190 éves múltra tekint vissza a magyar cég: 2020-ban az utolsó pillanatban mentették meg
Gazdaság

190 éves múltra tekint vissza a magyar cég: 2020-ban az utolsó pillanatban mentették meg

Portfolio
Százkilencven éves múltjával a Caola Zrt. a második legrégebbi, folyamatosan működő magyar cég. Mégis, 2020-ban az utolsó pillanatban mentette meg dr. Bándi Imre és befektetőtársai – ma már új gyártócsarnokai épülnek határon innen és túl, innen kerülnek majd ki a Caola jól ismert termékei.

A cikk a 2021-es BÉT50 kiadványban jelent meg. A kiadvány médiatámogatója a Portfolio.

A Caola története csaknem kétszáz évvel korábbra, a reformkorig nyúlik vissza. 1831-ben alapított gyárat egy pesti szappanosmester, Hutter József a régi Váci úton. Ez lett a ma is jól ismert cég jogelődje, egyben a magyar kozmetikai ipar alapja. Idővel folyamatosan bővült a kínálat, az 1930-as évekre már a régiós országok piacait is meghódították. A szocializmus alatt ebből jött létre a vegyipar mamutvállalata, amely Közép-Kelet Európa legnagyobbjává nőtte ki magát. A rendszerváltás után azonban gyorsan odalett a piacvezető pozíció, a Caola a nyugati multinacionális cégekkel nem bírta a versenyt. Ráadásul a tulajdonosok a kétezres években elhanyagolták a márkaépítést, így, miközben az olyan jól ismert brandeket, mint a Baba tusfürdő, a konkurencia megszerezte, a megmaradt termékek zömét már csak az idősebb korosztály ismeri és használja. Magyarország egyik legnagyobb múltú cége, amelyet két világégés sem tudott tönkretenni, csendben menetelt a csőd felé, és minden bizonnyal fel is számolják, ha az utolsó pillanatban nem vásárolja fel dr. Bándi Imre és befektetőtársai.

2020 áprilisában vettük meg a céget, akkor már gyakorlatilag hónapjai voltak hátra a teljes fizetésképtelenségig. Több százmillió forintos lejárt tartozást görgettek maguk előtt, ha befutott volna egy nagyobb megrendelés, a teljesítéshez szükséges pénzt sem tudták volna előteremteni

– elevenítette fel Bándi Imre, aki azért döntött a vásárlás mellett, hogy megmentse ezt a hungarikumnak is nevezhető céget a pusztulástól, ezt egyfajta társadalmi felelősségvállalásnak tartja.

Az új vezérigazgatónak a cég újjászervezése hazai pálya, korábban állami tulajdonú cégek reorganizációjával foglalkozott. Kezdetben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vállalatait, később az egészségügyi ágazatban lévő cégek átstrukturálását végezte, így bőséges tapasztalattal érkezett a Caola élére.

“2019 szeptemberében kezdtünk el tárgyalni a cég megvásárlásáról, tavaly tavasszal értünk célba. Éppen elindítottuk volna a reorganizációt, amikor beütött a járványhelyzet. Hirtelen hiánycikk lett a fertőtlenítőszer. Nehéz pillanatokat éltünk meg akkor, egyszerre kellett menteni a menthetőt, fizetni az elmaradt számlákat, elindítani az átszervezést, miközben minden gyártósorunkon gőzerővel állítottuk elő a fertőtlenítőszert. Akkor úgy éreztük, túl nagy fába vágtuk a fejszénket” – emlékezett vissza Bándi Imre.

Végül megbirkóztak a feladattal, sőt, a pandémiára válaszul egy Medical termékcsoportot is létrehoztak. Caosept nevű fertőtlenítőszerükből jelentős mennyiséget ajánlottak fel több szervezetnek, köztük a Magyar Református Szeretetszolgálat Alapítványnak, de a Groupama arénának is a Caola Zrt. lett a higiéniai partnere a 2020/2021-es szezonban, így a Zöld Sasok révén tavaly a Bajnokok Ligája mérkőzésekre is eljutottak a Caoseptet tartalmazó érintésmentes adagoló állványok.

