Ma Magyarországon szinte kivétel nélkül minden cég a saját kiadásain érzi az energiaátmenet és az energiafüggőség kettős hatását. Míg az energiaátmenet a vállalkozások hagyományos energiafelhasználási mixének radikális megváltoztatását teszi szükségessé – ennek minden előnyével és nehézségével –, addig az energiafüggőség közvetlenül is megjelenik az energiaszámlákban hiszen
a gáz, az áram és az üzemanyagárak drasztikus növekedése mindenkit érintett és érint.
A dekarbonizáció, bár óriási kihívás minden vállalat számára, mégis rengeteg üzleti lehetőség rejlik az energiaátmenet megvalósításában, már rövid távon is jelentős energiaköltség-megtakarítás érhető el, alacsonyabb energiabeszállítói kitettség mellett. Bár vonzó lehet az üzleti stratégia megalkotásánál a jó előre látható fix energiaköltség, és egyben riasztó a folyamatosan változó ár, mégis utóbbi csak akkor jelent igazi kockázatot, ha nincs a beszerzési forrásoknak alternatívája.
A földgáz és az üzemanyag kiváltása villamosenergiával nemcsak egy energiahatékonysági ugrást, kibocsátás csökkentést (és költségcsökkentést) jelent, hanem kockázatcsökkentést is.
Egyrészt a hőszivattyúk és az elektromotorok hatásfoka jelentősen jobb, mint a gázkazánoké és a belső égésű motoroké, másrészt villamosenergiát a napi piaci áraktól függetlenül többféleképpen is elő lehet állítani. Az elérhető épületmenedzsment- és okostöltési megoldások segítségével pedig úgy lehet felhasználni az energiát, ahogy az a vállalatnak a lehető legköltséghatékonyabb legyen - tudtuk meg a Schneider Electric szakértőitől. Arról nem is beszélve, hogy az okoselosztás és a mérés garantálja a láthatóságot, és ezáltal a még nagyobb energiahatékonyságot.
A villamosenergia innovatív beszerzése kapcsán érdemes megjegyezni, hogy míg az egyszerű piaci beszerzés esetén mindig a legdrágább használt technológia diktálta árat fizeti ki a felhasználó, addig a hosszú távú árambeszerzési megállapodások (vállalati PPA szerződések) illetve a saját napelemes termelés, és még inkább egy erre épülő mikrogrid megoldások esetén
a jelenleg elérhető legolcsóbb technológia bekerülési költségéhez fér hozzá.
Hasonló a helyzet az energiahatékonysági beruházásoknál, ahol a megtakarított energia „ára” teljesen független a piaci energiaáraktól.
Ebből a szempontól például a vállalati gépjárműflotta lecserélése elektromos autókra egyben energiabeszerzési döntés is, hiszen olajfüggőségét áramfelhasználásra cseréli a vállalat, amit akár saját termeléséből is biztosíthat.
Egy ilyen váltásnál ugyanakkor elengedhetetlen a körültekintő eljárás, hogy nehogy az egyik függőséget egy másikra cseréljük.
Az okostöltési megoldások épp ebben segítenek, vagyis, hogy az elektrifikáció minden előnyét kihasználhassa a vállalat. A telephelyi okostöltőrendszerek lehetővé teszik a telephelyi termelés maximális felhasználását csakúgy, mint a fogyasztás összehangolását egy vállalati PPA szerződés biztosította olcsó tarifákkal, de akár egy szolgáltató által biztosított sávos árazással is, így az energia akkor kerülhet felhasználásra, amikor a legolcsóbb. Emellett biztosítják a meglévő hálózati kapacitás optimális kihasználását, hogy a vállalatnak ne keletkezzen emiatt többletköltsége, és ne legyen szükség fejlesztésre a hálózatüzemeltető oldaláról.
Hasonlóképp a kollégák otthoni okostöltői garantálják, hogy a meglévő elektromos kapacitást maximálisan kihasználhassák és mégse kapcsoljon le soha a megszakító, ezáltal biztosítva az egyszerű otthoni töltést. Az egyszerű és olcsó telephelyi, illetve otthoni töltés pedig együtt minimalizálja a közterületi töltésigényt, drasztikusan csökkentve a vállalat üzemanyagköltségét, és nagyon gyors megtérülést biztosít a flotta elektrifikációhoz, ami cserébe szignifikánsan csökkenti a vállalat szén-dioxid kibocsátását. Ráadásul ezek a megoldások képesek nyomon követni az energiafelhasználást, megkönnyítve az flottamenedzsmentet, az adminisztrációt és az esetleges elszámolásokat is.
A fenti megoldásokat a Schneider Electric már saját gyakorlatában is aktívan alkalmazza, hiszen hazai 300 darabos vállalati flottájának közel negyede már elektromos meghajtású.
Budapesti központjukban az energiahatékonyság jegyében és az elektromos hálózat túlterhelésének elkerülése érdekében az általuk fejlesztett EV-Charging Expert töltést menedzselő rendszert (LMS) használják, amelynek itt történik a hazai tesztelése. Ennek segítségével úgy biztosítják a folyamatos töltési lehetőséget, hogy közben az irodaház számára elérhető villamos teljesítmény költséges bővítésére nincs szükség. Globálisan a vállalat 2030-ra tervezi, hogy az összes robbanómotoros járművét elektromosra cseréli.
Az energiabeszerzést a közelmúltig a vállalatok többsége rutinszerű feladatnak tekintette, amelyben, mint vásárlónak minimális mozgástere van, és végső soron kiszolgáltatott a piac napi változékonyságának.
Az elektrifikáció és az okosmegoldások azonban ezt megváltoztatják,
hiszen a vállalatok képesek aktívan befolyásolni a saját fogyasztásukat, és ehhez igazodó innovatív beszerzési stratégiával nagyban csökkenteni az energiaköltségüket, valamint a piaci kitettségüket is.
Címlapkép forrása: Getty Images
A cikk megjelenését a Schneider Electric támogatta.