Az utóbbi magyarázattal nem kell sokat foglalkoznunk; 14 százaléknyi roma tanuló nem okozhatta a kudarcot valló tanulók 40 százalékos arányát, ráadásul a roma tanulók bizonyítottan nem az etnikai hátterük, hanem az alacsony szociális státuszuk miatt teljesítenek rosszul az iskolában, ez a magyarázat tehát nem más, mint előítéleteket erősítő felelősség áthárítás.
Mielőtt elkezdenénk a valódi okokat firtatni nézzük a számokat: a nyolcadikos szövegértés eredmények 2019 és 2021 között átlagosan csak 18 ponttal, 2021 és 2022 között viszont 55 ponttal romlottak, ami már nem írható egyértelműen a 2020-as iskolabezárás rovására. A hármas vagy az alatti szinten teljesítők aránya a már 2019-ben is nagyon magas 27,8 százalékról 2021-re 30,2 százakra nőtt, ez viszont szinte említésre sem méltó ahhoz képest, hogy az alulteljesítők aránya 2022-ben 41,1 százalékra ugrott.
Mielőtt ennek lehetséges okait kezdenénk el boncolgatni, érdemes tisztázni, hogy a magyar kompetenciamérés elsődleges funkciója nem a közoktatás egésze teljesítményének nyomon követése, hanem az egyes tanulók és iskolák közötti teljesítménykülönbségek feltárása. Ez az oka annak, hogy a kompetenciamérés 2008-as újrakalibrálása óta annak eredményei elszakadtak a PISA mérések adatainak alakulásától. Míg az egyes országok egymáshoz viszonyított teljesítményének alakulását mérő PISA mérések szerint a magyar tanulók teljesítménye 2012-ben és 2015-ben durván beszakadt, az alapvetően más célt szolgáló kompetenciamérések országos adatai továbbra is bizonyos stabilitást mutattak.
Most azonban mintha a kompetenciamérések eredményei szerint is megroggyant volna valami a magyar közoktatásban.
Mivel a tanulási teljesítményekre rengeteg különböző körülmény gyakorol hatást, az iskolabezárások hatását – az ez által okozott úgynevezett tanulási veszteséget – csak akkor tudjuk megbecsülni, ha a magyar tanulók teljesítményromlását más országokban megfigyelt teljesítményromlás mértékével leszünk képesek összehasonlítani. Az oktatási rendszerek teljesítményének leginkább megbízható eszközéül szolgáló 2022-es PISA eredmények csak ez év végén kerülnek nyilvánosságra, de egy másik nemzetközi mérés eredményei alapján a Világban megbízásából nemrégiben született egy globális elemzés, ami a 4. osztályos tanulók szövegértési eredményeit mérő 57 országban lebonyolított PIRLS kutatás eredményein, valamint a járvány alatti iskolabezárások idejéről szóló UNESCO statisztikák adatain alapszik.
Az elemzés azt bizonyítja, hogy a Covid-19 által okozott iskolabezárások okoztak tanulási veszteséget, amelynek mértékét a kutatók globális átlagban körülbelül egy évi iskoláztatás eredményének megfelelő teljesítményromlásként becsülték. (Az adatok alapján úgy tűnik, hogy ez a mérték Európában kisebb volt.) A tanulói teljesítmények hosszabb távú trendjeiből kiinduló elemzés szerint
- a tanulási veszteség az iskolabezárás idejének függvényében volt nagyobb,
- a tanulási veszteségek átlagosan nyolc heti bezárás után ugrottak meg jelentősen
- és minden hétnyi bezárás átlagosan 0,8 pontnyi teljesítményromlást okozott.
Tanulási veszteségek tekintetében nem volt különbség fiúk és lányok között, az alacsonyabb teljesítményű tanulókat azonban jobban sújtották a bezárás következményei. Az alábbi táblázatban kiemeltem néhány olyan európai országra vonatkozó adatot, amely részt vett a PIRLS mérésben és amelyről az UNESCO statisztikák is tartalmaznak adatot.
