömpingszerű megjelenésük átrendezheti a kontinens autópiacát. Kedvező bekerülési áruk és vélhetően alacsonyabb fenntartási költségeik mellettük szólnak, de ameddig nem építik ki a kereskedő- és szervízhálózatukat, és a piaci bizalom nem épül fel, a flottapiacon nem kell félniük a hagyományos gyártóknak.

A kérdés csak az: meddig?

A cikk megjelenését a Magyar Suzuki Zrt. támogatta.

Kiszámoló

Bankkártya helyett fizess gyűrűvel

Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankkártyán és mobiltelefonon kívül számos egyéb fizetési lehetőségre is. Amikor megjelent a Pa

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Szép csendben nagy változás jön a Szép-kártyáknál!

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
orbán viktor varga mihály szijjártó péter orbán kormány