Caola bét50 árbevétel

“Mostanra sikerült stabilizálni a helyzetet. Az MGV Zrt. biztosít számunkra forgóeszközhitelt, így a működésünk, az összes projektfejlesztés, és nem utolsósorban a gyártás finanszírozható lett. Ráadásul a járványhelyzet miatt a kormány szükségesnek látta, hogy támogassa azokat a magyar vállalkozásokat, amelyek szükséghelyzetben képesek nagy mennyiségben fertőtlenítőszert gyártani. A kormányzati támogatást felhasználva Martonvásáron elkezdtünk egy új gyárat felhúzni, amelyet a legmodernebb svájci berendezésekkel szerelünk fel” – mondta az igazgató.

De nem állnak meg egy új gyártóegységnél: a cég augusztusban együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá Csíkszereda önkormányzatával és a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemmel egy új gyártócsarnok felépítéséről, amelynek az erdélyi város ad majd otthont. A zöldmezős beruházás során mintegy 4000 négyzetméteres alapterületen épül fel a gyár, ahol a szükséges raktárfelületek 2-3000 négyzetmétert foglalnak el. “A martonvásárihoz hasonló moduláris szerkezetnek köszönhetően, ha nagyobb kapacitásra lesz szükség, akkor az üzem tovább bővíthető” – árulta el Bándi Imre, akinek az a célja, hogy a következő tíz évben a Caola visszanyerje régi fényét, és újra a régió meghatározó szereplője legyen egy jó termékportfólióval, elismert, neves brandekkel.

Ezt elsősorban kiváló minőségű termékekkel szeretnék elérni, amit az új berendezések és minőségi alapanyagok felhasználásával biztosítanak. A cégvezető példának hozta fel, hogy a nagy dömping alatt számos gyártó kispórolta a fertőtlenítőszerből azokat az anyagokat, amelyek a kézkímélő állagot biztosítják; a Caosept esetében ez fel sem merült, így az nem szárítja a bőrt. Kozmetikai termékeiket is igyekeznek a prémium szintre emelni, és eredeti ötletekkel előállni: ilyen a Szentkirályi Magyarország, a Vízangyal Kft. és a Caola közös újdonsága, az ásványvízből készült szépségipari termékek piacra dobása. A termékcsaládban vannak tusfürdők, arcpermetek, testápolók, kézkrémek, valamint folyékony szappanok is.

Munkaerőhiánnyal jelenleg nem küzd a cég, annak dacára, hogy Bándi Imre fontosnak tartja, hogy aki a Caola alkalmazottja, az egy kicsit a magáénak érezze ezt a nagy múltú céget, érezze át a vállalat történelmének súlyát, hogy egy hagyományt visz tovább. A menedzsmentet már sikerült összerakni, jórészt vegyipari szakemberekből, a csapat ezen a szinten stabil. A fizikai dolgozók körében van némi fluktuáció, de itt is vannak olyanok, akik tíz, sőt ötven éve itt dolgoznak.

“Jelenleg negyven alkalmazottal működik a cég, de a tervezett bővítés, a csíkszeredai gyár megnyitása mellett szóba jöhet hasonló profilú cégek, illetve brandek megvásárlása is, így hamarosan jóval több emberre lesz szükség” – tette hozzá a cégvezető, aki keményen dolgozik a sikerért, de úgy látja, ehhez egy kis szerencsére is szükség van. Ha ez nincs meg, akkor hiába a sok munka, az nem tud hasznosulni.

Címlapkép: Bét50

Kiszámoló

Akciós bankbetétek: ne olyan gyorsan

Elkezdődnek a kamatfizetések a prémium állampapíroknál, így többen keresnek alternatív befektetési formát, hiszen mostantól sokkal kevesebb kamatot fog fizetni az inflációkövető állampapí

Holdblog

Piaci hiszti vagy hatékony fogadók?

Az tény, hogy gondban van a világ egyik legerősebb csapata, de az nem biztos, hogy a fogadók jól látják a helyzetet. A Manchester City teljesítményére... The post Piaci hiszti vagy hatékony foga

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ursula von der Leyen kiforgatja az EU-t mind a négy sarkából

Gazdasági elemző

Gazdasági elemző
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Interaktív online előadás

Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez

Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
A JP Morgan is felülmúlta az elemzői várakozásokat