Fontos észben tartanunk, hogy semmilyen árnyalt statisztikai elemzés nem képes kiszűrni a tanulási eredményeket befolyásoló összes körülmény hatását. Az például, hogy Franciaországban és Litvániában nem romlottak az eredmények, nem feltétlenül jelenti azt, hogy e két ország tanulói nem szenvedtek tanulási veszteséget; sokkal inkább arról lehetett szó, hogy a náluk relatíve rövidebb idejű lezárás is visszafogott egy egyébként javuló eredményességet. Az a tény azonban, hogy e két ország kivételével mindenhol romlottak a tanulási teljesítmények, megengedi azt a feltételezést, hogy az iskolabezárás Európában is mindenhol mérhető tanulási teljesítményromlást okozott.
Mindazonáltal néhány dolog minden további mélyebb statisztikai elemzés nélkül is jól látszik ezekből az adatokból:
- a kényszerű iskolabezárás ideje Magyarországon nem volt kiugróan hosszú,
- s a két mérés közötti teljesítményromlás európai összehasonlításban sem kiugróan magas.
Ha élünk is azzal az ingen kevéssé valószínű feltételezéssel, hogy a negyedikesek jelentős, 15 pontos tanulási teljesítményromlása Magyarországon teljes mértékben a bezárás által okozott tanulási veszteség számlájára írható, a magyar eredmények romlásának mértéke európai összehasonlításban inkább csak átlagos.
Visszatérve a 2022-es kompetencimérések eredményeinek váratlanul erőteljes romlására, joggal feltételezhetjük, hogy
ahhoz valamilyen csekély mértékben hozzájárulhatott a 2020-as iskolabezárás hatása, de azt önmagában nem magyarázza azt.
Azt is látnunk kell, hogy e mögött is jelentős részben a kormányzat elhibázott oktatáspolitikája áll, mert ahogy azt egy könyvemben részletesen bemutattam, a „digitális munkarendre” való kényszerű átállás alatt a kormányzat semmit nem tett annak elkerülése érdekében, hogy gyerekek nagy tömegei veszítsék el a kapcsolatot az iskolával. Gondolhatnánk, hogy a kormányzat problémamegoldásra való képtelensége miatt Magyarországon a hátrányos helyzetű tanulók teljesítménycsökkenése a lezárás alatt a nemzetközi átlagnál sokkal súlyosabb volt, de az adatok szerint a családi háttérindex mért hatása a teljesítményekre a járvány után lényegében nem változott az járvány előtti szinthez képest.
A tanulói teljesítmények romlásának egy másik lehetséges magyarázat az, hogy 2022-ben – a nemzetközi mérések gyakorlatát némi késéssel követve – a papíralapú tesztekről a magyar kompetenciamérés is átállt a digitális eszközökön kitöltött tesztekre. A PISA korábbi átállása azt mutatta, hogy az is okozhat egy csekély mértékű teljesítményromlást, de azt sem számottevő. (Vannak ugyan hírek a teszt kitöltésére szánt idő egy részében lefagyott számítógépek előtt ücsörgő tanulókról, de ez talán nem volt az országos eredményeket komolyan befolyásoló tömeges jelenség.)
Összességében – figyelembe véve a tanulási veszteségek és az online tesztelésre való átállás következményeit is – úgy tűnik, hogy a jelentős teljesítményromlás elsődleges oka az a 2011 után létrehozott közoktatási rendszerbe belekódolt, régóta zajló és az utóbbi években felgyorsult funkcionális leépülés, melyről egy korábbi cikkemben írtam.
EZ ITT AZ ON THE OTHER HAND, A PORTFOLIO VÉLEMÉNY ROVATA.
A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A Portfolio Vélemény rovata az On The Other Hand. A megjelent cikkek itt olvashatók.
Címlapkép forrása: Getty Images