Áprilisban a kínai fogyasztói árak harmadik hónapja emelkedtek, míg a termelői árak csökkenése enyhült, jelezve a belföldi kereslet rugalmasságát az ingatlanpiaci visszaesés és a gyártói aktivitás lassulása ellenére, ami további politikai támogatást indokol.
A dezinfláció megtorpant, a hivatalos mutató már májusban visszatér a 4% feletti tartománya - így értékelték a mai inflációs adatot a piaci elemzők.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter tegnapi értékelése szerint az üzemanyagkereskedők eleget tettek a kormány kérésének, a hazai piacon forgalmazott benzin- és dízel ára elérte a szomszédos országok áraiból képzett referenciaértéket. Továbbra is közelről figyeli a kormányzat az üzemanyagpiaci folyamatokat, ezért elemzésünkben megnézzük, hogy az Európai Bizottság legfrissebb adatai alapján jelenleg hol helyezkedik el a régiós mezőnyben a magyar benzin és dízel.
Szerda délután Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Karmelita Kolostorban nyilatkozva bejelentést tett a kormány üzemanyagárakat érintő döntéséről. Értékelése szerint az üzemanyagkereskedők eleget tettek a kormány kérésének, a hazai piacon forgalmazott benzin- és dízel ára elérte a szomszédos országok áraiból képzett referenciaértéket.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán délután 3 órakor doorstep sajtótájékoztatót tart a hazai üzemanyagárakat érintő kormányzati döntésekről. A miniszter az Indexnek nyilatkozva leszögezte: szerinte a kormány beavatkozása megtette hatását, ám szerdán a kormány még megtárgyalja a kérdést. A miniszter elárulta: megfogadták az érdekképviseletek javaslatát – és ahogy azt a miniszterelnök bejelentette – a régiós átlag helyett a szomszédos országok átlagát vizsgálják.
„A jó irányba tett lépésként" értékelte Nagy Márton a Mol tegnapi lépését, miszerint az olajcég az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát. Egy másik, fontosabb üzenetet is küldött a miniszter, ami alapján módosíthatja a régiós átlagba számított országok körét a kormányzat.
Európai uniós összehasonlításban a magyarországi benzinárak a 18., a dízelárak a 12. helyen állnak, a környező hat országgal összehasonlítva pedig továbbra is a középmezőnyben van Magyarország - közölte a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ).
A kormány két hetet adott az üzemanyag-kereskedőknek, hogy a régiós országokhoz igazítsák az áraikat. Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke szerint nem mindegy, hogy a KSH mely környező államok árait fogja alapul venni - írja az rtl.hu. A csatorna híradójában pedig arra hívta fel a figyelmet: veszteséges üzemelésre kényszerítené a kormány a benzinkutakat, ha kizárólag tőlük várná az üzemanyagok árának csökkentését.
Az Európai Bizottság adataira támaszkodva a KSH heti rendszerességgel fogja közzétenni a saját régiós üzemanyagár-rangsorát péntekenként, ami azért fontos, mert ez a statisztika fogja az alapját adni egy esetleges kormányzati beavatkozásnak az üzemanyagpiacon. A hivatal módszertanának torzító hatásai miatt mi is elvégezzük a regionális összehasonlítást, a számításba vett országok köre azonban azokra korlátozódik, amelyek valós alternatívát nyújthatnak a hazai autósok számára, ha túl drágának találnák a benzint a magyar kutakon. Vajon mekkora a különbség a két módszertan által kalkulált régiós átlagárak között, és mennyire tér el ezektől a hazai üzemanyagár?
Holnap fog kormányzati döntés születni azzal kapcsolatban, hogy történjen-e beavatkozás a hazai üzemanyagpiacon. Nagy Márton most erről beszélt, szerinte a beavatkozás nem fog ellátási problémákat okozni.
A héten tárgyal a kormány egy esetleges üzemanyagárstop bevezetéséről, miután az elmúlt hónapokban az egekbe szökött a benzinár Magyarországon. A döntés alapját a KSH új, heti szinten megjelenő statisztikája fogja képezni, amelynek az első közlése már meg is történt a múlt héten. Felmerül azonban a kérdés: jó lehet ez az adatforrás a megfelelő kormányzati következtetés levonására? Milyen hibái vannak az árfigyelő rendszernek? Mi a helyzet az adókkal? Egyáltalán, tényleg drága a benzin Magyarországon, indokolt az árstop?
Jövő héten ül össze a kormány, hogy döntsön az üzemanyagárak letöréséről, mivel régiós összehasonlításban felfelé lógnak ki a magyarországi benzin- és gázolajárak – ismertette Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter. A politikus elmondta, hogy egy új üzemanyagárstop sincs kizárva.
A Központi Statisztikai Hivatal a régiós üzemanyagárak monitorozása és összehasonlíthatósága érdekében a mai naptól kezdve közzéteszi új kísérleti statisztikáját, a friss számok alapján elmondható, hogy a hazai üzemanyagárak a régiós átlag felett vannak.
Mostanában nem örülhetnek a hazai autósok, ha árváltozásról kapnak hírt, a geopolitikai feszültségek miatt megugró olajár és a gyenge forint miatt ugyanis egyre magasabb árakkal találkozhatnak a benzinkutakon. Az viszont már sokak számára furcsa, vagy egyenesen felháborító lehet, hogy az elmúlt hetekben sokkal nagyobb mértékben drágult meg a benzin, és ez oda vezetett, hogy péntektől már drágább lesz egy liter benzint tankolni, mint egy liter dízelt. Vajon mi húzódik meg ennek a kellemetlen jelenségnek a hátterében, és meddig maradhat ez így?
Oroszországnak sikerült gyorsan helyreállítania néhány kulcsfontosságú olajfinomítót, amelyeket ukrán drónok támadtak - derült ki a Reuters számításaiból.
A magyar gazdaság kilátásairól beszélt Nagy Márton, az üzemanyagárakkal kapcsolatban jelezte a nemzetgazdasági miniszter: kezd elfogyni a kormány türelme.
Ománban ült össze Amerika egyik legnagyobb ellenségével.
Elindul a Keleti Pajzs.
Arról is beszéltek, mit tehetünk ellene.
Nézzük, mi a helyzet a leggyorsabban változó szakaszon.
Egyebek mellett erről szólt a Hype legújabb adása.
Tardos Gergelyt, az OTP Bank elemzési központjának igazgatóját kérdeztük.
Simák Pál a Portfolio Checklistnek nyilatkozott a Hitelezés 2024 konferencián.